FC8004 Neudržitelný rozvoj lidstva 2
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/0/1. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno částečně online. - Vyučující
- Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC8004/KombiPred01: So 2. 3. 17:00–18:50 učebna 5, Pá 15. 3. 17:00–18:50 učebna 5, T. Miléř
FC8004/PrezSem01: každé sudé úterý 15:00–16:50 laboratoř 86, T. Miléř - Předpoklady
- Zájem o globální environmentální problémy; kritické myšlení a schopnost uvažovat v širších souvislostech. Předmět NUR2 volně navazuje na NUR1, ale mohou si jej zapsat i studeni, kteří NUR1 neabsolvovali.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 36/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50 - Mateřské obory/plány
- předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět má za cíl seznámit studenty s konceptem (ne)udržitelného rozvoje lidstva a jeho alternativami v environmentálních, energetických, ekonomických a etických souvislostech. Student si má osvojit vědomosti o globálních problémech na vysokoškolské úrovni. Důraz je kladen na vědecký přístup k poznávání komplexního systému světa, práci s kvalitními zdroji informací a rozvoj kritického myšlení. V skupinové diskuzi je rozvíjena schopnost vyjadřovat vlastní názory a postoje.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- Poznatky o vlivu lidstva na zemský systém a rizicích tohoto působení.
- Příčiny a vzájemné vztahy globálních problémů
- Diskutovat o (ne)udržitelném rozvoji lidstva v širších souvislostech - Osnova
- 1. Svět jako adaptivní komplexní systém
- 2. Perspektivy budoucnosti lidstva
- 3. Kolapsy komplexních společností (různorodé příčiny kolapsů, katabolický kolaps)
- 4. Využívání energie společností (energetické zdroje, koncept „ropného zlomu“), energetická návratnost
- 5. Koncept „přiměřených technologií” (E. F. Schumacher)
- 6. Neudržitelnost hospodářského růstu, (vztah energie a ekonomiky, co jsou peníze, měnový systém)
- 7. Věda a společnost v kontextu UR (vědecké revoluce, občanská angažovanost vědců, objektivita vědy a médií)
- 8. Omezenost vnímání světa (kognitivní zkreslení)
- 9. Klasifikace environmentálních rizik
- 10. Adaptace na lokální úrovni, meze adaptace, zranitelnost, odolnost
- 11. Existenciální riziko (riziko vyhynutí lidstva)
- 12. Bartlettovy zákony udržitelnosti
- Literatura
- povinná literatura
- AČ, Alexander, Tomáš MILÉŘ a Boris RYCHNOVSKÝ. Vybrané kapitoly z ekologie a environmentální vědy. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova Univerzita, 2013. 156 s. ISBN 978-80-210-6434-8. [citováno 2024-04-24] info
- doporučená literatura
- TAINTER, Joseph A. Kolapsy složitých společností. Online. Translated by Stanislav Pavlíček. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2009. 319 s. ISBN 9788073632489. [citováno 2024-04-24] info
- CÍLEK, Václav. Nejistý plamen:průvodce ropným světem. Online. Praha: Dokořán, 2007. 192 s. ISBN 978-80-7363-122-2. [citováno 2024-04-24] info
- Výukové metody
- Přednášky
- Metody hodnocení
- V závěrečné diskusi ve skupině student prokáže, že se v dané problematice dobře orientuje.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
FC8004 Neudržitelný rozvoj lidstva 2
Pedagogická fakultajaro 2023
- Rozsah
- 0/0/1. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno částečně online. - Vyučující
- Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC8004/Kombi01: Pá 10. 3. 13:00–14:50 učebna 5, Pá 24. 3. 13:00–14:50 učebna 5, T. Miléř
FC8004/Prez01: Út 17:00–17:50 učebna 5, T. Miléř - Předpoklady
- Zájem o globální environmentální problémy; kritické myšlení a schopnost uvažovat v širších souvislostech. Předmět NUR2 volně navazuje na NUR1, ale mohou si jej zapsat i studeni, kteří NUR1 neabsolvovali.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 26/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50 - Mateřské obory/plány
- předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět má za cíl seznámit studenty s konceptem (ne)udržitelného rozvoje lidstva a jeho alternativami v environmentálních, energetických, ekonomických a etických souvislostech. Student si má osvojit vědomosti o globálních problémech na vysokoškolské úrovni. Důraz je kladen na vědecký přístup k poznávání komplexního systému světa, práci s kvalitními zdroji informací a rozvoj kritického myšlení. V skupinové diskuzi je rozvíjena schopnost vyjadřovat vlastní názory a postoje.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- Poznatky o vlivu lidstva na zemský systém a rizicích tohoto působení.
