BIp028 Biological and geological field practice

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Natálie Čeplová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Radovan Smolinský, Ph.D., PhD (cvičící)
Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Katedra biologie - Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie - Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 22. 6. 8:00–18:00 kancelář vyučujícího, So 23. 6. 8:00–18:00 kancelář vyučujícího, Ne 24. 6. 8:00–18:00 kancelář vyučujícího, Po 25. 6. 8:00–18:00 kancelář vyučujícího, Út 26. 6. 8:00–18:00 kancelář vyučujícího
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
At the end of this field practices, students should be able to: (1.) identify basic types of central-european habitats and (2.) some types of south-european ones; (3.) explain relation between ecological factors and biodiversity of selected habitats; (4.) confirm in their abilities of collecting, fixing, preparation, identifying and demonstrating of organisms and other products of nature; (5.) should be able to apply acquired knowledge into their future teachers practice and (6.) use English language during teaching natural history subject (CLIL method).
Výstupy z učení
At the end of this field practices, students should be able to: - identify basic types of central-european habitats and some types of south-european habitats - explain relationship between ecological factors and biodiversity of selected habitats - train abilities of collecting, fixing, preparation, identifying and demonstrating of organisms and other products of nature - train abilities to apply acquired knowledge into their future teachers practice. - use English language during teaching natural history subject (CLIL method)
Osnova
  • 1st 1-2 days: Montane or Alpine nature (e.g. Julian Alps, Kamnik Alps, Western Karavanks) – botany, ecology, geology, geomorphology, zoology. 2nd 1-2 days: Classic karst (caves, polje and lakes, museum) – geology, geomorphology, zoology, botany, ecology. 3rd 1-2 days: Coastal nature and surroundings of the Adriatic sea – botany, ecology, geology, geomorphology, zoology (aquarium etc.).
Literatura
  • CIGLIČ, R. & PERKO, D. (2012). Slovenia in geographical typifications and regionalizations of Europe. Geografski vestnik 84(1): 23-37.
  • AICHELE D. (2006): Blumen der Alpen. Kosmos Verlag.
  • Matyášek J. a kol., Slovinsko - cesty do přírody, MU Brno, 2004
  • BURNIE D. (1995): Wild flowers of the Mediterranean. Dorling Kinderslea Limited, London.
  • BioLib – Biological Library: http://www.biolib.cz.
  • Fauna Europaea 2000-2015: http://www.faunaeur.org.
  • http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/pedf/js07/rab/rab.pdf
  • HAYWARD, P.J., NELSON-SMITH, T. & SHIELDS, Ch. (1996). Sea Shore of Britain and Europe, Collins Pocket Guide, HarperCollins Publishers, London, 352 pp.
Výukové metody
field practice
Metody hodnocení
Individual (oral) presentation (during field practice) + individual final project (printed, after field practice), both in English.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Termín: 22.-28.6.2018 Doprava: autobus (ZAME) Ubytování: horská chata HausAlpin (Tauplitzalm) - 3 noci (s polopenzí), 2 noci v kempu u moře (SLO)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020.