CH6008 Učitelská praxe 3

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/0/10. 120 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Šibor, Ph.D. (přednášející)
Bc. Denisa Foltová, DiS. (pomocník)
Mgr. Blanka Klimovič (pomocník)
Garance
Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Katedra pedagogiky - Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání - Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je upevňování a rozšiřování profesních kompetencí osvojovaných studentem v rámci Učitelské praxe 1 a Učitelské praxe 2. Jedná se o souvislou měsíční praxi (v případě potřeby lze vykonávat i průběžně, nejméně jeden týden však souvisle). Celkem jde o 120 hodin praxe. Díky intenzivnímu pobytu na ZŠ či SŠ a vyššímu počtu hodin vlastní výuky (40 hodin) má student možnost hlouběji porozumět tomu, co obnáší každodenní práce učitele. Student se postupně stává v roli učitele stále více autonomní. Student má v rámci předmětu možnost propojovat teoretické poznatky získaných v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi a prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti potřebné k práci učitele.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student: • identifikuje své silné a slabé stránky v roli učitele, • zhodnotí vlastní vývoj v roli učitele, • plánuje, realizuje a reflektuje vlastní výuku v součinnosti s dalšími povinnostmi učitele, • dokáže reflektovat klima konkrétní školy a třídy a jejich vliv na vlastní práci, • na základě reflexe vlastní hodiny vytváří alterace, které využívá ve výuce, • identifikuje individuální potřeby žáků ve třídě, v níž vyučuje.
Osnova
  • • vlastní výuka – 40 hodin, • tandemová výuka, • činnosti vykonávané ve funkci asistenta učitele zadané ředitelem či provázejícím učitelem (např. pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků, tvorba učebních pomůcek, individuální práce se žáky se specifickými potřebami, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací), • náslechy ve výuce provázejících učitelů (dle možností školy), • plnění dlouhodobých komplexních portfoliových úkolů
Literatura
  • DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 121 s. ISBN 9788024728636. info
  • GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New ed. Oxford: Macmillan Heinemann English language teaching, 1995. viii, 215. ISBN 0435240595. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel. dotisk 1. vydání. Brno: MU, 1995. 101 s. Spisy pedagogické fakulty MU, sv. 56. ISBN 80-210-0944-6. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Beginning teacher :some pedagogical problems of beginning teachers. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1994. 94 stran. ISBN 8021009446. info
Výukové metody
• aktivní práce pod vedením provázejícího učitele • individuální konzultace
Metody hodnocení
• hodnocení studenta učitelství vypracované provázejícím učitelem • pravidelná docházka studenta učitelství do školy, na níž praktikuje
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019.