BIp033 Integrované terénní cvičení

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/2/0. 4 dny. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Natálie Čeplová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Radovan Smolinský, Ph.D., PhD. (cvičící)
Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Alena Žákovská, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Alena Žákovská, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
BIp033/INTRAVILAN: Po 11. 9. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, Út 12. 9. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, St 13. 9. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, Čt 14. 9. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, B. Brabcová, N. Čeplová, L. Vodová
BIp033/LES: Po 11. 9. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, Út 12. 9. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, St 13. 9. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, Čt 14. 9. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, B. Brabcová, N. Čeplová, L. Vodová
BIp033/LOUKA: Po 11. 9. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, Út 12. 9. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, St 13. 9. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, Čt 14. 9. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, B. Brabcová, N. Čeplová, L. Vodová
BIp033/VODA: Po 11. 9. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, Út 12. 9. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, St 13. 9. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, Čt 14. 9. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, B. Brabcová, N. Čeplová, L. Vodová
Předpoklady
BIp030 Zoologie strunatců pro učitele
Smyslem cvičení je umožnit studentům integrovat poznatky z různých již absolvovaných biologických předmětů a ekologie konfrotací teorie s pozorováními prováděnými přímo v terénu. Dále je na magisterském stupni studia nutné umožnit studentům ověřit si možnosti využití práce v terénu pro potřeby výuky přírodopisu na ZŠ. Umět naplánovat a realizovat terénní výuku s žáky na 2. stupni ZŠ. Předpokladem k absolvování předmětu jsou znalosti z kurzů biologie, zejména botaniky a zoologie, ekologie a z kurzů didaktiky přírodopisu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je, aby student:
- dokázal odborně pracovat v terénu, popsal biologickou složku 5 různých biotopů za použití různých metod a popsal jejich biologickou složku
- navrhnul a vyzkoušel si realizaci komplexní terénní výuky žáků 2. st. ZŠ pro určitý biotop
- provedl zpětnou vazbu podle realizace a navrhl úpravy terénní výuky
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu budou studenti schopni:
- odborně pracovat v terénu, prozkoumat 5 různých biotopů za použití různých metod a popsat jejich biologickou složku
- odevzdat seznam všem nalezených rostlin, živočichů a hub na biotopu
- navrhnout didaktické zpracování komplexní terénní výuky žáků 2. st. ZŠ pro určitý biotop
- provést odbornou a didaktickou přípravu komplexního terénního cvičení pro žáky
- provést realizaci komplexního terénního cvičení přímo na terénním cvičení, s ostatními spolužáky v roli žáků
- aktivně využívat metodické sady pro terénní výuku
Osnova
  • Integrované cvičení v terénu probíhá formou týmové práce studentů v 5 skupinách pod odborným dohledem všech vyučujících přímo v terénu (nejčastěji na Vysočině); každá skupina se věnuje jednomu přidělenému biotopu (les, louka, pole, vodní biotop). Studenti přijíždí do terénu s vypracovanou charakteristikou daného území. Skupina studentů provede odborný průzkum biotopu, po dvou dnech odborné práce odevzdává seznamy nalezených organismů na daném biotopu a hrubý návrh komplexního terénního cvičení pro žáky 2. st. ZŠ na daném biotopu. Návrh terénního cvičení potom aktivně diskutuje s vyučujícími a vytváří kompletní odbornou a didaktickou přípravu terénní výuky. Skupina chystá k výuce veškeré podklady a výukové pomůcky. Studenti aktivně využívají nachystané metodické sady (náměty na terénní výuku, didaktické a odborné podklady, literaturu, kancelářské potřeby, pomůcky pro sběr a uchování biologického materiálu). Na metodické a pracovní listy k terénní výuce, které odevzdávají do odevzdávárny předmětu v IS.
  • 1. den: dopoledne - zahájení terénního cvičení, ubytování, brzy po obědě organizační schůzka, rozdělení studentů do skupin, přidělení biotopů jednotlivým skupinám odpoledne - návštěva biotopů určenou skupinou studentů, určování organismů, zahájení prací na jednotlivých biotopech (pokládání pastí apod.) večer - determinace a preparace sebraného a naloveného materiálu
  • 2. den: dopoledne i odpoledne - skupinová práce na jednotlivých určených biotopech; večer: předložení seznamu zjištěných organismů na daném biotopu, předložení hrubého návrhu komplexního terénního cvičení pro žáky na daném biotopu.