- Příčiny a vzájemné vztahy globálních problémů
- Diskutovat o (ne)udržitelném rozvoji lidstva v širších souvislostech - Osnova
- 1. Svět jako adaptivní komplexní systém
- 2. Perspektivy budoucnosti lidstva
- 3. Kolapsy komplexních společností (různorodé příčiny kolapsů, katabolický kolaps)
- 4. Využívání energie společností (energetické zdroje, koncept „ropného zlomu“), energetická návratnost
- 5. Koncept „přiměřených technologií” (E. F. Schumacher)
- 6. Neudržitelnost hospodářského růstu, (vztah energie a ekonomiky, co jsou peníze, měnový systém)
- 7. Věda a společnost v kontextu UR (vědecké revoluce, občanská angažovanost vědců, objektivita vědy a médií)
- 8. Omezenost vnímání světa (kognitivní zkreslení)
- 9. Klasifikace environmentálních rizik
- 10. Adaptace na lokální úrovni, meze adaptace, zranitelnost, odolnost
- 11. Existenciální riziko (riziko vyhynutí lidstva)
- 12. Bartlettovy zákony udržitelnosti
- Literatura
- povinná literatura
- AČ, Alexander, Tomáš MILÉŘ a Boris RYCHNOVSKÝ. Vybrané kapitoly z ekologie a environmentální vědy. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova Univerzita, 2013. 156 s. ISBN 978-80-210-6434-8. [citováno 2024-04-24] info
- doporučená literatura
- TAINTER, Joseph A. Kolapsy složitých společností. Online. Translated by Stanislav Pavlíček. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2009. 319 s. ISBN 9788073632489. [citováno 2024-04-24] info
- CÍLEK, Václav. Nejistý plamen:průvodce ropným světem. Online. Praha: Dokořán, 2007. 192 s. ISBN 978-80-7363-122-2. [citováno 2024-04-24] info
- Výukové metody
- Přednášky
- Metody hodnocení
- Závěrečný online test. V závěrečné diskusi ve skupině student prokáže, že se v dané problematice dobře orientuje.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
FC8004 Neudržitelný rozvoj lidstva 2
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/0/1. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno částečně online. - Vyučující
- Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC8004/Kombi01: Pá 18. 2. 14:00–15:50 učebna 5, Pá 25. 3. 13:00–14:50 učebna 5, T. Miléř
FC8004/Prez01: St 15:00–15:50 učebna 5, T. Miléř - Předpoklady
- Zájem o globální environmentální problémy; kritické myšlení a schopnost uvažovat v širších souvislostech. Předmět FC8004 volně navazuje na FC8003, ale mohou si jej zapsat i studeni, kteří FC8003 neabsolvovali.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 20/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100 - Mateřské obory/plány
- předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět má za cíl seznámit studenty s konceptem (ne)udržitelného rozvoje lidstva a jeho alternativami v environmentálních, energetických, ekonomických a etických souvislostech. Student si má osvojit vědomosti o globálních problémech na vysokoškolské úrovni. Důraz je kladen na vědecký přístup k poznávání komplexního systému světa, práci s kvalitními zdroji informací a rozvoj kritického myšlení. V skupinové diskuzi je rozvíjena schopnost vyjadřovat vlastní názory a postoje.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- Poznatky o vlivu lidstva na zemský systém a rizicích tohoto působení.
