CJp042 Literatura pro mládež

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJp042/01: Út 13:00–13:50 učebna 56, M. Šubrtová
CJp042/02: St 16:00–16:50 učebna 11, M. Šubrtová
CJp042/03: Út 14:00–14:50 učebna 56, M. Šubrtová
CJp042/04: St 12:00–12:50 učebna 58, M. Šubrtová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti získají literárněhistorický přehled o proměnách české literatury pro děti a mládež od počátků do současnosti. Důraz je kladen na podobu aktuální knižní produkce určené dětem. Na základě vytvořeného literárněhistorického povědomí budou studenti schopni interpretovat a kriticky reflektovat literární tvorbu pro děti.
Výstupy z učení
Studenti jsou po absolvování předmětu schopni orientovat se ve vývoji literatury pro mládež v kontextu společenského dění a celonárodní literatury, jsou obeznámeni s jejím zlatým fondem. Dokáží analyzovat díla z různých žánrových oblastí (včetně obrazových narativů), rozpoznávat autorské strategie. Studenti umí zformulovat a obhájit hodnotící kritéria pro literárněkritické posouzení literatury pro mládež a aplikovat je v literárněkritické a pedagogické praxi.
Osnova
  • Seminární práce se zakládá na společné interpretační analýze vybraných literárních děl (přesný harmonogram práce je studentům zveřejněn v prvním týdnu semestru): 1.-2. Úvod do studia literatury pro mládež, základní pojmy a vývojové kontury. 3. Jan Karafiát: Broučci. Funkce personifikace v autorské pohádce; zakončení Broučků v dobovém a současném společenském kontextu; adaptační posuny v současné ediční praxi. 4. Karel Čapek: Devatero pohádek. Kompoziční postupy a principy Čapkova pohádkového vypravěčství (i ve světle autorových teoretických názorů na pohádku) a subtyp autorské pohádky reprezentovaný Devaterem pohádek. 5. Jaroslav Foglar: Hoši od Bobří řeky. Návodnost a instruktážnost Foglarovy literární tvorby, typologie hrdinů, čtenářský potenciál dříve a nyní. 6. Ota Hofman: Útěk, Ivona Březinová: Útěk Kryšpína N. Tematické spříznění i rozdílnost obou „útěků“; podoba a motivace útěku v próze O. Hofmana a I. Březinové; vypravěčská perspektiva obou próz. 7. František Tichý: Transport za věčnost. Prolínání fikční a dokumentární roviny – jeho výhody i nevýhody v literatuře pro mládež; estetický a emoční účinek prózy ve vztahu k její věrohodnosti. 8. Petra Soukupová: Kdo zabil Snížka? Způsob zobrazení dětských a dospělých postav včetně jejich konfliktů, vztah ke zvířecímu hrdinovi. 9. Petr Sís: Zeď, Pavel Čech: A. Interpretace alegorického příběhu v souvislosti se společenským a literárním kontextem; motivika příběhu; žánrová charakteristika. 10. Poezie pro děti. Interpretace jedné ze současných básnických sbírek.
Literatura
    povinná literatura
  • URBANOVÁ, Svatava a Milena ROSOVÁ. Žánry, osobnosti, díla. 3. upr. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, 2002. ISBN 8070426047. Pouze s. 9-25, 53-61, 76-85, 114-119, 126-127, 131-143, 161-166, 179-186, 203-207, 215-219, 225-231.
  • Janoušek, Pavel, ed. a Čornej, Petr, ed. Dějiny české literatury 1945-1989. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007-2008. 4 sv. ISBN 978-80-200-1527-3. Pouze kapitoly o literatuře pro děti a mládež.
  • ŠUBRTOVÁ, Milena a kol. Slovník autorů literatury pro děti a mládež 2. 1. vyd. Praha: Libri, 2012. 456 s. ISBN 978-80-7277-506-4. Pouze s. 13-35; dále jednotlivá hesla dle potřeby.
  • TOMAN, Jaroslav. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti. České Budějovice, 2008. ISBN 9788090424722. Pouze s. 16-21, 28-33, 34-38, 47, 72-74, 78-80, 85-86, 93-94, 97-98, 104-105, 126, 129, 146, 150-156, 159-160, 182-183, 210-217.
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež (1990-2010). Fairy tales in the Czech literature for children and youth (1990-2010). In Milena Šubrtová a kol. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež (1990-2010). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, s. 11-63. Publikace NMU-37/11-02/58. ISBN 978-80-210-5692-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-5692-2011. info
    doporučená literatura
  • JANOUŠEK, Pavel, Lucie ANTOŠÍKOVÁ, Zdeněk BRDEK, Marie BRUNOVÁ, Eduard BURGET, Vojen DRLÍK, Erik GILK, Lukáš HOLEČEK, Petr HRUŠKA, Petr JANEČEK, Michal JAREŠ, Lenka JUNGMANNOVÁ, Ivan KLIMEŠ, Jiří KŘESŤAN, Klára KUDLOVÁ, Petra LOUČOVÁ, Martin LUKÁŠ, Ester NOVÁKOVÁ, Luisa NOVÁKOVÁ, Iva MIKULOVÁ, Martin PILAŘ, Karel PIORECKÝ, Pavel ŠIDÁK, Martina ŠMEJKALOVÁ, Jitka ŠOTKOVSKÁ, Štefan ŠVEC, Milena ŠUBRTOVÁ, Václav VELČOVSKÝ, Petra ZACHATÁ a Jiří ZIZLER. Dějiny české literatury v Protektorátu Čechy a Morava. Edited by Iva Málková - Kateřina Piorecká - Alena Šidáková Fialová - Bar. Vydání první. Praha: Academia, 2022, 735 stran. ISBN 9788076580534. info
    neurčeno
  • časopis Bibiana, ISSN 1335-7263
  • Náhradní obsah: URBANOVÁ, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století : reflexe české tvorby a recepce. Olomouc: Votobia, 2004. 457 s. ISBN 8070426683. Pouze s. 123-166, 225-239, 322-324.
  • URBANOVÁ, Svatava. Figury a figurace : studie o ilustracích, obrázkových knihách, albech, leporelech a komiksech. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, Ústav pro regionální studia, 2010, 173 stran. ISBN 9788073688592. info
Výukové metody
Studující si budou seminární formou (rozbory a interpretace vybraných děl) prohlubovat znalosti z literatury pro mládež a rozvíjet svoje interpretační dovednosti. Seminární práce předpokládá přípravu (individuální četba vybraných titulů z oblasti literatury pro mládež).
Metody hodnocení
Aktivní účast na seminářích (tolerována 1 absence) a průběžný test (společensko-historický a literárněhistorický kontext) jsou prerekvizitami pro připuštění ke zkoušce. Podrobnější tematické okruhy ke zkoušce jsou zveřejněny v prvním týdnu semestru v IS. Předpokladem k úspěšnému zvládnutí zkoušky je znalost historického kontextu (minimálně na úrovni absolventa SŠ) a literárněhistorických souvislostí s národní a světovou literaturou, dále schopnost interpretace literárních děl na základě vlastní četby (viz seznam povinné četby). Ukončení: písemná zkouška (formou souvislé odpovědi na otevřenou otázku z historie literatury pro mládež a písemné interpretace jednoho z titulů povinné četby).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/CJp042