MVV93K Videoherní právo

Právnická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
JUDr. Ing. František Kasl, Ph.D. (přednášející)
JUDr. Pavel Loutocký, Ph.D., BA (Hons) (cvičící)
doc. JUDr. Matěj Myška, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jakub Vostoupal (cvičící)
Mgr. Ondřej Woznica (cvičící)
JUDr. Mgr. Jakub Harašta, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. JUDr. Matěj Myška, Ph.D.
Ústav práva a technologií – Právnická fakulta
Kontaktní osoba: Tereza Buchalová
Dodavatelské pracoviště: Ústav práva a technologií – Právnická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MVV93K/01: Po 27. 2. až Pá 19. 5. každé sudé pondělí 10:00–11:40 215, M. Myška
Předpoklady
MP511Z Pr. duševního vlast. cv.
Předmět je určen především studentům magisterského studia oboru právo, u nichž se předpokládá znalost disciplín vyučovaných v 1.-5. semestru. Předpokládá se pokročilá znalost anglického jazyka, neboť studijní materiály jsou dostupné převážně v tomto jazyce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 18/25, pouze zareg.: 3/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 3/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle kurzu jsou:
představit videohry jako předmět právní regulace;
vysvětlit základy ochrany videoher právem duševního vlastnictví;
představit a vysvětlit obecné, jakož i specifické regulatorní otázky související s vývojem, ochranou, distribucí a používáním videoher.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu bude student schopen porozumět základním otázkám soukromoprávní regulace tvorby, ochrany, distribuce a užívání videoher a analyzovat a řešit právní problémy v diskutovaných oblastech.
Osnova
  • 1. Videohry, videoherní průmysl, e-sport jako předmět právní regulace, tvorba počítačových her
  • 2. Právo duševního vlastnictví - obecně – autorské právo, patentové právo, ochranné známky
  • 3. Právo duševního vlastnictví – speciální otázky – mody, streaming, let's play videa
  • 4. Vybrané regulatorní otázky – ochrana dětí a mladistvých, prvky hazardu ve videohrách (např. lootboxy), videohry z druhé ruky, prodej hráčských účtů
  • 5. Vývoj a distribuce videoher - smluvní úprava
  • 6. E-sport – pojem a regulatorní otázky
Literatura
    doporučená literatura
  • WOZNICA, Ondřej. Streaming Video Games: Copyright Aspects [online]. Brno, 2020, Master Thesis. Masaryk University, Faculty of Law.
  • GROSHEIDE, F. Willem; ROERDINK, Herwin; THOMAS, Karianne. Intellectual Property Protection for Video Games - a View From the European Union. Journal of International Commercial Law and Technology. Vol. 9, No. 1, 2014.
  • RUSSELL, James. “Pwnership”: Is copyright appropriately equipped to handle videogames? [online]. Uppsala, 2018, p. 9–41. Master Thesis. Uppsala University, Department of Law.
    neurčeno
  • Zdroje pro každý seminář budou dostupné v interaktivní osnově IS MUNI. / Students will receive readings for each seminar via the IS MUNI.
Výukové metody
Semináře, e-learning, samostudium, analýza judikatury
Metody hodnocení
K úspěšnému absolvování kurzu je nutné kumulativně splnit následující podmínky:
- Aktivní účast na seminářích (jedna absence povolena), předpokládá se četba zadaných zdrojů a jejich následná kritická diskuze na seminářích
- Zpracování jedné eseje vztahující se k tématu jednoho ze seminářů (v průběhu semestru je nutno odevzdat koncept eseje, ke kterému je poskytnuta zpětná vazba) - hodnocení OK/NOK
ISP: K úspěšnému absolvování kurzu je nutné kumulativně následující podmínky:
- Zpracování tří esejí vztahujících se k tématům seminářů (v průběhu semestru je nutno odevzdat koncept esejí, ke kterým je poskytnuta zpětná vazba) - hodnocení OK/NOK
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.