- Příčiny a vzájemné vztahy globálních problémů
- Diskutovat o (ne)udržitelném rozvoji lidstva v širších souvislostech - Osnova
- 1. Svět jako adaptivní komplexní systém
- 2. Perspektivy budoucnosti lidstva
- 3. Kolapsy komplexních společností (různorodé příčiny kolapsů, katabolický kolaps)
- 4. Využívání energie společností (energetické zdroje, koncept „ropného zlomu“), energetická návratnost
- 5. Koncept „přiměřených technologií” (E. F. Schumacher)
- 6. Neudržitelnost hospodářského růstu, (vztah energie a ekonomiky, co jsou peníze, měnový systém)
- 7. Věda a společnost v kontextu UR (vědecké revoluce, občanská angažovanost vědců, objektivita vědy a médií)
- 8. Omezenost vnímání světa (kognitivní zkreslení)
- 9. Klasifikace environmentálních rizik
- 10. Adaptace na lokální úrovni, meze adaptace, zranitelnost, odolnost
- 11. Existenciální riziko (riziko vyhynutí lidstva)
- 12. Bartlettovy zákony udržitelnosti
- Literatura
- doporučená literatura
- AČ, Alexander, Tomáš MILÉŘ a Boris RYCHNOVSKÝ. Vybrané kapitoly z ekologie a environmentální vědy. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova Univerzita, 2013. 156 s. ISBN 978-80-210-6434-8. [citováno 2024-04-24] info
- TAINTER, Joseph A. Kolapsy složitých společností. Online. Translated by Stanislav Pavlíček. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2009. 319 s. ISBN 9788073632489. [citováno 2024-04-24] info
- CÍLEK, Václav. Nejistý plamen:průvodce ropným světem. Online. Praha: Dokořán, 2007. 192 s. ISBN 978-80-7363-122-2. [citováno 2024-04-24] info
- Výukové metody
- Přednášky
- Metody hodnocení
- V závěrečné diskusi ve skupině student prokáže, že se v dané problematice dobře orientuje.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
FC8004 Neudržitelný rozvoj lidstva 2
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/0/1. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno online. - Vyučující
- Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC8004/Kombi01: Pá 5. 3. 18:00–19:50 učebna 5, Pá 12. 3. 14:00–15:50 učebna 5, T. Miléř
FC8004/Prez01: Út 14:00–14:50 učebna 5, T. Miléř - Předpoklady
- Zájem o globální environmentální problémy; kritické myšlení a schopnost uvažovat v širších souvislostech. Předmět FC8004 volně navazuje na FC8003, ale mohou si jej zapsat i studenti, kteří FC8003 neabsolvovali.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 8/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50 - Mateřské obory/plány
- předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět má za cíl seznámit studenty s konceptem (ne)udržitelného rozvoje lidstva a jeho alternativami v environmentálních, energetických, ekonomických a etických souvislostech. Student si má osvojit vědomosti o globálních problémech na vysokoškolské úrovni. Důraz je kladen na vědecký přístup k poznávání komplexního systému světa, práci s kvalitními zdroji informací a rozvoj kritického myšlení. V skupinové diskuzi je rozvíjena schopnost vyjadřovat vlastní názory a postoje.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- Poznatky o vlivu lidstva na zemský systém a rizicích tohoto působení.
- Příčiny a vzájemné vztahy globálních problémů
- Diskutovat o (ne)udržitelném rozvoji lidstva v širších souvislostech - Osnova
- 1. Svět jako adaptivní komplexní systém
- 2. Perspektivy budoucnosti lidstva
- 3. Kolapsy komplexních společností (různorodé příčiny kolapsů, katabolický kolaps)
- 4. Využívání energie společností (energetické zdroje, koncept „ropného zlomu“), energetická návratnost
- 5. Koncept „přiměřených technologií” (E. F. Schumacher)
- 6. Neudržitelnost hospodářského růstu, (vztah energie a ekonomiky, co jsou peníze, měnový systém)
- 7. Věda a společnost v kontextu UR (vědecké revoluce, občanská angažovanost vědců, objektivita vědy a médií)
- 8. Omezenost vnímání světa (kognitivní zkreslení)
- 9. Klasifikace environmentálních rizik
- 10. Adaptace na lokální úrovni, meze adaptace, zranitelnost, odolnost
- 11. Existenciální riziko (riziko vyhynutí lidstva)
- 12. Bartlettovy zákony udržitelnosti
- Literatura
- doporučená literatura
- AČ, Alexander, Tomáš MILÉŘ a Boris RYCHNOVSKÝ. Vybrané kapitoly z ekologie a environmentální vědy. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova Univerzita, 2013. 156 s. ISBN 978-80-210-6434-8. [citováno 2024-04-24] info
- TAINTER, Joseph A. Kolapsy složitých společností. Online. Translated by Stanislav Pavlíček. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2009. 319 s. ISBN 9788073632489. [citováno 2024-04-24] info
