SPR474 Effect on Social Context of Client

Faculty of Social Studies
Autumn 2015
Extent and Intensity
1/1/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Roman Baláž, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Libor Musil, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Kateřina Kubalčíková, Ph.D.
Department of Social Policy and Social Work – Faculty of Social Studies
Supplier department: Department of Social Policy and Social Work – Faculty of Social Studies
Timetable
Tue 13:30–15:00 U35
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 40 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/40, only registered: 0/40
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
To gain needed knowledge and skills to analyse client´s social environment and preparation of suitable action for influence on relevant subject in client´s social environment.
Syllabus
  • - Concepts of the social environment as a living space of the client; - The issue of the adequacy requirements of the social environment of the client; - Concepts and tools of network theory; - Strategies of social worker´s influence on relevant stakeholders in the social environment of the client. The recent theoretical block and its thematic sections extend into the application level.
Literature
  • MUSIL, Libor. Interakce (interaction). In Matoušek O. a kol. Encyklopedie sociální práce. první. Praha: Portál s.r.o. p. 217-219. 2110. ISBN 978-80-262-0366-7. 2013. info
  • KOTLER, Philip and Kevin Lane KELLER. Marketing management. Translated by Martin Machek - Tomáš Juppa. 14. vyd. Praha: Grada. 814 s. ISBN 9788024741505. 2013. URL info
  • GOJOVÁ, Alice and Libor MUSIL. Práce se sítěmi podpory (networking). In Matoušek O. a kol. Encyklopedie sociální práce. první. Praha: Portál s.r.o. p. 316-319. 2110. ISBN 978-80-262-0366-7. 2013. info
  • NAVRÁTIL, Pavel. Reflexivní praxe (Reflective practice). In Matoušek, O. Encyklopedie sociální práce. první vydání. Praha: Portál. p. 133-138. Sociální práce (1). ISBN 978-80-262-0366-7. 2013. Odkaz na vydavatele info
  • MUSIL, Libor. Sociální akce (Social action). In Matoušek O. a kol. Encyklopedie sociální práce. první. Praha: Portál s.r.o. p. 324-326. 2110. ISBN 978-80-262-0366-7. 2013. info
  • MUSIL, Libor. Sociální prostředí (social environment). In Matoušek O. a kol. Encyklopedie sociální práce. první. Praha: Portál s.r.o. p. 213-215. 2110. ISBN 978-80-262-0366-7. 2013. info
  • BORG, James. Umění přesvědčivé komunikace : jak ovlivňovat názory, postoje a činy druhých. Translated by Radek Blaheta. 3., rozš. vyd. Praha: Grada. 236 s. ISBN 9788024748214. 2013. URL info
  • ŠEDIVÝ, Marek and Olga MEDLÍKOVÁ. Public relations, fundraising a lobbing pro neziskové organizace. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing. 138 s. ISBN 9788024740409. 2012. URL info
  • BEDNÁŘ, V. Mediální komunikace pro management. 1. vyd. Praha: Grada Publishing. 153 pp. ISBN 978-80-247-3629-7. 2011. info
  • VYSEKALOVÁ, Jitka and Jiří MIKEŠ. Image a firemní identita. 1. vyd. Praha: Grada. 190 s. ISBN 9788024727905. 2009. URL info
  • KELLER, Jan. Nejistota a důvěra, aneb, K čemu je modernitě dobrá tradice. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON). 173 s. ISBN 9788074190025. 2009. info
  • JANOUŠKOVÁ, Klára. Metodické a koordinační dovednosti v sociálních službách. Ostrava: MPSV ČR. 350 pp. ISBN 978-80-7368-229-3. 2007. info
Teaching methods
Lectures and seminars
Assessment methods
In the middle of the course the students will write short test from basic concepts and terms. At the end of the course the students will write collective project (4 – 5 students in group).
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2014, Spring 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2015, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2015/SPR474