  • 3. den: aktivní diskuse s vyučujícími a odborná a didaktická příprava terénního cvičení pro žáky 2. st. ZŠ
  • 4. den: realizace terénního cvičení se spolužáky (nebo s žáky základní školy), diskuse, odpoledne ukončení terénního cvičení, úklid, balení, nakládání materiálu a odjezd.
  • Na základě diskuse a sebereflexe úprava Metodických listů a pracovních listů k terénnímu cvičení pro žáky. Odevzdání dle pokynů vyučujících.
  • Náměty na terénní cvičení s žáky:(Podrobnější rozpracování najdou studenti ve studijních materiálech předmětu v Informačním systému univerzity.)
Literatura
    povinná literatura
  • Danihelka J,. Chrtek J. et Kaplan Z. (2012): Checklist of vascular plants of the Czech Republic. Preslia 84: 674-811.
  • Řehák B. (1968): Vycházky do přírody. SPN, Praha.
  • Čeplová N., Kalusová V. (2016): Jak velikost města ovlivňuje druhové složení vegetace? Fórum ochrany přírody 4/2016.
  • VĚTVIČKA, Václav. Rostliny na poli a v lese. Illustrated by Zdeňka Krejčová. Vydání první. Praha: Aventinum. 223 stran. ISBN 9788074420986. 2018. info
  • HROUDA, Lubomír. Rostliny naší přírody : štětcem Anny Skoumalové, perem Lubomíra Hroudy. Illustrated by Anna Skoumalová-Hadačová. Vydání 1. Praha: Academia. 850 stran. ISBN 9788020028679. 2018. info
  • PAVLASOVÁ, Lenka. Přírodovědné exkurze ve školní praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. 157 stran. ISBN 9788072908073. 2015. info
  • DEMEK, Jaromír, Peter MACKOVČIN, Břetislav BALATKA, Antonín BUČEK, Martin CULEK, Petr ČERMÁK, Daniel DOBIÁŠ, Marek HAVLÍČEK, Mojmír HRÁDEK, Karel KIRCHNER, Jan LACINA, Tomáš PÁNEK, Petr SLAVÍK, Irena SMOLOVÁ a Jaroslav VAŠÁTKO. Zeměpisný lexikon ČR. Hory a nížiny. Brno: Mendelova univerzita v Brně. 610 s. 1. a 2. díl. ISBN 978-80-7509-113-0. 2015. info
  • TOMÁŠEK, Milan. Půdy České republiky. Páté, upravené a doplněn. Praha: Česká geologická služba. 68 stran. ISBN 9788070758618. 2014. info
  • VÁVRA, Václav a Jindřich ŠTELCL. Významné geologické lokality Moravy a Slezska. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 292 s. 55 - Vědy o zemi. geologické vědy. ISBN 978-80-210-6715-8. 2014. info
  • HROUDA, Lubomír. Rostliny luk a pastvin. Vyd. 1. Praha: Academia. 447 s. ISBN 9788020022592. 2013. info
  • DOBRYLOVSKÁ, Dominika. Klíč k určování stromů: 123 nejběžnějších stromů ČR. 1. vyd. Praha: Petr Kupka. 34 s. ISBN 978-80-87412-16-9. 2012. info
  • BÍNA, Jan a Jaromír DEMEK. Z nížin do hor : geomorfologické jednotky České republiky. Vyd. 1. Praha: Academia. 343 s. ISBN 9788020020260. 2012. info
  • VĚTVIČKA, Václav. Rostliny na louce a u vody. Illustrated by Zdeňka Krejčová. Vydání první. Praha: Aventinum. 223 stran. ISBN 9788086858906. 2009. URL info
  • Velká kniha rostlin, hornin, minerálů a zkamenělin. Illustrated by Jindřich Krejča. Čtvrté vydání. Bratislava: Príroda. 384 stran. ISBN 9788007015722. 2007. info
  • Chráněná území ČR. Edited by Peter Mackovčin - Jiří Zahradnický. Vyd. 1. Praha: Agentura ochrany přírody a krajiny ČR. 588 s. ISBN 80-86064-68-9. 2004. info
  • ANDĚRA, Miloš. Velká kniha živočichů : hmyz, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci, savci. Edited by Ladislav Korbel, Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 2. Bratislava: Príroda. 344 s. ISBN 8007009914. 1997. info
  • Measuring and monitoring biological diversity : standard methods for amphibians. Edited by W. Ronald Heyer - Maureen A. Donnelly - Roy W. McDiarmid - Lee-Ann C. London: Smithsonian Institution Press. xix, 364. ISBN 9781560982845. 1994. info
    doporučená literatura
  • Cepák J. (2009): Atlas migrace ptáků České a Slovenské republiky. Aventium
  • Unar, J. a Unarová, J. (1998): Naše nejhojnější trávy. Rezekvítek: Brno.
