DEkCPM Kritické myšlení v předmětu dějepis

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/0/.8. 10k. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Jana Vlčková Musilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: souhlas
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představení a nácvik konkrétní metody aktivního učení, techniky a strategie sestavené v provázaný systém použitelný přímo ve výuce dějepisu. Studenti a studentky budou aktivně pracovat s různými druhy psaných textů (např. pramen, odborná literatura, učebnice pro ZŠ). Jejich úkolem bude zjistit, jak lze konkrétní historickou událost interpretovat na základě práce s textem a jak lze tento postup využít při výuce dějepisu.
Výstupy z učení
Student je schopen rozvíjet dovednosti čtení, psaní, diskuze, argumentovat, při studiu a výuce oboru dějepis.
Osnova
  • Postupy rozvíjející dovednosti kritického hodnocení informací. Práce s textem (pramen, odborná literatura, učebnice, ŠVP, RVP).
Literatura
    doporučená literatura
  • INCH, Edward S. a Barbara WARNICK. Critical thinking and communication : the use of reason in argument. 6th ed. Boston: Allyn and Bacon, 2010. xiv, 363. ISBN 9780205672936
  • APPLEBY, Joyce Oldham, Lynn HUNT a Margaret C. JACOB. Jak říkat pravdu o dějinách : historie, věda, historie jako věda a Spojené státy americké. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2002, 273 s. ISBN 8073250039. info
  • ECO, Umberto a Ivan SEIDL. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997, 271 s. ISBN 80-7198-173-7. info
    neurčeno
  • ČECHUROVÁ, Jana a Jan RANDÁK. Základní problémy studia moderních a soudobých dějin. Vyd. 1. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2014, 756 s. ISBN 9788073085568. info
  • VANĚK, Miroslav, Pavel MÜCKE a Hana PELIKÁNOVÁ. Naslouchat hlasům paměti : teoretické a praktické aspekty orální historie. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2007, 224 stran. ISBN 9788072850891. info
Výukové metody
Přednáška kombinovaná s workshopem.
Metody hodnocení
Závěrečné ústní kolokvium a aktivní spolupráce ve výuce včetně zpracování skupinového referátu a jeho přednesu. Závěrečné kolokvium: 1. část: četba textu včetně interpretace textu s ohledem na aktuální stav poznání; 2. využití aktivních metod učení s důrazem na rozvoj klíčových kompetencí.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/DEkCPM