- CÍLEK, Václav. Nejistý plamen:průvodce ropným světem. Online. Praha: Dokořán, 2007. 192 s. ISBN 978-80-7363-122-2. [citováno 2024-04-24] info
- Výukové metody
- Přednášky
- Metody hodnocení
- V závěrečné diskusi ve skupině student prokáže, že se v dané problematice dobře orientuje.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
FC8004 Neudržitelný rozvoj lidstva 2
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/0/1. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC8004/Kombi01: Pá 28. 2. 13:00–14:50 učebna 5, So 28. 3. 12:00–13:50 učebna 4, T. Miléř
FC8004/Prez01: Út 19:00–19:50 učebna 3, T. Miléř - Předpoklady
- Zájem o globální environmentální problémy; kritické myšlení a schopnost uvažovat v širších souvislostech. Předmět NUR2 volně navazuje na NUR1, ale mohou si jej zapsat i studeni, kteří NUR1 neabsolvovali.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50 - Mateřské obory/plány
- předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět má za cíl seznámit studenty s konceptem (ne)udržitelného rozvoje lidstva a jeho alternativami v environmentálních, energetických, ekonomických a etických souvislostech. Student si má osvojit vědomosti o globálních problémech na vysokoškolské úrovni. Důraz je kladen na vědecký přístup k poznávání komplexního systému světa, práci s kvalitními zdroji informací a rozvoj kritického myšlení. V skupinové diskuzi je rozvíjena schopnost vyjadřovat vlastní názory a postoje.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- Poznatky o vlivu lidstva na zemský systém a rizicích tohoto působení.
- Příčiny a vzájemné vztahy globálních problémů
- Diskutovat o (ne)udržitelném rozvoji lidstva v širších souvislostech - Osnova
- 1. Svět jako adaptivní komplexní systém
- 2. Perspektivy budoucnosti lidstva
- 3. Kolapsy komplexních společností (různorodé příčiny kolapsů, katabolický kolaps)
- 4. Využívání energie společností (energetické zdroje, koncept „ropného zlomu“), energetická návratnost
- 5. Koncept „přiměřených technologií” (E. F. Schumacher)
- 6. Neudržitelnost hospodářského růstu, (vztah energie a ekonomiky, co jsou peníze, měnový systém)
- 7. Věda a společnost v kontextu UR (vědecké revoluce, občanská angažovanost vědců, objektivita vědy a médií)
- 8. Omezenost vnímání světa (kognitivní zkreslení)
- 9. Klasifikace environmentálních rizik
- 10. Adaptace na lokální úrovni, meze adaptace, zranitelnost, odolnost
- 11. Existenciální riziko (riziko vyhynutí lidstva)
- 12. Bartlettovy zákony udržitelnosti
- Literatura
- doporučená literatura
- AČ, Alexander, Tomáš MILÉŘ a Boris RYCHNOVSKÝ. Vybrané kapitoly z ekologie a environmentální vědy. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova Univerzita, 2013. 156 s. ISBN 978-80-210-6434-8. [citováno 2024-04-24] info
- TAINTER, Joseph A. Kolapsy složitých společností. Online. Translated by Stanislav Pavlíček. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2009. 319 s. ISBN 9788073632489. [citováno 2024-04-24] info
- CÍLEK, Václav. Nejistý plamen:průvodce ropným světem. Online. Praha: Dokořán, 2007. 192 s. ISBN 978-80-7363-122-2. [citováno 2024-04-24] info
- Výukové metody
- Přednášky
- Metody hodnocení
- V závěrečné diskusi ve skupině student prokáže, že se v dané problematice dobře orientuje.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
FC8004 Neudržitelný rozvoj lidstva 2
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/0/1. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC8004/Kombi01: So 30. 3. 8:00–9:50 učebna 5, So 6. 4. 18:00–19:50 učebna 3, T. Miléř
FC8004/Prez01: Út 19:00–19:50 učebna 3, T. Miléř - Předpoklady
- Zájem o globální environmentální problémy; kritické myšlení a schopnost uvažovat v širších souvislostech. Předmět NUR2 volně navazuje na NUR1, ale mohou si jej zapsat i studeni, kteří NUR1 neabsolvovali.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50 - Mateřské obory/plány
- předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět má za cíl seznámit studenty s konceptem (ne)udržitelného rozvoje lidstva a jeho alternativami v environmentálních, energetických, ekonomických a etických souvislostech. Student si má osvojit vědomosti o globálních problémech na vysokoškolské úrovni. Důraz je kladen na vědecký přístup k poznávání komplexního systému světa, práci s kvalitními zdroji informací a rozvoj kritického myšlení. V skupinové diskuzi je rozvíjena schopnost vyjadřovat vlastní názory a postoje.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- Poznatky o vlivu lidstva na zemský systém a rizicích tohoto působení.
