PSYb2850 Popularizace v psychologii

Faculty of Social Studies
Spring 2020
Extent and Intensity
0/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Bc. Vojtěch Pišl (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Jan Širůček, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Prerequisites (in Czech)
Základní povědomí o metodologii v sociálních vědách, pasivní angličtina.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Porozumět, jakým způsobem ovlivňují psychologické informace v psaných médiích jejich čtenáře, naučit se prezentovat odborné informace populární formou, získat prvotní praxi v psaní populárních článků o psychologii.
Learning outcomes (in Czech)
Pochopit roli psychologie v (populárních) médiích, získat představu o dopadu mediálních vyjádření v oblasti psychologie pro různé cílové skupiny.
Rozpoznat vhodná témata pro popularizaci psychologie, vyhodnotit vhodnost zdrojů odborných informací.
Zpracovat psychologická témata pro populární online a offline časopisy.

Zkrátka napsat pěkný článek o psychologii od A do Z.
Syllabus (in Czech)
  • O čem by psychologové měli mlčet (Goldwater rule)
  • Neutralita a objektivita, rozlišení vlastního odborného názoru vs odborného konsenzu
  • Autorita a postavení psychologů v médiích
  • Agenda setting, motivace různých aktérů, kteří šíří informace (zjevná vs skrytá reklama, zaujatost výzkumníků, kliniků, novinářů...)
  • Publikum: interpretace sdělení čtenářem, různost čtenářů, efekt informací na duševní zdraví a well-being (sociální aspekt onemocnění, biologická vs psychosociální vysvětlení nemoci, představa genů jako dederminujících faktorů, destigmatizace)
  • Zdroje informací: od školních pouček přes učebnice po názory odborníků, jednotlivé studie, meta-analýzy a doporučení odborných organizací, jejich výhody a nevýhody z pohledu autora populárních článků
  • Přizpůsobení tématu a textu konkrétnímu médiu, žánru a cílové skupině
  • Rady vs informace v populárních textech
  • Popularizace vědy: zprávy, komentáře, rozhovory, odpovědi v poradně
  • Metafory, zjednodušování a vysvětlení složitých věcí zábavným způsobem
Literature
  • MediaGuide NUDZ: https://narovinu.net/wp-content/uploads/2019/04/mediaguide.pdf
Teaching methods (in Czech)
Tři bloková setkání (celkem cca 18 hodin), tvořené z menší části drobnými prezentacemi a z větší diskusí o konkrétních článcích v médiích, vhodných způsobech prezentace výsledků konkrétních studií, textech účastníků apod.
Vypracování a přepracování krátkých populárních textů na psychologická témata (cca 40 hodin)
Assessment methods (in Czech)
Ryze kvalitativní hodnocení konkrétních textů (budu je vracet k přepracování - právě to totiž dělají editoři novin a časopisů a právě tím se člověk zlepšuje). Zápočet za jejich odevzdání & účast po převážnou dobu osobních setkání.
Language of instruction
Czech

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2020/PSYb2850