BPKM011p Komunikace v porodní asistenci - přednáška

Lékařská fakulta
podzim 2020
Rozsah
1/0/0. 14. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučováno online.
Vyučující
PhDr. Mgr. Milena Blažková (přednášející)
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Jahnová (přednášející)
MUDr. Šárka Kárová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Terézia Knejzlíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Barbora Kóša (přednášející)
Mgr. Tatiana Malatincová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jana Severová, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Strašák (přednášející)
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Rastislav Šumec, Ph.D. (přednášející)
Blanka Suchá (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Blanka Suchá
Dodavatelské pracoviště: Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Rozvrh
St 12:00–13:40 F01B1/519
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výuka je koncipována jako úvod do problematiky komunikace se zaměřením na zdravotnictví a současně jako základní sebezkušenostní kurz. Hlavní cíle kurzu jsou: vymezení a seznámení se se základními komunikačními dovednostmi. základy práce s důvěrou, empatií a sebereflexí. sebezkušenost s emočními prožitky v modelových situacích. zážitková individuální i skupinová práce s psychoterapeutickými prvky v rámci studijní skupiny
Výstupy z učení
Student rozumí možným motivům v pozadí výkonu povolání zdravotníka
- Rozumí konceptu sebe-podpora a je schopen identifikovat vlastní zdroje sebe-podpory
- Student si osvojí základní techniky pro redukci stresu
- Student se seznámí se základními tématy existenciální psychoterapie
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při sdělování nepříznivých zpráv
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při komunikaci s dětmi v různých fázích vývoje
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty, kteří prožívají silné emoce
- Student s naučí identifikovat fenomén přenosu a protipřenosu
- Student se naučí zásady vedení klinického rozhovoru
Osnova
  • Úvod do komunikace - informace, sdělování informace, komunikační kanál, obecná pravidla komunikace.
  • Teoretická východiska komunikace, komunikace z pohledu transakční analýzy, Rogerovský přístup.
  • Komunikační dovednosti - naslouchání, respekt, empatie, zájem, podpora, interpretace.
  • Neverbální komunikační dovednosti - smysly, mimika, proxemika, haptika, posturologie, kinezika, gesta, papalingvistika, teorie osobních zón.
  • Verbální komunikační dovednosti - řeč, rozhovory, typy rozhovorů, typy otázek, sdílení emocí.
  • Strukturovaný zdravotnický rozhovor I. - navázání kontaktu, vytvoření dohody o tématu konzultace
  • Strukturovaný zdravotnickýský rozhovor II. - objasnění problému klientky, ukončení rozhovoru, povzbuzující prvky v rozhovoru. Dialogický rozhovor, nedirektivní empatický rozhovor. K omunikace mezi klientkou a porodní asistentkou, motivace, compliance, terapeutický vztah, terapeutická zakázka.
  • Komunikace s klientkou v krizové situaci
  • Komunikace s vybranými skupinami klientek - úzkostné, agresivní, depresivní, s duševním onemocněním. Komunikace s klientkou smyslově postiženou. Komunikace s klientkou se závažným onkologickým onemocněním. Sdělování nepříznivých informací a extrémně nepříznivých zpráv, komunikace s rodinnými příslušníky. Relaxačně sugestivní techniky (Autogenní trénink podle Schultze), asertivní techniky, prevence syndromu vyhoření, Bálintovské skupiny
Literatura
    povinná literatura
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Jaroslava KRÁLOVÁ. Základní otázky komunikace : komunikace (nejen) pro sestry. 1. vyd. Praha: Galén. 135 s. ISBN 9788072625994. 2009. info
    doporučená literatura
  • HAHN, Britta. Ale já chci tohle, mami : nenásilná komunikace pro rodiče. Translated by Kateřina Prešlová. Vydání první. Praha: Portál. 205 stran. ISBN 9788026212980. 2018. info
  • BOČKOVÁ, Barbora. Vybrané kapitoly z alternativní a augmentativní komunikace : Učební text. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-7896-3. 2015. URL info
  • JANOVCOVÁ, Zora. Alternativní a augmentativní komunikace : učební text. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 52 s. ISBN 9788021051867. 2010. info
  • WERNEROVÁ, Irena. Komunikace pro každého : komunikace s 5 P: popularizovaný průvodce pomocí praktických příhod. Vyd. 1. [Praha]: Computer Media. 240 s. ISBN 9788074020643. 2010. info
  • ŠPAŇHELOVÁ, Ilona. Komunikace mezi rodičem a dítětem : styly a techniky komunikace, komunikace rodiče ve vztahu k dítěti, vývojová období dítěte, komunikace v náročných situacích. Vyd. 1. Praha: Grada. 101 s. ISBN 9788024726984. 2009. info
Výukové metody
Výuka je vedena formou skupinové výuky s prvky individuální práce, klade důraz na sebezkušenost. Je doplněna nácvikem relaxačních technik, audio i video ukázkami.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen kolovium, podmínkou pro jeho naplnění je absolvování výuky, vypracování seminární práce podle zadaných kritérií, znalostní test a závěrečná rozprava.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2020/BPKM011p