Bi1BP_ABIC Praktikum z aplikované biologie

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Vladislava Kolářová (cvičící)
Ing. Dana Křivánková (cvičící)
Mgr. Irena Lidmilová (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (pomocník)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Rozvrh
každý lichý čtvrtek 14:20–16:00 Botanická zahrada Kejbaly
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
Bi1BP_ABIC/01: St 13:25–14:10 učebna 2, H. Jedličková
Bi1BP_ABIC/02: St 14:20–15:05 učebna 2, H. Jedličková
Předpoklady
Ukončení předmětů ZS1BP_PAEK, ZS1BP_IVZ1, ZS1BP_IVZ2, ZS1BP_IVZ3, ZS1BP_IVZ4, ZS1BP_ZBUC,
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem kurzu je aktivní zkušenostní učení o integraci ve výuce o přírodě a společnosti v primárním environmentálním vzdělávání. Obsahem cvičení je další fáze dynamického modelu zkušenostního učení z programu „Biologie pro život a zdraví“, kde se studenti v průběhu semestru postupně připravují na roli asistenta pedagoga v terénu biotopové zahrady specializovaného centra. Hledání odpovědí na otázky co, jak, proč, pomocí čeho, kdy a kde učit integrovaně a v terénu pro život a zdraví, realizují studenti prostřednictvím projektu integrované výuky ve skupinách a ověřují prostřednictvím rozšiřující alternativní asistentské praxe. V závěru si při práci s žáky prakticky ověřují vlastní znalosti, dovednosti a postoje pro dodržování zásad udržitelného života a zdraví. Porozumění základům integrovaného tématického vzdělávání, osvojení si základních dovedností vypracováním, realizací a analýzou tématické integrované výuky, se vytváří zkušenosti nejen odborné, ale i didaktické, které by měly vést k rozvoji osobnosti a upevňování pozitivniho postoje budoucího učitele pro udržitelný život, což také koresponduje s obsahovou náplní předmětu Praktikum ekologické výchovy a Základy biologie člověka a zdravovědy. Na konci kurzu bude student schopen - porozumět a vysvětlit nutnost integrované výuky o přírodě a společnosti v primárním vzdělávání - použít k přípravě, realizaci i analýze integrované výuky v terénu informace o přírodě, společnosti a primárním environmentálním vzdělávání. - vytvořit, s žáky zrealizovat a pomocí skupiny a lektora analyzovat vlastní integrovaný program - předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí - na základě nabytých znalostí vést diskusi o významu integrované výuky pro environmentální vzdělávání učitelů
Osnova
  • 1,Rozvoj aktivního učení a sebereflexe, upevňování odborných dovedností - studenti budou procvičovat problematické pasáže z živé a neživé přírody formou aktivizujících metod vzdělávání 2,Cílené propojování odborného integrovaného základu s vytvářením pedagogických zkušeností - studenti připraví a zrealizují aktivity pro žáky 3,Záměrné vytváření implicitních pedagogických znalostí prostřednictvím odborně správně zvnitřnělého a holisticky pojatého základního učiva v modelových situacích, cestou zkušenostního učení - studenti se zapojí do environmentálního výzkumu prostřednictvím celosvětového programu GLOBE - stav kvality prostředí na Kejbalech budou sledovat pomocí praktických činností programu Ozon - analýza, syntéza a hodnocení získaných zkušeností, jako start do oborové didaktiky.
Literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : pracovní verze pro potřeby pilotních škol. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2002, 142 s. info
  • BENNET, Jill a Roger SMITH. Nápady pro přírodovědu :soubor praktických námětů a zábavných činností pro vyučování prvouky a přírodovědy na 1. stupni základních škol. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 127 s. ISBN 80-7178-112-6. info
  • HUTCHINGSOVÁ, Merryn a Alistair ROSS. Nápady pro vlastivědu. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 102 s. ISBN 80-7178-113-4. info
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem. Získání zápočtu je podmíněno aktivní účastí na cvičení a plněním zadaných úkolů v průběhu semestru.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
předmět je povinný pro specializaci Environmentální vzdělávání a pěstitelství, pro ostatní je volitelný.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2009/Bi1BP_ABIC