ZUR522 Náboženství a religiozita v českých médiích optikou kritické diskurzivní analýzy

Faculty of Social Studies
Spring 2018
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. et Mgr. Kateřina Kirkosová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Ondřej Krajtl (lecturer)
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D.
Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Supplier department: Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Timetable
Mon 13:30–15:00 Studio 527
Prerequisites
Reading texts in english.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Základním cílem kurzu je prohloubit teoretické poznatky studentů o diskurzívní analýze médií a nabídnout jim možnost aplikovat získané vědomosti na konkrétní témata spojená se zobrazováním a informováním o náboženství a religiozitě v tuzemských médiích. Kurz tedy účelně propojuje trojí: teorii, která pojmově a interpretačně ukotví studentské analýzy mediálních textů, metodologii, která umožní projekci těchto konceptů do stabilního a přesvědčivého výzkumného designu, a novinářskou praxi, která zajistí popularizaci získaných výzkumných zjištění.
Learning outcomes (in Czech)
Absolventi kurzu:
- si osvojí koncepty a kontexty religionistiky;
- prohloubí znalost principů kritické diskurzivní analýzy;
- vyzkouší si možnost publicistické prezentace vlastní výzkumné práce.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do sociologie náboženství (JM)
  • 2. Současný stav prezentace náboženství v médiích (JM)
  • 3. Metodologie diskurzivní analýzy (KK)
  • 4. Estetika náboženství v médiích (OK)
  • 5. Skupinová prezentace témat
  • 6. Nástroje analýzy I. (KK)
  • 7. Nástroje analýzy II. (KK)
  • 8. Nástroje analýzy III. (KK)
  • 9. První výstupy z vlastních výzkumů
  • 10. Samostatná práce na tématu
  • 11. Prezentace přepracovaných výstupů
  • 12. Příprava výsledného textu (JM, OK)
  • 13. Studio Proglas (OK)
Literature
  • Images in usetowards the critical analysis of visual communication. Edited by Matteo Stocchetti - Karin Kukkonen. Philadelphia: John Benjamins Pub. Co., 2011, vi, 298 p. ISBN 9789027284167. info
  • Qualitative discourse analysis in the social sciences. Edited by Ruth Wodak - Michał Krzyżanowski. First published. New York: Palgrave Macmillan, 2008, xi, 216. ISBN 0230019870. info
  • RICHARDSON, John E. Analysing newspapers : an approach from critical discourse analysis. New York: Palgrave Macmillan, 2007, xi, 268. ISBN 9781403935656. info
  • FAIRCLOUGH, Norman. Media discourse. 1st pub. London: Hodder Arnold, 1995, viii, 214. ISBN 0340588896. info
Teaching methods
- lecture
- discussion
- group projects
Assessment methods
position paper, final group project
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2018/ZUR522