VSLT012 Základy lékařské terminologie

Lékařská fakulta
podzim 2002
Rozsah
0/5. seminář 1, cvičení 1. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Elena Marečková, CSc. (cvičící)
PhDr. Renata Prucklová (cvičící)
doc. Mgr. Irena Radová, Ph.D. (cvičící), doc. PhDr. Elena Marečková, CSc. (zástupce)
PhDr. Hana Reichová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Marta Severová (cvičící), PhDr. Renata Prucklová (zástupce)
Garance
doc. PhDr. Elena Marečková, CSc.
Oddělení Centra jazykového vzdělávání na Lékařské fakultě – Centrum jazykového vzdělávání
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Elena Marečková, CSc.
Předpoklady
Základní znalosti latinského jazyka usnadní studium předmětu a lze je považovat za užitečnou součást vzdělanostního vybavení studenta při vstupu na fakultu, i když nejsou obligatorním předpokladem osvojování vysokoškolského učiva v úvodní fázi.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl výuky: 1. Získání terminologické kompetence, tj. schopnosti přesného a jazykově korektního užívání řecko-latinského terminologického materiálu v ústní i písemné podobě. 2. Získání základní orientace ve všeobecné teoretické problematice lékařské terminologie.
Obecná charakteristika předmětu: Řecko-latinská lékařská terminologie je jedním z relevantních prostředků získání cílových vědomostí medika. Výuka má teoreticko-praktický ráz a je koncipována jako propedeutický kurs sui generis, uvádějící posluchače do studia medicíny prostřednictvím jejího jazyka.
Obsah výuky je stejně jako soubor znalostí postulovaných u zkoušky určován výlučně potřebami oboru a lékařské praxe. Především zprostředkuje ty znalosti latiny, příp. řečtiny, které umožní studentovi rychle a účelně zvládnout významovou stránku termínů, jejich gramatickou formu a slovotvornou strukturu. Současně poskytuje systematický návod k samostatnému řešení běžných terminologických problémů spočívajících v porozumění odborným obsahům a tvorbě lékařských pojmů. Kromě toho otevírá pohled na širší historické a lingvistické základy lékařské terminologie i její všeobecné teoretické souvislosti.
Literatura
  • PRUCKLOVÁ, Renata a Marta SEVEROVÁ. Introduction to Latin and Greek terminology in medicine. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně. 146 s. ISBN 80-210-2687-1. 2001. info
  • VEJRAŽKA, Martin a Dana SVOBODOVÁ. Terminologiae medicae IANUA. 2. vyd. Praha: Academia. 440 s. ISBN 80-200-1459-4. 2006. info
  • PÁČ, Libor. Anatomická eponyma. 1. vyd. Praha: Galén. 103 s. ISBN 80-7262-035-5. 2000. info
  • První dva tituly jsou základní (český/anglický program), ostatní doplňkové. - The first two titles are basic (Czech/English programme), the others supplementary.
Metody hodnocení
Výuka probíhá formou semináře a cvičení. Seminář je ukončen zkouškou (zk) po dvou semestrech studia, cvičení končí zápočtem (z) po prvním i druhém semestru.
Informace učitele
Aktuální informace o předmětu, konzultačních hodinách apod. jsou zveřejňovány na nástěnkách oddělení cizích jazyků. Kontakt s vyučujícími zajišťuje sekretariát pracoviště (Komenského nám. 2) denně od 09.00 do 11.00 hod., tel. 542126526.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Absolventi klasických gymnázií, kteří prokážou vynikající průběžné znalosti předmětu, mohou na základě rozhodnutí vyučujícího složit zkoušku v předtermínu a jsou pak od další povinné výuky osvobozeni.
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005.