ZURn6211 Teorie a výzkum online komunikace

Fakulta sociálních studií
jaro 2020
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lenka Dědková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Hana Macháčková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jakub Mikuška (přednášející)
prof. PhDr. David Šmahel, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Marie Jaroň Bedrošová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Lenka Dědková, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Út 16:00–17:40 AVC
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu seznámit studenty se specifiky online komunikace, s jejím teoretickým uchopením, různými formami a se způsoby jejího zkoumání.
Výstupy z učení
Studenti budou:
- znát teorie zabývající se počítačem zprostředkovanou komunikací a chováním lidí v různých online prostředích
- rozumět termínům synchronní a asynchronní komunikace, absence neverbálních nápovědí, online disinhibice
- schopni posoudit, jak kontext a specifika prostředí, vnímání a osobnostní charakteristiky ovlivňují chování uživatelů internetu
Osnova
  • Kurz pokryje následující tématické celky.
  • - Komunikační teorie
  • - Specifika různých online prostředí
  • - Anonymita, disinhbice, sebeotevření
  • - Online lhaní a předstírání
  • - Sebeprezentace na sociálních sítích
  • - Komunikace v rámci online komunit
  • - Hodnocení online informací
  • - Riziková komunikace dětí a dospívajících
  • - Digitální a mediální gramotnost
  • - Agresivní projevy na internetu
  • - Cyberhate a diskriminace
Literatura
  • ŠEVČÍKOVÁ, Anna, Lukas BLINKA, Alena ČERNÁ, Lenka DĚDKOVÁ, Hana MACHÁČKOVÁ a David ŠMAHEL. Děti a dospívající online: Vybraná rizika používání internetu. Online. Praha: Grada Publishing, a.s., 2014. 184 s. Psyché. ISBN 978-80-247-5010-1. [citováno 2024-04-23] info
  • SUBRAHMANYAM, Kaveri a David ŠMAHEL. Digital Youth: The Role of Media in Development. Online. New York: Springer, 2010. 248 s. Advancing Responsible Adolescent Development. ISBN 1-4419-6277-8. [citováno 2024-04-23] URL info
  • VALKENBURG, Patti. Children's responses to the screen : a media psychological approach. Online. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum, 2004. viii, 164. ISBN 0805847642. [citováno 2024-04-23] info
  • GILES, David. Media psychology. Online. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates Publishers, 2003. x, 324. ISBN 0805840494. [citováno 2024-04-23] URL info
Výukové metody
Přednášky, semináře a samostudium.
Metody hodnocení
Účast na seminářích, prezentace, seminární práce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.