FC8004 Neudržitelný rozvoj lidstva 2

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/0/1. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno částečně online.
Vyučující
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC8004/KombiPred01: So 2. 3. 17:00–18:50 učebna 5, Pá 15. 3. 17:00–18:50 učebna 5, T. Miléř
FC8004/PrezSem01: každé sudé úterý 15:00–16:50 laboratoř 86, T. Miléř
Předpoklady
Zájem o globální environmentální problémy; kritické myšlení a schopnost uvažovat v širších souvislostech. Předmět NUR2 volně navazuje na NUR1, ale mohou si jej zapsat i studeni, kteří NUR1 neabsolvovali.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 36/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět má za cíl seznámit studenty s konceptem (ne)udržitelného rozvoje lidstva a jeho alternativami v environmentálních, energetických, ekonomických a etických souvislostech. Student si má osvojit vědomosti o globálních problémech na vysokoškolské úrovni. Důraz je kladen na vědecký přístup k poznávání komplexního systému světa, práci s kvalitními zdroji informací a rozvoj kritického myšlení. V skupinové diskuzi je rozvíjena schopnost vyjadřovat vlastní názory a postoje.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- Poznatky o vlivu lidstva na zemský systém a rizicích tohoto působení.
- Příčiny a vzájemné vztahy globálních problémů
- Diskutovat o (ne)udržitelném rozvoji lidstva v širších souvislostech
Osnova
  • 1. Svět jako adaptivní komplexní systém
  • 2. Perspektivy budoucnosti lidstva
  • 3. Kolapsy komplexních společností (různorodé příčiny kolapsů, katabolický kolaps)
  • 4. Využívání energie společností (energetické zdroje, koncept „ropného zlomu“), energetická návratnost
  • 5. Koncept „přiměřených technologií” (E. F. Schumacher)
  • 6. Neudržitelnost hospodářského růstu, (vztah energie a ekonomiky, co jsou peníze, měnový systém)
  • 7. Věda a společnost v kontextu UR (vědecké revoluce, občanská angažovanost vědců, objektivita vědy a médií)
  • 8. Omezenost vnímání světa (kognitivní zkreslení)
  • 9. Klasifikace environmentálních rizik
  • 10. Adaptace na lokální úrovni, meze adaptace, zranitelnost, odolnost
  • 11. Existenciální riziko (riziko vyhynutí lidstva)
  • 12. Bartlettovy zákony udržitelnosti
Literatura
    povinná literatura
  • AČ, Alexander, Tomáš MILÉŘ a Boris RYCHNOVSKÝ. Vybrané kapitoly z ekologie a environmentální vědy. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova Univerzita, 2013. 156 s. ISBN 978-80-210-6434-8. [citováno 2024-04-24] info
    doporučená literatura
  • TAINTER, Joseph A. Kolapsy složitých společností. Online. Translated by Stanislav Pavlíček. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2009. 319 s. ISBN 9788073632489. [citováno 2024-04-24] info
  • CÍLEK, Václav. Nejistý plamen:průvodce ropným světem. Online. Praha: Dokořán, 2007. 192 s. ISBN 978-80-7363-122-2. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
Přednášky
Metody hodnocení
V závěrečné diskusi ve skupině student prokáže, že se v dané problematice dobře orientuje.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.

