MVZ801 Dějiny mezinárodních vztahů 1648-1914

Fakulta sociálních studií
jaro 2005
Rozsah
0/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Zdeněk Kříž, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Oldřich Vondruška, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
PhDr. Petr Suchý, Ph.D.
Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Olga Cídlová, DiS.
Rozvrh
Pá 13. 5. 14:00–15:40 U5
Předpoklady
Jediným pedpokladem pro absolvování kurzu je schopnost číst prameny v anglickém jazyce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurs se zabývá základním piblížením problematiky historického vývoje mezinárodních vztah mezi lety 1648-1914. Kurs podává pehled periodizace vývoje mezinárodních vztah ve sledovaném období a charakteristiku mezinárodního systému a jeho aktér ve vymezených etapách. Vedle vlastních djin diplomacie, které tvoí jádro výkladu, jsou zohlednny v nezbytné míe rovnž ekonomické djiny (zejména vývoj mezinárodní ekonomiky a mezinárodního obchodu). Kurs tak nabízí základní datovou i interpretaní bázi vývoje mezinárodních vztah od Vestfálského míru po vypuknutí první svtové války a poskytuje tak faktografickou základnu nutnou pro zvládnutí základní orientace v djinách diplomacie a mezinárodních vztah s ohledem na celkové poteby studia oboru. Výklad je doplnn vypracováním formální essaye, která proví schopnost studenta orientovat se v konkrétním problému, pracovat s dostupnou eskou i cizojazynou literaturou a adekvátn interpretovat zpracovávanou problematiku.
Osnova
  • Vestfálský mír - prolog k nové fázi mezinárodní politiky v Evrop Mezinárodní vztahy a politika velmocí v Evrop ve 2. polovin 17. století a v 1. polovin 18. století Velmocenské soupeení v Evrop v letech 1740-1815 Vídeský kongres a éra koncertu velmocí 1815-1854 Zhroucení koncertu velmocí: krymská válka, sjednocení Itálie a Nmecka; vývoj tzv. východní otázky do Berlínského kongresu Utváení Trojspolku a Trojdohody; cesta k první svtové válce a vypuknutí první svtové války
Literatura
  • Kennedy, Paul (1996): Vzestup a pád velmocí. Praha: NLN
  • Kissinger, H. A. (1999): Umění diplomacie. Praha: Prostor.
  • Skřivan, A.; Drška, V.; Stellner, F. (1994): Kapitoly z dějin mezinárodních vztahů 1648-1914. Praha: ISE.
Metody hodnocení
Průběžný test znalostí v polovině semestru je jedním z bodovaných seminárních úkolů. Cílem tohoto testu je prověřit znalosti studentů prvního až třetího tématického bloku (tj. látka rozvržená na první až šestý týden samostudia včetně). Test se skládá z deseti uzavřených otázek (tj. se čtyřmi předem nabídnutými variantami odpovědí), z nichž může být správně 0-4 varianty. Otázka je pokládána za správně zodpovězenou pouze tehdy, pokud je zodpovězena zcela správně. Každá správná odpověď bude hodnocena jedním bodem, za optimálně vyplněný test může student dostat tedy celkem 10 bodů. Test proběhne korespondenční formou prostřednictvím sítě elektronické pošty. V příslušných termínech student obdrží elektronický formulář testu, který vyplní a odešle ve stanoveném termínu zpět kontaktní osobě. Zodpovězené testy, které budou odeslány po určeném termínu, budou automaticky hodnoceny počtem bodů nula. Oprava testu nebude umožněna. K úspěšnému absolvování kursu je nezbytné vypracovat formální essay, jejímž cílem je procvičit a prověřit schopnost studentů orientovat se v konkrétní problematice, pracovat s dostupnou relevantní literaturou a dodržovat všechny obsahové i formální požadavky na texty tohoto druhu. Student si individuálně vybere konkrétní téma (případovou studii) z dějin mezinárodních vztahů, respektive z dějin diplomacie ve sledovaném období (1648-1914), shromáždí dostupnou relevantní literaturu k tématu (doporučit lze vedle fondů univerzitních i veřejných knihoven zejména materiály dostupné přes elektronické zdroje pro vědu a výzkum, s nimiž je možno pracovat z počítačů fakulty či univerzity) a zpracuje vlastní text. Hodnocena přitom nebude míra konformity s převládajícími historickými interpretačními schématy, ale spíše schopnost samostatné práce se sekundární literaturou a schopnost reflexe sledovaného problému. Závěrečný písemný test Zkouškový test ke zkoušce jsou připuštěni pouze ti studenti, kteří obdrželi 12 a více bodů za samostatné úkoly (essay a průběžný korespondenční test znalostí) obsahem testu bude odpřednášená látka a povinná četba v rozsahu všech témat kursu délka 70 minut struktura testu: 8 otevřených otázek po 5 bodech - pro úspěšné absolvování zkoušky je nutno získat minimálně 24 bodů ze 40 možných
Informace učitele
Podrobné informace (podrobný sylabus) najdete ve složce "Studijní materiály" předmětu na začátku semestru.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015.