FSS:PSYb2640 Psychologie dítěte předškolníh - Informace o předmětu
PSYb2640 Psychologie dítěte předškolního věku
Fakulta sociálních studiíjaro 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Veronika Hanáčková (přednášející)
Mgr. et Mgr. Lenka Šamánková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Pá 1. 3. 8:00–15:40 bude_upresneno, Pá 22. 3. 8:00–15:40 bude_upresneno, Pá 26. 4. 8:00–15:40 bude_upresneno
- Předpoklady
- ! PSY264 Psychologie dítěte předškolního věku && ( PSY104 Vývojová psychologie II || PSYb1040 Vývojová psychologie II )
Psy 104 Vývojová psychologie II. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 16/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 18 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz je vyučován v rámci bakalářského studia. Sleduje zákonitosti psychomotorického, kognitivního, sociálního a emocionálního vývoje v období předškolního věku a zahrnuje také aplikace poznatků v oblasti výchovy, vzdělávání a poradenství. Absolvováním kurzu student získá specifické znalosti o psychickém vývoji v tomto období a jeho souvislostech. Od studentů se očekává, že budou schopni integrovat své dosavadní znalosti psychologie, vlastní pozorování dětí předškolního věku se znalostmi získanými v rámci tohoto kurzu.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- podrobně popsat vývoj dítěte v předškolním věku;
- vyjádřit podezření na možné odchylky od vývoje dítěte v předškolním věku;
- popsat možné výchovné problémy, se kterými se může setkat rodič dítěte v předškolním věku;
- popsat předškolní vzdělávání v České republice a některé problémy, které při vzdělávání dětí předškolního věku mohou nastat ; - Osnova
- Myšlení ( Piaget a další autoři )
- Teorie mysli, vývojové pojetí teorie mysli.
- Vývoj řeči v normě, odchylky ve vývoji
- Sociální učení v ontogenezi - sebeuvědomění, identita, role.
- Motorika – vymezení pojmů – hrubá motorika, jemná motorika, senzomotorika, grafomotorika, oromotorika. Vývoj hrubé a jemné motoriky. Lateralita, pravolevá orientace
- Dětská kresba - vývoj, význam dětské kresby. Kreslení a psaní.
- Fantazie a tvořivost
- Sociální, morální, emoční vývoj (teorie) - význam pro práci s předškolními dětmi
- Vybraná témata dle zájmu studentů, týkající se předškolního období
- Výchova a výchovní rádci - jaké výchovné obtíže rodiče řeší nejčastěji, jak tyto obtíže řešit, kde hledat řešení. Jak na dětský vztek, vzdor? Odměny x tresty. Pravidla. Hranice. Řád. Komunikace v rodině, komunikace s dítětem
- Vzdělávání - mateřská škola – vstup do mateřské školy - zralost pro MŠ.
- Vzdělávání - před vstupem do základní školy a problematika školní zralosti - dítě připravené do školy x dítě s odkladem školní docházky – vývojová dysharmonie, dítě nadané, opožděné. Poradenský proces.
- Praxe - praxe v MŠ, v PPP, v mateřském centru...
