LF:MYNE0321p Vybrané kapitoly z neurověd I - Informace o předmětu
MYNE0321p Vybrané kapitoly z neurověd I - přednáška
Lékařská fakultapodzim 2025
- Rozsah
- 0.5/0/0. 7.5. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Luboš Brabenec, Ph.D. (přednášející)
Klára Marečková, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Mgr. Kristína Mitterová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Monika Pupíková, Ph.D. (přednášející)
Daniel Joel Shaw, Ph.D., M.Sc. (přednášející) - Garance
- Klára Marečková, Ph.D., M.Sc.
I. neurologická klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí u sv. Anny v Brně – Lékařská fakulta
Dodavatelské pracoviště: I. neurologická klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí u sv. Anny v Brně – Lékařská fakulta (20,00 %), Výzkumná skupina Milana Brázdila – Centrum neurověd – Středoevropský technologický institut (20,00 %), Výzkumná skupina Ireny Rektorové – Centrum neurověd – Středoevropský technologický institut (60,00 %) - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Neurovědy (program LF, N-NEUV)
- Cíle předmětu
- Předmět má za cíl seznámit studenty se základními pojmy v neurovědách a představit jim aktuální neurovědní výzkum na vybraná témata (viz osnova).
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu budou mít studenti přehled o aktuálních tématech v neurovědách a budou schopni navrhnout výzkum využívající jednu čí více neurozobrazovacích metod na téma dle vlastního výběru. Aktivní účast na seminářích a interakce s vyučujícími jim také umožní potenciální výběr školitele pro diplomovou práci či možné navazující Ph.D. studium.
- Osnova
- • Vliv stresu na mozek a chování • Neurozobrazování v psychiatrii • Neurodegenerativní onemocnění • Neurozobrazování v epilepsii • Jazyk • Smyslové vnímání a hudba v neurozobrazovacím výzkumu • Prezentace jednotlivých studentů a diskuse jejich návrhů výzkumu
- Literatura
- doporučená literatura
- Tatti, E., Rossi, S., Innocenti, I., Rossi, A., & Santarnecchi, E. (2016). Non-invasive brain stimulation of the aging brain: State of the art and future perspectives. Ageing research reviews, 29, 66-89.
- Cabeza, R., Albert, M., Belleville, S., Craik, F., Duarte, A., Grady, C. L., Lindenberger, U., Nyberg, L., Park, D. C., Reuter-Lorenz, P. A., Rugg, M. D., Steffener, J., & Rajah, M. N. (2018). Maintenance, reserve and compensation: the cognitive neurosci
- Lawrence, B. J., Gasson, N., Bucks, R. S., Troeung, L., & Loftus, A. M. (2017). Cognitive training and noninvasive brain stimulation for cognition in Parkinson’s disease: A meta-analysis. Neurorehabilitation and Neural Repair, 31(7), 597-608.
- Paus, T. (2010). Population neuroscience: Why and how. Human Brain Mapping, 31(6): 891 – 903.
- Výukové metody
- Předmět bude vyučován blokově formou přednášky, která se bude věnovat skupinovým projektům a diskuzím na dané téma.
- Metody hodnocení
- Požadavky k získání zápočtu a udělení kreditů: 1. 100% účast na přednáškách i seminářích během semestru. 2. V případě absence musí student vypracovat seminární práci na téma dané blokové výuky v rozsahu 1500 - 2000 slov. Pokud bude seminární práce odmítnuta z důvodu nedostatků a nebude studentem opravena a znovu předána ke kontrole, student tím nesplní požadavky předmětu a nezíská zápočet. V případě, že bude mít student více než 25 % absencí, bude muset zopakovat předmět v následujícím školním roce. 3. Kromě aktivní účasti na přednáškách a seminářích bude pro získání zápočtu potřeba odevzdat návrh neurovědního výzkumu na téma dle vlastního výběru v rozsahu 1400 – 1600 slov a jeho prezentace o délce 10 minut, která se uskuteční v rámci poslední blokové výuky tohoto semestru.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2025/MYNE0321p