PSY411 Pedagogical and "School" Psychology

Faculty of Social Studies
Spring 2005
Extent and Intensity
1/1/0. 5 credit(s). Recommended Type of Completion: zk (examination). Other types of completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Jan Beran, Ph.D. (lecturer), Mgr. Petra Voráčová, MBA (deputy)
prof. PhDr. Jiří Mareš, CSc. (lecturer), Mgr. Petra Voráčová, MBA (deputy)
Guaranteed by
PhDr. Jan Beran, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Mgr. Radana Šrubařová
Timetable
Fri 11. 3. 8:30–15:00 G31, Fri 1. 4. 8:30–15:00 G31, Fri 6. 5. 8:30–15:00 G31, Fri 27. 5. 8:30–15:00 G31
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • Pedagogická psychologie
  • Historie pedagogické psychologie. Vývoj oboru ve 20. Století. Napětí mezi rigorózním, oborovým bádáním, které slouží vědě a mezi prací v terénu, která slouží výchovně vzdělávací praxi. Psychologie chápaná jako "tvrdá" věda a triáda: teorie - výzkum - kvantifikace. Nedostatky dosavadního pojetí pedagogické psychologie: důraz na izolování a redukování proměnných, zkoumání jedince mimo kontext, v němž žije a učí se. Nově navrhované pojetí: komplexnost reality, kompozitní proměnné, složitější výzkumné a statistické metody. Tři základní funkce pedagogické psychologie (explanační, ovlivňovací a projektová). Časopis Pedagogika jako zdroj informací o pedagogické psychologii u nás.
  • Školní psychologie
  • Historie školní psychologie ve vyspělých zemích a u nás. Meziválečné Československo a snaha přiblížit psychologické služby škole, žákům a učitelům (prof. Stejskal, dr. Ohera). Spory mezi poradenskými psychology a školními psychology, Obě strany poskytují komplementárně psychologické služby škole, nejde o vylučující se alternativy. Zásady pro rozvoj školní psychologie v ČR: svébytnost v rámci systému, nikoli kompetitivnost; komplementárnost; širší klientela; variabilnost pracovního zařazení; variabilnost umístění pracoviště; specifické akcenty práce; přiblížení služeb klientům; snadnější mezilidské vztahy; bohatost poskytovaných služeb; specifičnost řešených problémů; specifičnost přípravy na povolání; specifičnost používaných metod; vhled psychologa do chodu instituce; pružnost reagování na změny; složitost jeho sociální role. Mezinárodní organizace (ISPA), národní organizace: Asociace školní psychologie ČR a SROV. Časopis Školský psychológ.
  • Dětské interpretace světa a žákovo pojetí učiva
  • Teoretické základy (J. Piaget, L.S. Vygotskij, J. Bruner, D.P. Ausubel, F.J. Dochy). Dětské interpretování světa. Žákovo pojetí učiva. Proměny žákova pojetí učiva. Pojetí před systematickou výukou. Pojetí během výuky . Pojetí po skončení výuky. Diagnostické metody (analýza žákovských výkonů a výtvorů, dětská kresba, metody dramatické výchovy, metoda hraní rolí, rozhovor s jednotlivcem nebo skupinou, fenomenografický přístup, projektivní technika, didaktické testy, zejména dvoustupňové, dvouúrovňové didaktické testy, grafické strukturování učiva, interakční analýza), Ovlivňování žákova pojetí učiva (samovolná změna, změna využívající sociální faktory, radikální změna).
  • Učení z textu
  • Dětská pregramotnost. Didaktická komunikace. Pojmy - text, didaktický text, pedagogický text, učebnicový text. Hlavní determinanty učení z textu. Typy učení, které žák použije, jsou určovány: cíli, podmínkami, charakteristikami žáka, charakteristikami textu, způsoby zkoušení a hodnocení naučeného. Žákovy přístupy k učení: povrchový a hloubkový. Strategií učení z textu (mikrostrategie, makrostrategie). Kognitivní a motivační procesy při recepci textu. Monitorování, vnímání textu, porozumění textu (elaborace, inference), zapamatování textu (sémantická paměť, epizodická paměť, strategie zapamatování učiva), Teorie učení se z textu. Text a učebnicový text (pedagogický text učebnicového typu, hypertext). Vlastnosti pedagogického textu: intencionálnost, čtivost, obtížnost, kohezivnost, koherentnost, intertextovost a regulativnost. Diagnostika učení z textu (diagnostika opírající se o přímou práci s textem, bez přímé práce s textem). Nácvik učení z textu.
  • Učení z obrazového materiálu
  • Propojenost verbálního a nonverbálního sdělování v předškolním období. Rozpojování ve školním období v tradičních školách. Vizuální gramotnost a negramotnost. Porozumění obrazovému materiálu závisí na vývoji poznávacích struktur. Obrazový materiál. Teorie zpracování vizuálních informací. Úrovně sdělování obrazových informací: syntaktická, sémantická, pragmatická. Funkce obrazového materiálu při učení: dekorativní, reprezentující, organizující, interpretující, transformující; efektivně-motivační, koncentrování pozornosti, kognitivně-regulační. Otevřené otázky učení z obrazového materiálu.
  • Styly učení
  • Pojetí stylů učení. Základní pojmy: učení, styl, kognitivní styly, styly učení, taktiky učení, strategie učení. Diagnostika stylů učení. Obecné problémy diagnostiky. Používané metody: výuka pomocí počítače, pozorování průběhu žákova učení, analýza produktů, běžný rozhovor, fenomenografický rozhovor, strukturovaný rozhovor, volné písemné odpovědi, projektivní grafické techniky, dotazníky. Ovlivňování stylů učení.Strategie neovlivňování stylů učení. Strategie ovlivňování stylů učení. Vnější řízení změn. Metakognice. Autoregulace učení.
  • Autoregulace učení
  • Základní pojmy: vnější řízení, autoregulace. Pedagogicko-sociologické pojetí autoregulace (pojmy typu self-direction, self-management, self-teaching, self-learning). Psychologické pojetí (pojmy typu self-regulation, auto-regulation). Definování autoregulace. Předpoklady uplatnění autoregulace. Strukturní a dynamický pohled na autoregulaci. Teorie cyklických fází autoregulace. Vztah autoregulace a vnější regulace. Vývojový pohled na autoregulaci. Autoregulace a školní vyučování.
  • Sociální kontext učení. Sociální klima třídy a klima školy.
  • Základní pojmy: prostředí, klima, atmosféra. Typologie klimatu školy. Hlavní přístupy ke zkoumání klimatu školy: akcent na způsob vedení, řízení školy; akcent na učitelský sbor, na podíl sboru při fungování školy; akcent na vztahy mezi učitelem a žáky, školou a rodiči na širším pozadí školy. Diagnostika klimatu školy. Možnosti cíleného ovlivňování klimatu školy.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
Listed among pre-requisites of other courses
Teacher's information
http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
The course is also listed under the following terms Spring 2001, Spring 2002, Spring 2003, Autumn 2004, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 2005, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2005/PSY411