AJ1401 Základy didaktiky angličtiny 1

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/2/0. kombinované studium: výuka v blocích. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Alena Dobrovolná, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Alena Dobrovolná, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
AJ1401/Kombi01: Pá 29. 9. 10:00–11:50 učebna 54, Pá 13. 10. 10:00–11:50 učebna 54, Pá 27. 10. 10:00–11:50 učebna 54, Pá 10. 11. 10:00–11:50 učebna 54, Pá 1. 12. 10:00–11:50 učebna 54, Pá 15. 12. 10:00–11:50 učebna 54, A. Dobrovolná
AJ1401/Prez01: Út 8:00–9:50 učebna 53, A. Dobrovolná
AJ1401/Prez02: Po 14:00–15:50 učebna 54, A. Dobrovolná
Předpoklady
AJ1102 Praktický jazyk 1B
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Students will - be introduced in the issues of didactics of English language;
- get acquainted with the fundamentals and importance of self-reflection;
- learn about roles of the teacher of foreign languages and his/her competences;
- learn about the needs of students of different age groups;
- get to know teaching materials which respect the specifics of different age groups.
Výstupy z učení
Student will:
- explain the basic principles of English language teaching;
- understand the role of a foreign language teacher;
- understand the specifics of foreign language teaching to different age groups;
- be able to use the target language with the view to age and individual differences;
- understand the concept of self-reflection;
- write a short reflective report in which (s)he evaluates his/her current teaching experience;
- be able to set the goals of his/her professional development;
- be able to find an appropriate teaching material including the supplementary one;
- prepare the list of books and internet resources which (s)he will in future use when choosing suitable materials for their teaching;
- be able to give feedback and positively react to the feedback given by the teacher and other students.
Osnova
  • 1 English language teacher: roles of the teacher, teacher's qualities.
  • 2 English language teacher: content knowledge and didactic content knowledge.
  • 3 Teacher: self-reflection. EPOSTL (European Portfolio for Student Teachers of Languages).
  • 4 The basic principles of class management in foreign language teaching.
  • 5 Class dynamics.
  • 6 Learner: motivation.
  • 7 Learner: age differences and needs.
  • 8 Learner: individual specifics.
  • 9 System of the foreign language: skills, language means.
  • 10 How we learn foreign languages.
  • 11 Teaching materials and basic principles of their selection.
  • 12 Basic principles of selecting supplementary materials.
Literatura
    povinná literatura
  • HARMER, Jeremy. Essential teacher knowledge : core concepts in English language teaching. First published. Harlow: Pearson Education Limited. 287 stran. ISBN 9781408268049. 2012. info
    doporučená literatura
  • HARMER, Jeremy. How to teach English : new edition. Harlow: Longman. 288 s. ISBN 9781405853026. 2007. info
  • SCRIVENER, Jim. Learning teaching : a guidebook for English language teachers. 2nd ed. Oxford: Macmillan. 431 s. ISBN 1405013990. 2005. info
Výukové metody
Class discussions,reading analysis.
Metody hodnocení
active participation, forum discussions, journal, sample lesson plan, one presentation, reflective paper
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=1333
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/AJ1401