SPRn4474 Působení na sociální prostředí klienta

Fakulta sociálních studií
podzim 2021
Rozsah
1/1/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Roman Baláž, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Roman Baláž, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 12:00–13:40 PC25
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Získat znalosti a dovednosti potřebné pro analýzu sociálního prostředí klienta a nastavení vhodné akce pro působení na relevantní subjekty v sociálním prostředí klienta.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat nad-individuální problémy plynoucí ze sociální struktury;
- analyzovat sociální prostředí klienta;
- uvažovat o různých intervencích do sociálního prostředí klienta;
- napsat projekt možného působení na sociální prostředí klienta;
Osnova
  • - Etika jednostranného a symetrického působení na účastníky problémových interakcí; - Pojmy sociálního prostředí jako životního prostoru klienta; - Problematika přiměřenosti požadavků sociálního prostředí klienta; - Pojmy a nástroje teorie sítí; - Strategie působení sociálního pracovníka na relevantní subjekty v sociálním prostředí klienta. Poslední teoretický blok a jeho tematické oddíly přesahují do aplikační roviny.
Literatura
    povinná literatura
  • HRUBEC, Marek. Kritická teorie společnosti : český kontext. Vydání první. Praha: Filosofia, 2013, 715 stran. ISBN 9788070074039. info
  • KELLER, Jan. Nejistota a důvěra, aneb, K čemu je modernitě dobrá tradice. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2009, 173 s. ISBN 9788074190025. info
  • MUSIL, Libor. Sociální prostředí. In Matoušek O. a kol. Encyklopedie sociální práce. první. Praha: Portál s.r.o., 2013, s. 213-215. 2110. ISBN 978-80-262-0366-7. info
  • MUSIL, Libor. Sociální akce. In Matoušek O. a kol. Encyklopedie sociální práce. první. Praha: Portál s.r.o., 2013, s. 324-326. 2110. ISBN 978-80-262-0366-7. info
  • MUSIL, Libor. Interakce. In Matoušek O. a kol. Encyklopedie sociální práce. první. Praha: Portál s.r.o., 2013, s. 217-219. 2110. ISBN 978-80-262-0366-7. info
  • GOJOVÁ, Alice a Libor MUSIL. Práce se sítěmi podpory. In Matoušek O. a kol. Encyklopedie sociální práce. první. Praha: Portál s.r.o., 2013, s. 316-319. 2110. ISBN 978-80-262-0366-7. info
  • BALÁŽ, Roman. Využití teorie sítí při sociální práci s cizinci. Časopis sociální práce|Sociálna práca. Brno: ASVSP, 2012, roč. 12, 1/2012, s. 92-101. ISSN 1213-6204. info
  • BALÁŽ, Roman. Teorie sítí. In Oldřich Matoušek. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013, s. 69-72. 2110. ISBN 978-80-262-0366-7. info
  • NAVRÁTIL, Pavel. Reflexivní praxe. In Matoušek, O. Encyklopedie sociální práce. první vydání. Praha: Portál, 2013, s. 133-138. Sociální práce (1). ISBN 978-80-262-0366-7. Odkaz na vydavatele info
  • VYSEKALOVÁ, Jitka a Jiří MIKEŠ. Image a firemní identita. 1. vyd. Praha: Grada, 2009, 190 s. ISBN 9788024727905. URL info
  • BALÁŽ, Roman. Možnosti dosahování oborových zájmů sociální práce v organizacích zaměstnávajících sociální pracovníky. Sociální práce|Sociálna práca. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2014, roč. 14, 3/2014, s. 42-60. ISSN 1213-6204. info
  • BORG, James. Umění přesvědčivé komunikace : jak ovlivňovat názory, postoje a činy druhých. Translated by Radek Blaheta. 3., rozš. vyd. Praha: Grada, 2013, 236 s. ISBN 9788024748214. URL info
  • LAAN, Geert van der. Otázky legitimace sociální práce : (pomoc není zboží). Translated by Eva Kušová. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1998, 260 s. ISBN 8085834413. info
    doporučená literatura
  • BALÁŽ, Roman. Profesionalita sociálních pracovníků : Známka kvality, anebo procedurální berlička? Sociální práce - Sociálna práca. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2017, roč. 17, č. 6, s. 131-151. ISSN 1213-6204. časopis - archív info
  • KOTLER, Philip a Kevin Lane KELLER. Marketing management. Translated by Martin Machek - Tomáš Juppa. 14. vyd. Praha: Grada, 2013, 814 s. ISBN 9788024741505. URL info
  • ŠEDIVÝ, Marek a Olga MEDLÍKOVÁ. Public relations, fundraising a lobbing pro neziskové organizace. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2012, 138 s. ISBN 9788024740409. URL info
  • BEDNÁŘ, V. Mediální komunikace pro management. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011, 153 s. ISBN 978-80-247-3629-7. info
  • JANOUŠKOVÁ, Klára. Metodické a koordinační dovednosti v sociálních službách. Ostrava: MPSV ČR, 2007, 350 s. ISBN 978-80-7368-229-3. info
  • HABERMAS, Jürgen. Problémy legitimity v pozdním kapitalismu. Translated by Alena Bakešová - Josef Velek. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 2000, 187 s. ISBN 80-7007-130-3. info
Výukové metody
Přednášky a semináře
Metody hodnocení
Přibližně v polovině kurzu absolvují studenti test ze základních koncetů a pojmů. Na konci kurzu budou studenti ve skupinách tvořit projekt (4 - 5 studentů ve skupině).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2021/SPRn4474