ZUR386 Continuities and changes in modern media - issues, personalities, trends

Faculty of Social Studies
Autumn 2018
Extent and Intensity
0/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Pavel Sedláček (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.
Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Supplier department: Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Timetable
Wed 14:00–15:40 Studio 527
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 16 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Při seznamování se s klíčovými trendy, kauzami a osobnostmi spojenými s médii je kladen důraz na širší kontext jejich existence. Předmět věnuje zvýšenou pozornost: a) konzumaci mediálních obsahů, jejich sdílení a šíření; b) roli relevantních informací; c) vyhledávání/ověřování původních zdrojů šířených informací; d) mediální manipulaci. Absolventi předmětu budou schopni: 1. hlouběji porozumět světu médií a komunikace v kontextu nejaktuálnějších změn; 2. efektivněji odlišovat/filtrovat podstatné informace od přebytečných; 3. lépe ověřovat původ informací; 4. více pochopit úskalí/přínosy žurnalistické práce. Předmět je postaven na myšlence důležitosti a nezastupitelnosti kultivace mediální gramotnosti na obou stranách - u tvůrců mediálních sdělení i u jejich publik. Kurz si klade za další cíle: rozšíření schopnosti kritického myšlení; rozvíjení umění argumentace a podpoření práce s moderními komunikačními prostředky. Přestože předmět soustřeďuje pozornost na nejaktuálnější dění, pro ilustraci podobností s minulými trendy, kauzami a událostmi využívá období od druhé poloviny minulého století po současnost. Teritoriálně je zájem soustředěn na středoevropský a angloamerický kontext.
Syllabus (in Czech)
  • Pořadí témat je ilustrační, lektor si vyhrazuje právo na jeho změnu v průběhu kurzu, dle časových dispozic sjednaných hostů pro daný semestr i aktuálních událostí.
  • 1. setkání: Úvod do předmětu: základní informace.
  • 2. setkání: Média a role relevantní informace.
  • 3. setkání: Média v čase (mimo)řádných událostí.
  • 4. setkání: (Ne)kultivující média? Média, kultura a zábava.
  • 5. setkání: Mediální a komunikační trendy včera, dnes a zítra.
  • 6. setkání: Potřebujeme médium veřejné služby?
  • 7. setkání: Média a společnost – proč je pro současnost důležité vyrovnání se s minulostí?
  • 8. setkání: Jak funguje (komunitní) rádio?
  • 9. setkání: Moc, bezmoc a nemoc médií: výzkumy, kauzy, osobnosti.
  • 10. setkání: Investigativní žurnalistika: osobnosti, kauzy.
  • 11. setkání: Mediální gramotnost – zbytečnost nebo nezbytnost?
  • 12. setkání: prezentace (1. skupina)
  • 13. setkání: prezentace (2. skupina) + test (1. termín)
  • Výběr z diskutovaných témat: seriózní vs bulvární média; leaks vs žurnalistika; mainstreamová vs alternativní média; média veřejné služby a média komerční; stará a nová média; mediální korporace; publikum; bulvarizace mediálních obsahů; etika médií; fake news; sociální sítě, vlogging; Web 1.0-2.0-3.0; mediální gramotnost; propaganda; normalizace; perestrojka; cenzura; samizdat; komentář; investigativní žurnalistika; agenda setting; spirála mlčení; reklama; mediální obraz; mediální aktivismus a občanská žurnalistika; média a každodennost.
Literature
    recommended literature
  • KIDD, Jenny. 2016. Representation.
  • LULE, Jack. 2015. Globalization and Media.
  • DeFLEUR L., Melvin. 2010. Mass Communication Theories.
  • JAKUBOWICZ, Karol. Média a demokracie v 21. století : hledání nových modelů. Translated by Svatava Navrátilová. I. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 287 stran. ISBN 9788021084490. info
  • ATTKISSON, Sharyl. The smear : how shady political operatives and fake news control what you see, what you think, and how you vote. First edition. New York: Harper, an imprint of HarperCollins publishers, 2017, 294 stran. ISBN 9780062468178. info
  • LEVITIN, Daniel J. Weaponized lies : how to thingk critically in the post-truth era. First edition. Dutton: Penguin Books, 2017, xviii, 294. ISBN 9780241312421. info
  • GUTSCHE, Robert E. Media control : news as an institution of power and social control. First published. New York: Bloomsbury, 2015, x, 383. ISBN 9781501320132. info
  • JAKUBOWICZ, Karol. Nová ekologie médií : konvergence a mediamorfóza. Translated by Svatava Navrátilová. Zlín: Radim Bačuvčík - VeRBuM, 2013, 334 stran. ISBN 9788087500385. info
  • Media in Europe today. Edited by Josef Trappel - Denis McQuail. Chicago: Intellect, 2010, 272 p. ISBN 9781841504032. info
Teaching methods (in Czech)
1. Monologická (výklad, přednáška, instruktáž). 2. Dialogická (debata, brainstorming). 3. Metody práce s textem (učebnicí, knihou), mediálním produktem, audiovizuálním záznamem. 4. Prezentace (statická projekce). 5. Kooperativní výuka. 6. Role play.
Assessment methods (in Czech)
1. summary z povinných zdrojů (2x, termíny viz sylabus), 2. prezentace v závěru kurzu, 3. průběžný test, 4. docházka (povinná při účasti hostů, exkurzi, workshopu, závěrečné prezentaci a testu, ve zbývajících částech jsou povoleny 4 absence)
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2018/ZUR386