FC8004 Neudržitelný rozvoj lidstva 2

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/0/1. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno částečně online.
Vyučující
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC8004/Kombi01: Pá 10. 3. 13:00–14:50 učebna 5, Pá 24. 3. 13:00–14:50 učebna 5, T. Miléř
FC8004/Prez01: Út 17:00–17:50 učebna 5, T. Miléř
Předpoklady
Zájem o globální environmentální problémy; kritické myšlení a schopnost uvažovat v širších souvislostech. Předmět NUR2 volně navazuje na NUR1, ale mohou si jej zapsat i studeni, kteří NUR1 neabsolvovali.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 26/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět má za cíl seznámit studenty s konceptem (ne)udržitelného rozvoje lidstva a jeho alternativami v environmentálních, energetických, ekonomických a etických souvislostech. Student si má osvojit vědomosti o globálních problémech na vysokoškolské úrovni. Důraz je kladen na vědecký přístup k poznávání komplexního systému světa, práci s kvalitními zdroji informací a rozvoj kritického myšlení. V skupinové diskuzi je rozvíjena schopnost vyjadřovat vlastní názory a postoje.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- Poznatky o vlivu lidstva na zemský systém a rizicích tohoto působení.
- Příčiny a vzájemné vztahy globálních problémů
- Diskutovat o (ne)udržitelném rozvoji lidstva v širších souvislostech
Osnova
  • 1. Svět jako adaptivní komplexní systém
  • 2. Perspektivy budoucnosti lidstva
  • 3. Kolapsy komplexních společností (různorodé příčiny kolapsů, katabolický kolaps)
  • 4. Využívání energie společností (energetické zdroje, koncept „ropného zlomu“), energetická návratnost
  • 5. Koncept „přiměřených technologií” (E. F. Schumacher)
  • 6. Neudržitelnost hospodářského růstu, (vztah energie a ekonomiky, co jsou peníze, měnový systém)
  • 7. Věda a společnost v kontextu UR (vědecké revoluce, občanská angažovanost vědců, objektivita vědy a médií)
  • 8. Omezenost vnímání světa (kognitivní zkreslení)
  • 9. Klasifikace environmentálních rizik
  • 10. Adaptace na lokální úrovni, meze adaptace, zranitelnost, odolnost
  • 11. Existenciální riziko (riziko vyhynutí lidstva)
  • 12. Bartlettovy zákony udržitelnosti
Literatura
    povinná literatura
  • AČ, Alexander, Tomáš MILÉŘ a Boris RYCHNOVSKÝ. Vybrané kapitoly z ekologie a environmentální vědy. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova Univerzita, 2013. 156 s. ISBN 978-80-210-6434-8. [citováno 2024-04-24] info
    doporučená literatura
  • TAINTER, Joseph A. Kolapsy složitých společností. Online. Translated by Stanislav Pavlíček. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2009. 319 s. ISBN 9788073632489. [citováno 2024-04-24] info
  • CÍLEK, Václav. Nejistý plamen:průvodce ropným světem. Online. Praha: Dokořán, 2007. 192 s. ISBN 978-80-7363-122-2. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
Přednášky
Metody hodnocení
Závěrečný online test. V závěrečné diskusi ve skupině student prokáže, že se v dané problematice dobře orientuje.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024.

FC8004 Neudržitelný rozvoj lidstva 2

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/0/1. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno částečně online.
Vyučující
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC8004/Kombi01: Pá 18. 2. 14:00–15:50 učebna 5, Pá 25. 3. 13:00–14:50 učebna 5, T. Miléř
FC8004/Prez01: St 15:00–15:50 učebna 5, T. Miléř
Předpoklady
Zájem o globální environmentální problémy; kritické myšlení a schopnost uvažovat v širších souvislostech. Předmět FC8004 volně navazuje na FC8003, ale mohou si jej zapsat i studeni, kteří FC8003 neabsolvovali.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 20/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Mateřské obory/plány
předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět má za cíl seznámit studenty s konceptem (ne)udržitelného rozvoje lidstva a jeho alternativami v environmentálních, energetických, ekonomických a etických souvislostech. Student si má osvojit vědomosti o globálních problémech na vysokoškolské úrovni. Důraz je kladen na vědecký přístup k poznávání komplexního systému světa, práci s kvalitními zdroji informací a rozvoj kritického myšlení. V skupinové diskuzi je rozvíjena schopnost vyjadřovat vlastní názory a postoje.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- Poznatky o vlivu lidstva na zemský systém a rizicích tohoto působení.
- Příčiny a vzájemné vztahy globálních problémů
- Diskutovat o (ne)udržitelném rozvoji lidstva v širších souvislostech
Osnova
  • 1. Svět jako adaptivní komplexní systém
  • 2. Perspektivy budoucnosti lidstva
  • 3. Kolapsy komplexních společností (různorodé příčiny kolapsů, katabolický kolaps)
  • 4. Využívání energie společností (energetické zdroje, koncept „ropného zlomu“), energetická návratnost
  • 5. Koncept „přiměřených technologií” (E. F. Schumacher)
  • 6. Neudržitelnost hospodářského růstu, (vztah energie a ekonomiky, co jsou peníze, měnový systém)
  • 7. Věda a společnost v kontextu UR (vědecké revoluce, občanská angažovanost vědců, objektivita vědy a médií)
  • 8. Omezenost vnímání světa (kognitivní zkreslení)
  • 9. Klasifikace environmentálních rizik
  • 10. Adaptace na lokální úrovni, meze adaptace, zranitelnost, odolnost
  • 11. Existenciální riziko (riziko vyhynutí lidstva)
  • 12. Bartlettovy zákony udržitelnosti
Literatura
    doporučená literatura
  • AČ, Alexander, Tomáš MILÉŘ a Boris RYCHNOVSKÝ. Vybrané kapitoly z ekologie a environmentální vědy. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova Univerzita, 2013. 156 s. ISBN 978-80-210-6434-8. [citováno 2024-04-24] info
  • TAINTER, Joseph A. Kolapsy složitých společností. Online. Translated by Stanislav Pavlíček. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2009. 319 s. ISBN 9788073632489. [citováno 2024-04-24] info
  • CÍLEK, Václav. Nejistý plamen:průvodce ropným světem. Online. Praha: Dokořán, 2007. 192 s. ISBN 978-80-7363-122-2. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
Přednášky
Metody hodnocení
V závěrečné diskusi ve skupině student prokáže, že se v dané problematice dobře orientuje.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024.

