ZURb1226 Public relations

Fakulta sociálních studií
podzim 2021
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Jan Tomandl (přednášející)
Garance
Mgr. Jaroslav Čuřík, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 18:00–19:40 Studio 527
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 3/20, pouze zareg.: 2/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy public relations v teoretické i praktické rovině. Kurz vzniká ve spolupráci s praxí, studenti řeší konkrétní situace reálných klientů.
Výstupy z učení
Předmět připravuje prostřednictvím nabytých znalostí budoucí novináře na styk s profesionály public relations v žurnalistické praxi, ale také studentům přináší základní informace pro uplatnění přímo v public relations. V širší perspektivě pak pomáhá studentům jakožto občanům vidět vliv public relations na společenské procesy a politický život. Po úspěšném absolvování předmětu jsou studenti schopni uplatnit nabyté znalosti v praxi.
Osnova
  • 1) PR jako součást komunikačních studií a marketingového mixu
  • 2) Historie a současnost PR
  • 3) Gatekeeping a zpravodajská hodnota v kontextu PR
  • 4) Klient, zakázka a realizace v PR praxi + zadání praktického úkolu
  • 5) Media relations; principy a zásady; tisková zpráva
  • 6) Media relations; tisková konference; monitoring, evaluace, hodnocení publicity
  • 7) Sociální sítě v PR
  • 8) Influenceři v marketingu a PR
  • 9) Základy krizové komunikace
  • 10) PR - politika - propaganda - etika
  • 11) Strategická komunikace, issues management, public affairs, advocacy
  • 12) Prezentace a vyhodnocení praktického úkolu
Literatura
    povinná literatura
  • Marketingová komunikace a public relations : výklad pojmů a teorie oboru. Edited by Jan Halada. První vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum. 118 stran. ISBN 9788024630755. 2015. URL info
  • HEJLOVÁ, Denisa. Public relations. První vydání. Praha: Grada Publishing. 250 stran. ISBN 9788024750224. 2015. URL info
  • TOMANDL, Jan. Jak účinně oslovit média : media relations v podnikání, správě, kultuře i neziskovém sektoru. Vyd. 1. Brno: Computer Press. 296 s. ISBN 9788025134573. 2011. info
    doporučená literatura
  • TOMANDL, Jan, Jaroslav ČUŘÍK, Kristýna MARŠOVSKÁ a Tereza FOJTOVÁ. Krizová komunikace : principy - zkušenosti - postupy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 221 s. ProMedia, sv. 1. ISBN 978-80-210-9636-3. 2020. info
  • KŘEČEK, Jan. Politická komunikace : od res publica po public relations. Vyd. 1. Praha: Grada. 169 s. ISBN 9788024735368. 2013. URL info
  • TOMANDL, Jan. Public relations a zpravodajství : vliv hluboké proměny žurnalistiky na teorii a praxi vztahů s médii. 1. vyd. Zlín: VeRBuM. 152 s. ISBN 9788087500286. 2012. info
  • FTOREK, Jozef. Public relations jako ovlivňování mínění : jak úspěšně ovlivňovat a nenechat se zmanipulovat. 3., rozš. vyd. Praha: Grada. 214 s. ISBN 9788024739267. 2012. URL info
  • BERNAYS, Edward L. Public relations. Oklahoma: Norman. x, 374. ISBN 1419173383. 2010. info
  • FTOREK, Jozef. Public relations a politika : kdo a jak řídí naše osudy s naším souhlasem. První vydání. Praha: Grada. 184 stran. ISBN 9788024733760. 2010. URL info
  • SVOBODA, Václav. Public relations : moderně a účinně. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada. 239 s. ISBN 9788024728667. 2009. URL info
  • L'ETANG, Jacquie. Public relations : základní teorie, praxe, kritické přístupy. Translated by Petr Antonín. Vyd. 1. Praha: Portál. 338 s. ISBN 9788073675967. 2009. info
Výukové metody
Přednášky, semináře, případové studie, týmová tvorba samostatných prací a praktických projektů s přímým napojením na praxi. Simulovaná výuka pod spolu-vedením mentorů z praxe. Projektově orientovaná výuka. Rozvíjení týmové spolupráce.
Metody hodnocení
Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na výuce(prezence nejméně 75 procent) a průběžná práce na zadávaných praktických úkolech. Každý student musí během semestru zpracovat týmový praktický úkol, vždy v konkrétní spojitosti s praxí (například analýza komunikace konkrétního subjektu, návrh vhodných komunikačních kanálů, text tiskové zprávy, scénář tiskové konference, návrh krizové komunikace atd.). Úkol je hodnocen vyučujícím i klientem z praxe a následně případně doplněn či přepracován.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.