MNZA071p Základy andragogiky - přednáška

Lékařská fakulta
podzim 2023
Rozsah
1/0/0. 15. 1 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Veronika Išová (pomocník)
MVDr. Halina Matějová (pomocník)
Ing. Kateřina Novohradská (pomocník)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav veřejného zdraví – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Rozvrh
Út 26. 9. 17:00–20:20 C15/308, Út 10. 10. 17:00–20:20 C15/308, Út 24. 10. 17:00–20:20 C15/308, Út 7. 11. 17:00–20:20 C15/308, Út 21. 11. 17:00–20:20 C15/308, Út 5. 12. 17:00–20:20 C15/308, Út 19. 12. 17:00–20:20 C15/308
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je výchova a vzdělávání dospělých (VVD) jako významný fenomén současné doby. Zahrnuje oblast celoživotního učení, didaktickou teorie vyučování, zásady, metody a formy VVD, výuku dospělých jako komunikační proces, sebevýchovu, sebevzdělávání, volný čas dospělých, dospělý ve volném čase, netradiční didaktické systémy, rekvalifikaci, motivační faktory k učení, distanční studium, funkce vzdělávání v postproduktivním věku, fenomén stáří, sociální situace seniorů.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen vést méně zkušené pracovníky svého oboru a účastníky studia specializačního vzdělávání oboru v roli školitele, dodržovat zásady ve vzdělávání dospělých, respektovat význam, zvláštnosti, cíle a role školitele, dále vytvořit distanční text pro rekvalifikační kurz, vzdělávací program, volnočasovou aktivitu pro konkrétní věkovou skupinu, návrh do programu celoživotního vzdělávání, vzdělávání v podnicích a organizacích, vzdělávání seniorů (univerzity třetího věku), osvětová školení, korespondenční kurz, řešení lokální, regionální problematiky.
Osnova
  • 1.Andragogika, její význam a poslání, současná situace ve vzdělávání dospělých, trendy v andragogice 2.Celoživotní vzdělávání a celoživotní učení 3.Výchova a vzdělávání dospělých (VVD) v kontextu současné společnosti, u nás i ve světě 4.Didaktická teorie vyučování dospělých 5.Didaktické metody 7.Výuka dospělých jako komunikační proces, kreativita dospělého 8.Sebevýchova a sebevzdělávání dospělých 9.Volný čas dospělých a dospělý ve volném čase 10.Rekvalifikace, distanční studium, atd. 11.Stáří jako společenský fenomén, příprava na stáří, odchod do důchodu, funkce vzdělávání v postproduktivním věku, univerzity III. věku 12.Srovnávací andragogika, vzdělávání dospělých ve vybraných zemích 13.Nabídka vzdělávacích programů určených dospělým (vězeňství, sociální práce, atd.) 14.Úvod do profesního vzdělávání
Literatura
  • DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Michal ŠERÁK. Andragogika a vzdělávání dospělých : vybrané kapitoly. Vydání první. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy. 169 stran. ISBN 9788073086947. 2016. info
  • HONS, Zdeněk. Výchova a vzdělávání dospělých, aktivní stáří, andragogika. In Univerzita 3. věku a volného času. 2015. info
  • BENEŠ, Milan. Andragogika. 2., aktualizované a rozší. Praha: Grada. 176 stran. ISBN 9788024748245. 2014. URL info
  • VETEŠKA, Jaroslav a Tereza VACÍNOVÁ. Aktuální otázky vzdělávání dospělých : andragogika na prahu 21. století. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha. 208 s. ISBN 9788074520129. 2011. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Řízení vzdělávacího procesu : andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika. 323 s. ISBN 9788073575816. 2010. info
  • VŠETULOVÁ, Monika. Klíčové role v distančním vzdělávání. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 76 s. ISBN 8024412233. 2005. info
  • ŠINDLEROVÁ, Irena. Základy distančního vzdělávání. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 67 s. ISBN 8024412241. 2005. info
  • PALÁN, Zdeněk. Základy andragogiky. Praha: Vysoká škola J.A. Komenského. 199 s. ISBN 8086723038. 2003. info
  • BENEŠ, Milan. Úvod do andragogiky. Praha: Karolinum. 129 s. ISBN 8071843814. 1999. info
Výukové metody
Studium literatury, studium odborných textů – článků, zpracování recenze. Vytvoření workshopu, přednášky, cvičení pro cílovou skupinu dospělých nebo seniorů. Studentky si zvolí téma z profese nutriční specialistka, toto téma zpracují a tvůrčím způsobem zrealizují v seminární části výuky.
Metody hodnocení
kolokvium
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2023/MNZA071p