LF:ZLDD0911 Konzerv. z.l.-difer.dg.-předn. - Informace o předmětu
ZLDD0911 Konzervační zubní lékařství -diferenciální diagnostika - přednáška
Lékařská fakultapodzim 2020
Předmět se v období podzim 2020 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. MUDr. Lydie Izakovičová Hollá, Ph.D. (přednášející)
prof. MUDr. Martina Kukletová, CSc. (přednášející)
doc. MUDr. Lenka Roubalíková, Ph.D. (přednášející)
Milena Prudíková (pomocník) - Garance
- doc. MUDr. Lenka Roubalíková, Ph.D.
Stomatologická klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí u sv. Anny v Brně – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Milena Prudíková
Dodavatelské pracoviště: Stomatologická klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí u sv. Anny v Brně – Lékařská fakulta - Předpoklady
- ZLKK041c Konz.zub.lék.-kariologie-cvič. && ZLKZ051p Konzerv.z.l., léčba z.kazu-př. && ZLED061p Konz.zub.lék.-endod.I - předn. && ZLES0711p Konzervační z.l-estetika -př. && ZLRK0811c Konzerv. z.l.-rekonstr.kor.-cv && ZLED0811c Konzerv.z.l.-endodoncie II cv. && ZLSP03X Samostatná práce ZL && ZLFA0722p Farmakologie II - přednáška
ZLKK041c && ZLKZL051p && ZLKED061p && ZLKZL072p && ZLKZL083c && ZLKED081c && ZLSP03X && ZLFA0722p - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Zubní lékařství (angl.) (program LF, M-ZL)
- Zubní lékařství (program LF, M-ZL) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu Konzervační zubní lékařství IV. je naučit studenta komplexnímu přístupu k řešení onemocnění tvrdých zubních tkání, zubní dřeně a parodontu včetně komplikací, a to jak u celkově zdravého člověka, tak i pacienta s hendikepem (rizikového)
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen: - porozumět patofyziologii a léčbě bolesti odontogenního původu, - diferencovat bezpečně mezi orofaciálními bolestivými stavy odontogeního i neodontogenního původu - vysvětlit problematiku fokální infekce a aplikovat tyto znalosti prakticky - na základě komplexního zhodnocení případu navrhnout ošetření u zdravých i hendikepovaných pacientů
- Osnova
- 1. Onemocnění tvrdých zubních tkání – zubní kaz, vývojové anomálie, nekariézní defekty tvrdých zubních tkání, diagnostika, diferenciální diagnostika, řešení. Budou řešeny případové studie – na základě forografií a/nebo rtg snímků a anamnestických údajů bude stanovena diagnóza a návrh ošetření u celkově zdravého pacienta i pacienta s hendikepem. Případy budou probírány na semináři společně i formou individuálního zadání a následných prezentací studentů. 2. Endodoncie – jednotlivé nosologické jednotky a jejich řešení. Budou řešeny případové studie – na základě rtg snímků a anamnestických údajů bude stanovena diagnóza a návrh ošetření u celkově zdravého pacienta i pacienta s hendikepem. Případy budou probírány na semináři společně i formou individuálního zadání a následných prezentací studentů. 3. Fokální infekce v orofaciální oblasti, současný náhled na problematiku, příčiny fokální infekce, mechanismus poškození vzdálených orgánů. Rozdělení diagnóz podle závažnosti ohrožení fokální infekcí. Patologické procesy v dutině ústní a jejich dopad na celkový zdravotní stav. Tento blok bude vyučován formou úvodního sdělení ze strany vyučujícího a dále řešením případových studií za účasti studentů. 4. Systémová onemocnění ovlivňující stomatologické ošetření, projevy celkových onemocnění v dutině ústní, jejich diferenciální diagnostika, přístup zubního lékaře k pacientům s uvedenými diagnózami a zásady stomatologického ošetření. 5.Komplexní přístup v pedostomatologii (vývojové anomálie tvrdých zubních tkání, ECC, interdisciplinární spolupráce, zajímavé kazuistiky).
- Literatura
- doporučená literatura
- Orofacial pain : from basic science to clinical management : the transfer of knowledge in pain research to education. Edited by James P. Lund. [1st ed.]. Chicago: Quintessence. xi, 300. ISBN 0867153814. 2001. info
- Výukové metody
- seminář
- Metody hodnocení
- ústní zkouška - popis rtg s dif. dg rozvahou a otázka z dané problematiky. Praktické dovednosti budou ověřovány pomocí specializovaného evaluačního systému . Výuka bude zaměřena též na rozvoj schopnosti orientovat se v pomocných vyšetřovacích metodách, jejich interpretaci, na kritické myšlení a týmovou spolupráci. Tento způsob evaluace poskytuje studentům objektivní a konkrétní zpětnou vazbu.
- Informace učitele
- Orofacial pain. Lund,J.P.,Lavigne, G.J., Dubner, R., Sessle, B. J.: Quintessence Pub. 2001 Doporučené učebnice z předchozích oborů zakončených zkouškou: Kariologie, Léčba zubního kazu, Endodoncie I, Endodoncie II, Rekonstrukce korunky, Parodontologie, Orální medicína, Ortodoncie, Protetické zubní lékařství, Orální chirurgie, Dentální implantologie, Interní medicína, Neurologie, Kožní lékařství ORL, Onkologie, Intenzivní medicína. Doporučená učebnice: Orofacial Pain Recommended literature involves textbooks from previous subjects terminated with the exam: Cariology, Treatment of dental caries, Endodontics I, Endodontics II, Reconstruction of the crown, Periodontology, Oral Medicine, Orthodontics, Prosthetic Dentistry, Oral surgery, Dental implantology, Internal Medicine, Neurology, Dermatology, ORL, Oncology, Intensive medicine. Orofacial pain. Lund,J.P.,Lavigne, G.J., Dubner, R., Sessle, B. J.: Quintessence Pub. 2001
- Další komentáře
- Předmět je vyučován naposledy.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2020/ZLDD0911