- Literatura
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie.. Online. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005. 467 s. ISBN 9788024609560. [citováno 2024-04-23] info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie.. Online. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007. 461 s. ISBN 9788024613185. [citováno 2024-04-23] info
- Predškolská a elementárna pedagogika (Souběž.) : Předškolní a primární pedagogika. Online info
- PREKOPOVÁ, Jiřina. Unruhige Kinder (Orig.) : Neklidné dítě : rádce pro zneklidněné rodiče. Online info
- Švancara, J.: Kriteria dětského citového vývoje. Čs. Pediatrie XVII, 7-8, 1962, str. 607 - 614
- BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost : co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Online. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010. iii, 100. ISBN 9788025125694. [citováno 2024-04-23] info
- PORTEŠOVÁ, Šárka. Skryté nadání. Psychologická specifika rozumově nadaných žáků s dyslexií. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 166 s. ISBN 978-80-210-5014-3. [citováno 2024-04-23] info
- KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Online. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 193 s. ISBN 9788024715681. [citováno 2024-04-23] URL info
- NOVÁČKOVÁ, Jana. Mýty ve vzdělávání : o škodlivosti některých zaběhaných představ o učení, škole a výchově a cestách, jak je překonat. Online. 4. vydání. Kroměříž: Spirála, 2008. 48 stran. ISBN 9788090187399. [citováno 2024-04-23] info
- KOPŘIVA, Pavel, Jana NOVÁČKOVÁ, Dobromila NEVOLOVÁ a Tatjana KOPŘIVOVÁ. Respektovat a být respektován. Online. 3. vydání. Bystřice pod Hostýnem: P. Kopřiva - Spirála, 2008. 286 stran. ISBN 9788090403000. [citováno 2024-04-23] info
- BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Online. Illustrated by Richard Šmarda. Vydání 1. Brno: Computer Press, 2007. iv, 212. ISBN 9788025118290. [citováno 2024-04-23] info
- FICHNOVÁ, Katarína a Eva SZOBIOVÁ. Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí : náměty k RVP pro předškolní vzdělávání. Online. Vydání první. Praha: Portál, 2007. 130 stran. ISBN 9788073673239. [citováno 2024-04-23] info
- HOSKOVCOVÁ, Simona. Psychická odolnost předškolního dítěte. Online. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. 160 s. ISBN 9788024714240. [citováno 2024-04-23] URL info
- BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Rozvoj grafomotoriky : jak rozvíjet kreslení a psaní. Online. Illustrated by Richard Šmarda. Vydání 1. Brno: Computer Press, 2006. 80 stran. ISBN 9788025109779. [citováno 2024-04-23] info
- ŽÁČKOVÁ, Hana. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. Online. Edited by Drahomíra Jucovičová. 4. vyd., (aktualiz.). Praha: D + H, 2005. 31 s. ISBN 8090357903. [citováno 2024-04-23] info
- KLENKOVÁ, Jiřina a Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka. Správný vývoj řeči dítěte. Online. 1. vyd. Brno: MC nakladatelství Brno, 2003. 125 s. [citováno 2024-04-23] info
- LOOSE, Antje C., Nicole PIEKERT a Gudrun DIENER. Grafomotorika pro děti předškolního věku : cvičení pro děti od 4 do 8 let. Online. Translated by Eva Bosáková. 2. vyd. Praha: Portál, 2003. 166 s. ISBN 8071788163. [citováno 2024-04-23] info
- ŠULOVÁ, Lenka a Chantal ZAOUCHE-GAUDRON. Předškolní dítě a jeho svět. Online. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2003. 471 s. ISBN 8024607522. [citováno 2024-04-23] info
- MATĚJČEK, Zdeněk a Zdeněk DYTRYCH. Krizové situace v rodině očima dítěte : dětská závist; žárlivost, nevěra a rozvod; nový partner v rodině, nevlastní sourozenci; vzpomínky z dětství. Online. Vyd. 1. Praha: Grada, 2002. 128 s. ISBN 8024703327. [citováno 2024-04-23] info
- BAKALÁŘ, Eduard. Průvodce otcovstvím, aneb, Bez otce se nedá (dobře) žít. Online. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 2002. 215 s. ISBN 8070216050. [citováno 2024-04-23] info
- PREKOP, Jirina. Jak být dobrým rodičem : krůpěje výchovných moudrostí. Online. Vyd. 1. Praha: Grada, 2001. 83 s. ISBN 8024790637. [citováno 2024-04-23] info
- DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte :[dětská kresba z pohledu psychologie]. Online. Edited by Jaroslav Šturma, Translated by Alena Lhotová - Hana Prousková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 205 s., 8. ISBN 80-7178-449-4. [citováno 2024-04-23] info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Online. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000. 143 s. ISBN 807178494X. [citováno 2024-04-23] info
- PREKOPOVÁ, Jiřina. Malý tyran. Online. 3. vyd. Praha: Portál, 1999. 156 s. ISBN 80-7178-319-6. [citováno 2024-04-23] info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Online. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1999. 353 s. ISBN 8071848034. [citováno 2024-04-23] info
- SHAPIRO, Lawrence E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 267 s. ISBN 80-7178-238-6. [citováno 2024-04-23] info
- BERNE, Patricia H. a Louis M. SAVARY. Jak nevychovat dítě s pocitem méněcennosti. Online. Translated by Zdeňka Dostálová. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 132 s. ISBN 80-7178-192-4. [citováno 2024-04-23] info
- MATĚJČEK, Zdeněk a Marie POKORNÁ. Radosti a strasti : předškolní věk, mladší školní věk, starší školní věk. Online. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 1998. 205 s. ISBN 8086022218. [citováno 2024-04-23] info
- LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie [Langmeier, 1998]. Online. Vyd. 3., přeprac. a dopl., v. Praha: Grada Publishing, 1998. 343 s. : i. ISBN 80-7169-195-X. [citováno 2024-04-23] info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém? : o výchovných odměnách a trestech [Matějček, 1997]. Online. 4. vyd. Praha: Portál, 1997. 109 s. ISBN 80-7178-138-X. [citováno 2024-04-23] info
- HEIDBRINK, Horst. Psychologie morálního vývoje. Online. Translated by Ondřej Müller. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 175 s. ISBN 80-7178-154-1. [citováno 2024-04-23] info
- BRIERLEY, John. 7 prvních let života rozhoduje :[nové poznatky o vývoji mozku a výchova dítěte]. Online. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 111 s. ISBN 80-7178-109-6. [citováno 2024-04-23] info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují :eseje z dětské psychologie. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 1994. 108 s. ISBN 80-7178-006-5. [citováno 2024-04-23] info
- LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Online. Vyd. 2., dopl. Praha: Avicenum, 1991. 284 s. [citováno 2024-04-23] info
- ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Online. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990. 435 s. ISBN 80-7038-078-0. [citováno 2024-04-23] info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. Online. Vyd. 2. Praha: Avicenum, 1989. 335 s. [citováno 2024-04-23] info
- LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Počátky našeho duševního života. Online. Praha: Panorama, 1986. 365 s. [citováno 2024-04-23] URL info
- MILLAR, Susanna. Psychologie hry. Online. Edited by Jarmila Kotásková - Zdeněk Matějček, Translated by Jarmila Milner. Praha: Panorama, 1978. 353 s. [citováno 2024-04-23] URL info
- VYGOTSKIJ, Lev Semenovič. Vývoj vyšších psychických funkcí. Online. Translated by Miluše Sedláková - Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. 363 s. [citováno 2024-04-23] URL info
- ŠVANCARA, Josef. Emoce, city a motivace. Online. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973. 183 s. [citováno 2024-04-23] URL info
- Výukové metody
- Přednášky, aktivní účast studentů při výuce, diskuse nad aktuálními odbornými články, diskuse nad aktuálními tématy z oblasti předškolního období, přípravy na práci s předškolními dětmi - individuální práce s předškoláky
- Metody hodnocení
- Přednášky, semináře, domácí úkoly, exkurze, závěrečná seminární práce (přehledová studie), závěrečný písemný test
- Informace učitele
- http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
Kurz je vyučován každoročně. The course is taught annually. Uvedená literatura je doplněna v podrobném sylabu, který je umístěn ve studijních materiálů IS a v jeho interaktivních osnovách. Tam také budou v průběhu kursu zavěšovány všechny důležité dodatky a materiály. Literature to be studied is desribed at greater details in the more concrete syllabus that can be found in Study Materials of IS (Information System). - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2024/PSYb2640