PdF:AJ5203 Gramatická cvičení A - Informace o předmětu
AJ5203 Gramatická cvičení A
Pedagogická fakultapodzim 2023
Předmět se v období podzim 2023 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/1/0. dopolední blok 8.30-13.30, sobota 8.10.2016 a sobota 17.12. 2016. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně. - Vyučující
- Mgr. Renata Jančaříková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Renata Jančaříková, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- The course Grammar A Exercises is designed as a supplementary optional course for all the participants of Grammar A. The required level of English is B2.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 32 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- The aim of the course is to provide students with more practice of the grammar issues discussed in Grammar A (compulsory course) and work on them systematically using various types of exercise including cloze tests, transformations, gap fill, text analysis, etc.
At the end of the course SWBAT: understand basic linguistic terminology and give examples in context; explain all the grammar features covered in Grammar A subject and give examples of them in context; analyze language use with focus on grammar; compare particular grammar features, their form and meaning
Students will also be familiar with various grammar books and sources recommended for study of grammar. - Výstupy z učení
- Students will be able to:
- analyze in context the grammar issues discussed (English tenses, the passive, various types of verb, finite vs. non-finite forms and clauses) with focus on form and meaning;
- use the grammar issues discussed in language material provided (e.g. gapped text, transfromations) and give their own examples;
- transform sentences to show understanding of grammar and meaning;
- work independently with various reference sources and find particular grammar info;
- prepare a grammar exercise for their peers (set the goal, choose appropriate material, provide support to others); - Osnova
- Course outline: 1-2. Grammar books and other sources - where to look for info on grammar, examples and explanations; which sources to use and work with; online sources; Google vs. dictionaries
- 3.-4. Various types of grammar exercises and how to approach them for meaningful practice
- 5.-6. Work with context - text analysis with focus on grammar
- 7.-8. Text analysis - use of tenses, grammar vs. meaning, various types of verb, their characteristic features and use
- 9.-10. Text analysis - focus on the passive and active voice, transformations
- 11.-12. Students contributions (Grammar log project)
- Literatura
- povinná literatura
- BIBER, Douglas, Susan CONRAD a Geoffrey LEECH. A student grammar of spoken and written English. London: Longman. 487 s. ISBN 0-582-23726-2. 2002. info
- YULE, George. Oxford practice grammar : with answers. Updated edition first publis. Oxford: Oxford University Press. vii, 274. ISBN 9780194214766. 2019. info
- doporučená literatura
- GREENBAUM, Sidney a Randolph QUIRK. A student's grammar of the English language. First published. Harlow: Longman. 490 stran. ISBN 0582059712. 1990. info
- CHALKER, Sylvia. A student's English grammar : workbook. First published. Harlow: Longman. 186 stran. ISBN 0582088194. 1992. info
- ALEXANDER, L. G. Longman English grammar. Edited by R. A. Close. London: Longman. x, 374. ISBN 0582558921. 1988. info
- SIDE, Richard a Guy WELLMAN. Grammar and vocabulary for Cambridge advanced and proficiency : fully updated for the revised CPE. Harlow: Longman. 288 s. ISBN 0582518210. 2002. info
- HEWINGS, Martin. Advanced grammar in use : a self-study reference and practice book for advanced learners of English : with answers and eBook. Third edition. Cambridge: Cambridge University Press. ix, 294. ISBN 9781107539303. 2015. info
- SPARLING, Thomas Donaldson, Simona KALOVÁ a Chris RANCE. English or Czenglish. Avoiding Czechism in English. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 319 s. ISBN 978-80-210-9965-4. 2021. info
- Výukové metody
- Seminar and class discussions
Practical analysis and exercises
quizzes
Student project (Grammar log) - Metody hodnocení
- online tasks, quizzes, multiple choice activities, grammar log
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: odpolední blok 14.00-19.00, sobota 5. 10. a sobota 7. 12. 2019.
Předmět bude realizován, pokud se přihlásí alespoň 15 studentů.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/AJ5203