  • Opravil et Drchal (1987): Jak rostliny cestují. Albatros, Praha.
  • Moravec a kol. (2015): Fauna ČR. Plazi – Reptilia. Academia
  • Šťastný a kol. (2005 - 2016): Ptáci ČR I - III
  • Lososová Z., Čeplová N., Kalusová V. (2017): Město jako životní prostředí pro život rostlin. Geografické rozhledy, 27(2), 16–19.
  • PIKULA, Jiří a kol. Stromové a keřové dřeviny lesů a volné krajiny České republiky. Brno: CERM, 2014. 978-80-7204-280-7.
  • KAPLAN, Zdeněk, Jiří DANIHELKA, Jindřich jun. CHRTEK, Jan KIRSCHNER, Karel KUBÁT, Milan ŠTECH, Jan ŠTĚPÁNEK, Petr BATOUŠEK, Petr BUREŠ, Roman BUSINSKÝ, Jaroslav ČÁP, Martin DANČÁK, Michal DUCHÁČEK, Martin DUCHOSLAV, Václav DVOŘÁK, Libor EKRT, Petr FILIPPOV, Vít GRULICH, Daniel HRČKA, Michal HRONEŠ, Lubomír HROUDA, Zdenka HROUDOVÁ, Vladimír JEHLÍK, Klára KABÁTOVÁ, Gergely KIRÁLY, Ludmila KIRSCHNEROVÁ, Lucie KOBRLOVÁ, Kateřina KOČÍ, Petr KOUTECKÝ, František KRAHULEC, Pavel KÚR, Martin LEPŠÍ, Petr LEPŠÍ, Bohumil MANDÁK, Jan PONERT, Jan PRANČL, Petr PYŠEK, Radomír ŘEPKA, Jiří SÁDLO, Jan SUDA, Otakar ŠÍDA, Petr ŠMARDA, Pavel ŠPRYŇAR, Jitka ŠTĚPÁNKOVÁ, Bohumil TRÁVNÍČEK, Pavel TRÁVNÍČEK, Jiří UHER, Radim Jan VAŠUT, Václav VĚTVIČKA, Jiří ZÁZVORKA a Václav ZELENÝ. Klíč ke květeně České republiky. 2, aktualizované vydání. Praha: Academia. 1168 s. ISBN 978-80-200-2660-6. 2019. info
  • ANDĚRA, Miloš. Atlas fauny České republiky. Illustrated by Jan Sovák. Vydání 1. Praha: Academia. 664 stran. ISBN 9788020027566. 2018. info
  • TKADLEC, Emil. Populační ekologie : struktura, růst a dynamika populací. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. xiii, 414. ISBN 9788024433851. 2013. info
  • KOČÁREK, Petr, Jaroslav HOLUŠA, Robert VLK a Pavel MARHOUL. Rovnokřídlí (Insecta: Orthoptera) České republiky. Praha: Academia. 288 s. Atlas. ISBN 978-80-200-2173-1. 2013. info
  • GRULICH, Vít. Red List of vascular plants of the Czech Republic: 3rd edition. Preslia : časopis české botanické společnosti. Praha: Česká botanická společnost, roč. 84, č. 3, s. 631-645. ISSN 0032-7786. 2012. info
  • Reptile biodiversitystandard methods for inventory and monitoring. Edited by Roy W. McDiarmid. Berkeley: University of California Press. xii, 412 p. ISBN 9780520266711. 2012. info
  • CHYTRÝ, Milan, Tomáš KUČERA, Martin KOČÍ, Vít GRULICH, Pavel LUSTYK, Kateřina ŠUMBEROVÁ, Jiří SÁDLO, Zdenka NEUHÄUSLOVÁ, Michal HÁJEK, Kamil RYBNÍČEK, František KRAHULEC, Andrea KUČEROVÁ, Jiří KOLBEK a Štěpán HUSÁK. Katalog biotopů České republiky. Druhé vydání. 2. vyd. Praha: Agentura ochrany přírody a krajiny ČR. 445 s. Katalog biotopů České republiky. ISBN 978-80-87457-02-3. 2010. URL info