- Příčiny a vzájemné vztahy globálních problémů
- Diskutovat o (ne)udržitelném rozvoji lidstva v širších souvislostech - Osnova
- 1. Svět jako adaptivní komplexní systém
- 2. Perspektivy budoucnosti lidstva
- 3. Kolapsy komplexních společností (různorodé příčiny kolapsů, katabolický kolaps)
- 4. Využívání energie společností (energetické zdroje, koncept „ropného zlomu“), energetická návratnost
- 5. Koncept „přiměřených technologií” (E. F. Schumacher)
- 6. Neudržitelnost hospodářského růstu, (vztah energie a ekonomiky, co jsou peníze, měnový systém)
- 7. Věda a společnost v kontextu UR (vědecké revoluce, občanská angažovanost vědců, objektivita vědy a médií)
- 8. Omezenost vnímání světa (kognitivní zkreslení)
- 9. Klasifikace environmentálních rizik
- 10. Adaptace na lokální úrovni, meze adaptace, zranitelnost, odolnost
- 11. Existenciální riziko (riziko vyhynutí lidstva)
- 12. Bartlettovy zákony udržitelnosti
- Literatura
- doporučená literatura
- AČ, Alexander, Tomáš MILÉŘ a Boris RYCHNOVSKÝ. Vybrané kapitoly z ekologie a environmentální vědy. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova Univerzita, 2013. 156 s. ISBN 978-80-210-6434-8. [citováno 2024-04-24] info
- TAINTER, Joseph A. Kolapsy složitých společností. Online. Translated by Stanislav Pavlíček. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2009. 319 s. ISBN 9788073632489. [citováno 2024-04-24] info
- CÍLEK, Václav. Nejistý plamen:průvodce ropným světem. Online. Praha: Dokořán, 2007. 192 s. ISBN 978-80-7363-122-2. [citováno 2024-04-24] info
- Výukové metody
- Přednášky
- Metody hodnocení
- V závěrečné diskusi ve skupině student prokáže, že se v dané problematice dobře orientuje.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
FC8004 Neudržitelný rozvoj lidstva 2
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/0/1. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC8004/Kombi01: So 3. 3. 7:30–9:10 učebna 60, So 10. 3. 13:00–14:40 učebna 32, T. Miléř
FC8004/Prez01: každé liché pondělí 13:55–15:35 učebna 38, T. Miléř - Předpoklady
- Zájem o globální environmentální problémy; kritické myšlení a schopnost uvažovat v širších souvislostech. Předmět NUR2 volně navazuje na NUR1, ale mohou si jej zapsat i studeni, kteří NUR1 neabsolvovali.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50 - Mateřské obory/plány
- předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět má za cíl seznámit studenty s konceptem (ne)udržitelného rozvoje lidstva a jeho alternativami v environmentálních, energetických, ekonomických a etických souvislostech. Student si má osvojit vědomosti o globálních problémech na vysokoškolské úrovni. Důraz je kladen na vědecký přístup k poznávání komplexního systému světa, práci s kvalitními zdroji informací a rozvoj kritického myšlení. V skupinové diskuzi je rozvíjena schopnost vyjadřovat vlastní názory a postoje.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- Poznatky o vlivu lidstva na zemský systém a rizicích tohoto působení.
