nk4122 Osobnostně sociální rozvoj

Fakulta sportovních studií
jaro 2020
Rozsah
7/0/0. +3 D. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jiří Střípek (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Pá 14. 2. 8:00–9:40 D33/227 velká zasedací místnost, Pá 21. 2. 13:00–14:40 D33/227 velká zasedací místnost, Pá 28. 2. 15:05–17:35 B11/305
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět si klade za cíl zprostředkovat studentům informace o východiscích a principech osobnostně sociálního rozvoje jako ideálu, k jehož naplnění směřuje úsilí naprosté většiny tzv. pomáhajících profesí. Výuka bude v tomto ohledu zaměřena především na schopnost studentů využít získaných poznatků v dalších navazujících předmětech, jako jsou Základy práce se skupinou a Zážitková pedagogika, resp. v budoucí praxi absolventů. Těžištěm zájmu budou proto koncepty osobnostně sociálního rozvoje spojené s principem zkušenostně reflektivního učení představujícího komplexní a plnohodnotnou platformu učení. To umožňuje prostřednictvím reflektované vlastní zkušenosti účinně a efektivně zprostředkovat znalosti, učit dovednostem, ovlivňovat myšlení (postoje, hodnoty) a modelovat chování v nejobecnějším slova smyslu. V průběhu předmětu se studenti postupně seznámí s moderními edukačními koncepty vyrůstajícími z bohatých kořenů pedagogické historie, především J. Deweyho, K. Lewina a D. Kolba. Ze současných myšlenkových zdrojů, proudů a směrů bude následně pozornost věnována důrazu na proces reflexe zkušenosti v procesu učení. Získané teoretické poznatky studenti následně aplikují v praktickém třídenním kurzu využívajícím aktivity a principy týkající se osobnostně sociálního rozvoje.
Výstupy z učení
Student:
- definuje základní východiska, principy a modely v současných programech osobnostně sociálního rozvoje,
- diskutuje o konceptech pedagogické historie,
- aplikuje získané teoretické znalosti na praktickém kurzu,
- zhodnotí vlastní práci a práci celé skupiny v rámci skupinové reflexe na kurzu.
Osnova
  • Vymezení pojmů: osobnostně sociální rozvoj, zkušenostně reflektivní učení, zážitková pedagogika, prožitek, zážitek, reflexe, sebereflexe apod.
  • Koncepty osobnostně sociálního rozvoje – J. Dewey, K. Lewin, D. Kolb atd.
  • Práce se skupinou, dynamika skupiny
  • Seznamovací techniky, warm-up techniky, techniky zážitkové pedagogiky
  • Proces reflexe zkušenosti v procesu učení
  • Aplikace teoretických poznatků v rámci praktického kurzu zaměřeného na osobnostně sociální rozvoj
Literatura
    doporučená literatura
  • NEHYBA, Jan, Bohumíra LAZAROVÁ, David A. KOLB, Fred A. J. KORTHAGEN, David BOUD, Peter JARVIS, Jennifer A. MOON, Jan KOLÁŘ, Saša DOBROVOLNÁ, Jakub ŠVEC a Josef VALENTA. Reflexe v procesu učení. Desetkrát stejně a přece jinak... 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 120 s. ISBN 978-80-210-6489-8. info
  • MOON, Jennifer Ann, Michal DIVIŠ, Jan KOLÁŘ, Vít DOČEKAL, Josef VALENTA, Hana KASÍKOVÁ, Hana HORKÁ, Veronika RODRIGUEZOVÁ, Karla BRÜCKNEROVÁ a Michal DUBEC. Krajinou zkušenostně reflektivního učení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 118 s. ISBN 978-80-210-6296-2. info
  • KOLÁŘ, Jan. Práce s reflexí u lektorů osobnostně sociálního rozvoje. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 260 s. ISBN 978-80-210-6297-9. info
  • KOLÁŘ, Jan a Bohumíra LAZAROVÁ. K sobě, k druhým, k profesi. Teorie, programy a metody osobnostního a sociálního rozvoje pedagogických pracovníků. In K sobě, k druhým, k profesi. Teorie, programy a metody osobnostního a sociálního rozvoje pedagogických pracovníků. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 133 s. ISBN 978-80-210-4595-8. info
  • MCLAUGHLIN, Colleen a Richard Lee BYERS. Personal and social development for all. 1st pub. London: David Fulton Publishers, 2001, vi, 106. ISBN 1853466433. info
  • COAN, Richard W. Optimální osobnost a duševní zdraví : hrdina, umělec, mudrc nebo světec? Translated by Eduard Bakalář. Vyd. 1. Praha: Grada, 1999, 232 s. ISBN 8071696625. info
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Translated by Oldřich Selucký. Vydání první. Praha: Portál, 1998, 247 stran. ISBN 8071782165. info
  • L'ABATE, Luciano. A theory of personality development. Edited by Charles H. Bryson. New York: John Wiley & Sons, 1994, xiv, 313. ISBN 0471303038. info
    neurčeno
  • JIRÁSEK, Ivo a Jakub SVOBODA. Putování a smysl života: proměna člověka v zimní přírodě. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 236 stran. ISBN 9788024447964. info
  • NEHYBA, Jan, Bohumíra LAZAROVÁ, David A. KOLB, Fred A. J. KORTHAGEN, David BOUD, Peter JARVIS, Jennifer A. MOON, Jan KOLÁŘ, Saša DOBROVOLNÁ, Jakub ŠVEC a Josef VALENTA. Reflexe v procesu učení. Desetkrát stejně a přece jinak... 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 120 s. ISBN 978-80-210-6489-8. info
  • MOON, Jennifer Ann, Michal DIVIŠ, Jan KOLÁŘ, Vít DOČEKAL, Josef VALENTA, Hana KASÍKOVÁ, Hana HORKÁ, Veronika RODRIGUEZOVÁ, Karla BRÜCKNEROVÁ a Michal DUBEC. Krajinou zkušenostně reflektivního učení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 118 s. ISBN 978-80-210-6296-2. info
  • KOLÁŘ, Jan. Práce s reflexí u lektorů osobnostně sociálního rozvoje. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 260 s. ISBN 978-80-210-6297-9. info
Výukové metody
přednáška, skupinová práce, skupinová diskuze, individuální konzultace.
Metody hodnocení
aktivní účast na přednáškách, povinná účast na celém kurzu, písemný test.
Informace učitele
Kurz bude probíhat mimo Brno. Místo konání a pokyny k výuce pro konkrétní období bude zveřejněno v interaktivních osnovách předmětu vždy začátkem semestru. Bude vyžadována finanční spoluúčast studentů. Není možné absolvovat pouze část kurzu. Aktivní účast na kurzu, plnění všech náležitostí spojených s kurzem, vyplnění zpětnovazebního dotazníku, splnění písemného testu zjišťující teoretické znalosti studenta jsou podmínkami pro úspěšné ukončení předmětu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.