  • ÚRADNÍČEK, Luboš. Dřeviny České republiky. 2., přeprac. vyd. [Kostelec nad Černými lesy]: Lesnická práce. 367 s. ISBN 9788087154625. 2009. info
  • ANDĚRA, Miloš a Ivan HORÁČEK. Poznáváme naše savce. Illustrated by Jan Hošek. 2. přeprac. vyd. Praha: Sobotáles. 327 s. ISBN 8086817083. 2005. info
  • Klíč ke květeně České republiky. Translated by Karel Kubát. Vyd. 1. Praha: Academia. 927 s. ISBN 8020008365. 2002. info
  • BEGON, Michael, John L. HARPER a Colin R. TOWNSEND. Ekologie : jedinci, populace a společenstva. Translated by Bronislava Grygová - Barbara Köberleová - Zdeněk Brandl. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. xxiv, 949. ISBN 8070676957. 1997. info
  • Measuring and monitoring biological diversity : standard methods for mammals. Edited by Don E. Wilson - F. Russell Cole - James D. Nichols - Rasanayagam Rudra. London: Smithsonian Institution Press. xxvii, 409. ISBN 1560986379. 1996. info
Výukové metody
Forma výuky: Terénní cvičení (4 dny).
Výukové metody: Samostatná práce v terénu pod přímým vedením vyučujících, vypracování a příprava návrhu terénní výuky pro žáky, pozorování, práce s literaturou, samostudium literatury.
Metody hodnocení
Podmínky udělení zápočtu:
1. příprava charakteristiky území (samostudium), kde se bude terénní cvičení konat
2. aktivní přístup při odborné terénní práci na biotopu
3. vypracování návrhů a přípravy terénní výuky pro žáky, aktivní účast při realizaci terénní výuky se spolužáky
4. odevzdání metodického listu a pracovního protokolu
Informace učitele
Informace o terénním cvičení
Termín konání terénního cvičení pro podzim 2023 je pondělí 4. září až čtvrtek 7. září 2023, Penzion Poslední Míle - Sněžné - Milovy. Studenti sledují vývěsku na stránkách katedry a na nástěnce katedry. Organizační pokyny (ubytování, strava) budou garantem předmětu aktualizovány v dostatečném předstihu - nejčastěji v dubnu nebo květnu předchozího semestru.


Vedení TC: Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.; Ing. Radovan Smolinský, Ph.D., Ph.D., Mgr. Robert Vlk, Ph.D.; Mgr. Natálie Čeplová, Ph.D., Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. Kontaktní osoba (organizátor): Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.


Zvláštní požadavky: - terénní vybavení, včetně obuvi vhodné pro práci v lese, na (podmáčených) loukách, u vody (ve vodě), teplé oblečení, oblečení/pláštěnky do deště. - terénní zápisník - 1 PET láhev (1,5 l) a 1 malý kelímek od jogurtu (každý účastník pro instalaci zemní pasti)


Náměty na terénní cvičení s žáky budou uvedeny ve Studijních materiálech předmětu.

Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/BIp033