FC5058 Digitální a informační gramotnost 2

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
1/0/1. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Jan Válek, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC5058/Kombi01: So 21. 10. 15:00–17:50 učebna 56, So 2. 12. 12:00–14:50 učebna 56, So 9. 12. 11:00–12:50 učebna 56, J. Válek
FC5058/PrezPred01: St 9:00–9:50 laboratoř 84, J. Válek
FC5058/PrezSem01: Út 14:00–14:50 laboratoř 84, J. Válek
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 11 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání přehledných vědomostí spojených s oblastí digitální a informačních gramotnosti, dále pak základní dovednosti pro práci s předloženou technikou. Aplikace získaných vědomostí a dovedností v praktickém životě a realizované výuce.
Vědomosti: odborná terminologie z IT;
Dovednosti: vyhledávat informace na Internetu; stahovat, editovat a konvertovat obrázky; umět pracovat v textovém editoru, zvládat psaní výukového textu s dodržením zadaných formálních úprav; umět vytvořit multimediální výukovou prezentaci; tvořivě řešit nové problémy; badatelsky pracovat v neznáme situaci;
Postoje: osvojit si hodnoty objektivity a významu pedagogické práce; vhodné použití techniky podle náročnosti probíraného studia
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- určit vhodnost a způsob nasazení technologií do výuky
- vytvořit studijní opory s použitím vlastní techniky a běžně dostupných programů/aplikací
- aplikovat získané vědomosti ve výuce
Osnova
  • Typografie pro psaní VŠ prací
  • E-learningové systémy
  • LMS Moodle
  • Google Classroom
  • Apple třída
  • Interaktivní tabule a jejich využití
  • Multimediální výukové programy
  • Zpracování videa
  • Zpracování zvuku
  • Prezentování při výuce a typy prezentaci
  • Procvičování oblastí zpracování informací na PC a tvorba multimediálních interaktivních materiálů s didaktickým využitím
  • Výukové projekty studentů a jejich prezentace – Samostatná práce studentů na projektech z komunikačních technologií, multimédií a didaktických technologií, zpracování tématu a jeho prezentace a obhajoba)
Literatura
    povinná literatura
  • ČÍRTKOVÁ, Z., ČÍRTEK, P.: Úvod do světa počítačů a informačních sítí :Texty k otevřenému a distančnímu vzdělávání. Řada: Informatika. Olomouc : Andragogé - Centrum otevřeného a distančního vzdělávání Univerzity Palackého, 1999. 60 s., ISBN 80-244-0156-
  • FRANCŮ, Marie. Jak zvládnout testy ECDL. 3. aktual. a rozšíř. vyd. Brno: Computer Press, 2009, 176 s. ISBN 9788025126530. info
  • SAK, Petr, Jiří MAREŠ, Hana NOVÁ, Vít RICHTER, Karolína KOLESÁROVÁ a Jarmila SKALKOVÁ. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Vydání 1. Praha: Portál, 2007, 290 stran. ISBN 9788073672300. info
  • NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi : význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Vydání 1. Praha: Grada, 2005, 171 stran. ISBN 8024707381. URL info
  • VRBA, Jiří a Monika VŠETULOVÁ. Multimediální technologie ve vzdělávání. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 65 s. ISBN 8024405628. info
    doporučená literatura
  • Kultura, média a komunikace. info
  • Řada: Kultura, média, komunikace. info
  • VRBA, J., VŠETULOVÁ, M.: Multimediální technologie ve vzdělávání :Texty k otevřenému a distančnímu vzdělávání. Řada: Informatika. Olomouc : Andragogé - Centrum otevřeného a distančního vzdělávání Univerzity Palackého, 2003. 65 s., ISBN 80-244-0562-8
  • BYSTŘICKÝ, Jiří. Média, komunikace a kultura : texty k problematice kulturních technik I. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2008, 94 s. ISBN 9788073801175. info
  • MEYERS, Michael a Scott JERNIGAN. Osobní počítač : názorný průvodce hardwarem, systémem a sítěmi. Vyd. 1. Brno: CP Books, 2005, 815 s. ISBN 8025108341. info
  • HORÁK, Jaroslav a Milan KERŠLÁGER. Počítačové sítě pro začínající správce. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 2001, xiii, 165. ISBN 8072265660. info
  • Spisy fakulty sociálních studií Brněnské univerzity., Řada: Kultura, média, komunikace. Brno: Masarykova univerzita, 2000. info
  • SLAVÍK, Jan a Jaroslav NOVÁK. Počítač jako pomocník učitele :efektivní práce s informacemi ve škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 119 s. ISBN 80-7178-149-5. info
Výukové metody
Výklad, přednáška, rozhovor, diskuse, teoretická výuka kombinovaná s praktickými příklady, práce v laboratoři.
Metody hodnocení
Prezenční studium:
Seminář je hodnocen z průběžných úkolů. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
V semináři/cvičení jsou povoleny 3 absence.
Zkouška: Absolvování závěrečného písemného testu s úspěšností minimálně 60 %, po kterém následuje ústní zkouška podle osnovy předmětu.

Kombinované studium a CŽV studium:
Studenti odevzdávají průběžné úkoly. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
Výuka může probíhat bezkontaktně
Zkouška: Absolvování závěrečného písemného testu s úspěšností minimálně 60 %, po kterém následuje ústní zkouška podle osnovy předmětu.
Informace učitele
http://upv.ped.muni.cz/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/FC5058