- Příčiny a vzájemné vztahy globálních problémů
- Diskutovat o (ne)udržitelném rozvoji lidstva v širších souvislostech - Osnova
- 1. Svět jako adaptivní komplexní systém
- 2. Perspektivy budoucnosti lidstva
- 3. Kolapsy komplexních společností (různorodé příčiny kolapsů, katabolický kolaps)
- 4. Využívání energie společností (energetické zdroje, koncept „ropného zlomu“), energetická návratnost
- 5. Koncept „přiměřených technologií” (E. F. Schumacher)
- 6. Neudržitelnost hospodářského růstu, (vztah energie a ekonomiky, co jsou peníze, měnový systém)
- 7. Věda a společnost v kontextu UR (vědecké revoluce, občanská angažovanost vědců, objektivita vědy a médií)
- 8. Omezenost vnímání světa (kognitivní zkreslení)
- 9. Klasifikace environmentálních rizik
- 10. Adaptace na lokální úrovni, meze adaptace, zranitelnost, odolnost
- 11. Existenciální riziko (riziko vyhynutí lidstva)
- 12. Bartlettovy zákony udržitelnosti
- Literatura
- doporučená literatura
- AČ, Alexander, Tomáš MILÉŘ a Boris RYCHNOVSKÝ. Vybrané kapitoly z ekologie a environmentální vědy. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova Univerzita, 2013. 156 s. ISBN 978-80-210-6434-8. [citováno 2024-04-24] info
- TAINTER, Joseph A. Kolapsy složitých společností. Online. Translated by Stanislav Pavlíček. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2009. 319 s. ISBN 9788073632489. [citováno 2024-04-24] info
- CÍLEK, Václav. Nejistý plamen:průvodce ropným světem. Online. Praha: Dokořán, 2007. 192 s. ISBN 978-80-7363-122-2. [citováno 2024-04-24] info
- Výukové metody
- Přednášky
- Metody hodnocení
- V závěrečné diskusi ve skupině student prokáže, že se v dané problematice dobře orientuje.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
FC8004 Neudržitelný rozvoj lidstva 2
Pedagogická fakultajaro 2017
Předmět se v období jaro 2017 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/0/1. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Zájem o globální environmentální problémy; kritické myšlení a schopnost uvažovat v širších souvislostech. Předmět NUR2 volně navazuje na NUR1, ale mohou si jej zapsat i studeni, kteří NUR1 neabsolvovali.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50 - Mateřské obory/plány
- předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět má za cíl seznámit studenty s konceptem (ne)udržitelného rozvoje lidstva a jeho alternativami v environmentálních, energetických, ekonomických a etických souvislostech. Student si má osvojit vědomosti o globálních problémech na vysokoškolské úrovni. Důraz je kladen na vědecký přístup k poznávání komplexního systému světa, práci s kvalitními zdroji informací a rozvoj kritického myšlení. V skupinové diskuzi je rozvíjena schopnost vyjadřovat vlastní názory a postoje.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- Poznatky o vlivu lidstva na zemský systém a rizicích tohoto působení.
- Příčiny a vzájemné vztahy globálních problémů
- Diskutovat o (ne)udržitelném rozvoji lidstva v širších souvislostech - Osnova
- 1. Svět jako adaptivní komplexní systém
- 2. Perspektivy budoucnosti lidstva
- 3. Kolapsy komplexních společností (různorodé příčiny kolapsů, katabolický kolaps)
- 4. Využívání energie společností (energetické zdroje, koncept „ropného zlomu“), energetická návratnost
- 5. Koncept „přiměřených technologií” (E. F. Schumacher)
- 6. Neudržitelnost hospodářského růstu, (vztah energie a ekonomiky, co jsou peníze, měnový systém)
- 7. Věda a společnost v kontextu UR (vědecké revoluce, občanská angažovanost vědců, objektivita vědy a médií)
- 8. Omezenost vnímání světa (kognitivní zkreslení)
- 9. Klasifikace environmentálních rizik
- 10. Adaptace na lokální úrovni, meze adaptace, zranitelnost, odolnost
- 11. Existenciální riziko (riziko vyhynutí lidstva)
- 12. Bartlettovy zákony udržitelnosti
- Literatura
- doporučená literatura
- AČ, Alexander, Tomáš MILÉŘ a Boris RYCHNOVSKÝ. Vybrané kapitoly z ekologie a environmentální vědy. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova Univerzita, 2013. 156 s. ISBN 978-80-210-6434-8. [citováno 2024-04-24] info
- TAINTER, Joseph A. Kolapsy složitých společností. Online. Translated by Stanislav Pavlíček. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2009. 319 s. ISBN 9788073632489. [citováno 2024-04-24] info
- CÍLEK, Václav. Nejistý plamen:průvodce ropným světem. Online. Praha: Dokořán, 2007. 192 s. ISBN 978-80-7363-122-2. [citováno 2024-04-24] info
- Výukové metody
- Přednášky
- Metody hodnocení
- V závěrečné diskusi ve skupině student prokáže, že se v dané problematice dobře orientuje.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)