PSY526 Poruchy autistického spektra

Fakulta sociálních studií
podzim 2018
Rozsah
0/2. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
každou sudou středu 14:00–19:40 U35
Předpoklady
PSY403 Psychodiagn. dětí, ml., rod.
PSY403
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu bude seznámit studenty s problematikou poruch autistického spektra (PAS), zejména: - se specifiky dětí s PAS - se základními teoriemi příčin vzniku autismu - s možnými přístupy k dětem s PAS Studenti jsou vedeni k získávání základního porozumění prožívání, myšlení a jednání lidí s autismem a kritickému hodnocení běžně užívaných postupů v diagnostice, poradenství a terapii.
Výstupy z učení
studenti by měli být schopni: - rozpoznat děti, u nichž je riziko, že trpí poruchou autistického spektra - odlišit projevy, které jsou pro poruchy autistického spektra specifické - kriticky zhodnotit výzkumné studie z dané oblasti - vyhnout se chybám, k nimž při diagnostice dětí s PAS obvykle dochází - kriticky zhodnotit intervence a přístupy k PAS a vybrat takové postupy, které jsou nejvhodnější pro konkrétní dítě a jeho rodinný systém - poskytovat rodičům a učitelům základní poradenství
Osnova
  • Pozorování, projevy, diagnostika – diagnosticky významné symptomy PAS, přidružené symptomy (které nejsou nezbytné pro diagnózu), komorbidní poruchy, varovné signály PAS v raném dětství
  • Příčiny PAS, teoretická východiska
  • Intervence a celoživotní perspektiva – základní typy terapeutických přístupů, možnosti terapeutické a poradenské práce; příběhy lidí s autismem
  • Rodina dítěte s PAS, vývojový pohled na PAS
Literatura
    povinná literatura
  • biografie lidí s autismem
  • relevantní výzkumné studie
Výukové metody
přednášky, skupinové diskuze, případové studie, individální prezentace a skupinové projekty
Metody hodnocení
pro absolvování kurzu je nezbytné, aby studenti:
- aktivně participovali na diskuzích v průběhu kurzu
- vytvořili prezentaci založenou na přehledu výzkumných poznatků o jedné z oblastí možných etiologických faktorů (např. genetických příčin, teratogenů); prezentace by měla být založena nejméně na 2 výzkumných studiích/metaanalýzách
- podíleli se na skupinovém projektu - prezentaci biografie vybrané osobnosti s poruchou autistického spektra
- složili ústní zkoušku
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2018/PSY526