FC8004 Neudržitelný rozvoj lidstva 2

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/1. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno online.
Vyučující
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC8004/Kombi01: Pá 5. 3. 18:00–19:50 učebna 5, Pá 12. 3. 14:00–15:50 učebna 5, T. Miléř
FC8004/Prez01: Út 14:00–14:50 učebna 5, T. Miléř
Předpoklady
Zájem o globální environmentální problémy; kritické myšlení a schopnost uvažovat v širších souvislostech. Předmět FC8004 volně navazuje na FC8003, ale mohou si jej zapsat i studenti, kteří FC8003 neabsolvovali.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 8/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět má za cíl seznámit studenty s konceptem (ne)udržitelného rozvoje lidstva a jeho alternativami v environmentálních, energetických, ekonomických a etických souvislostech. Student si má osvojit vědomosti o globálních problémech na vysokoškolské úrovni. Důraz je kladen na vědecký přístup k poznávání komplexního systému světa, práci s kvalitními zdroji informací a rozvoj kritického myšlení. V skupinové diskuzi je rozvíjena schopnost vyjadřovat vlastní názory a postoje.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- Poznatky o vlivu lidstva na zemský systém a rizicích tohoto působení.
- Příčiny a vzájemné vztahy globálních problémů
- Diskutovat o (ne)udržitelném rozvoji lidstva v širších souvislostech
Osnova
  • 1. Svět jako adaptivní komplexní systém
  • 2. Perspektivy budoucnosti lidstva
  • 3. Kolapsy komplexních společností (různorodé příčiny kolapsů, katabolický kolaps)
  • 4. Využívání energie společností (energetické zdroje, koncept „ropného zlomu“), energetická návratnost
  • 5. Koncept „přiměřených technologií” (E. F. Schumacher)
  • 6. Neudržitelnost hospodářského růstu, (vztah energie a ekonomiky, co jsou peníze, měnový systém)
  • 7. Věda a společnost v kontextu UR (vědecké revoluce, občanská angažovanost vědců, objektivita vědy a médií)
  • 8. Omezenost vnímání světa (kognitivní zkreslení)
  • 9. Klasifikace environmentálních rizik
  • 10. Adaptace na lokální úrovni, meze adaptace, zranitelnost, odolnost
  • 11. Existenciální riziko (riziko vyhynutí lidstva)
  • 12. Bartlettovy zákony udržitelnosti
Literatura
    doporučená literatura
  • AČ, Alexander, Tomáš MILÉŘ a Boris RYCHNOVSKÝ. Vybrané kapitoly z ekologie a environmentální vědy. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova Univerzita, 2013. 156 s. ISBN 978-80-210-6434-8. [citováno 2024-04-24] info
  • TAINTER, Joseph A. Kolapsy složitých společností. Online. Translated by Stanislav Pavlíček. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2009. 319 s. ISBN 9788073632489. [citováno 2024-04-24] info
  • CÍLEK, Václav. Nejistý plamen:průvodce ropným světem. Online. Praha: Dokořán, 2007. 192 s. ISBN 978-80-7363-122-2. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
Přednášky
Metody hodnocení
V závěrečné diskusi ve skupině student prokáže, že se v dané problematice dobře orientuje.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.

FC8004 Neudržitelný rozvoj lidstva 2

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/0/1. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC8004/Kombi01: Pá 28. 2. 13:00–14:50 učebna 5, So 28. 3. 12:00–13:50 učebna 4, T. Miléř
FC8004/Prez01: Út 19:00–19:50 učebna 3, T. Miléř
Předpoklady
Zájem o globální environmentální problémy; kritické myšlení a schopnost uvažovat v širších souvislostech. Předmět NUR2 volně navazuje na NUR1, ale mohou si jej zapsat i studeni, kteří NUR1 neabsolvovali.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět má za cíl seznámit studenty s konceptem (ne)udržitelného rozvoje lidstva a jeho alternativami v environmentálních, energetických, ekonomických a etických souvislostech. Student si má osvojit vědomosti o globálních problémech na vysokoškolské úrovni. Důraz je kladen na vědecký přístup k poznávání komplexního systému světa, práci s kvalitními zdroji informací a rozvoj kritického myšlení. V skupinové diskuzi je rozvíjena schopnost vyjadřovat vlastní názory a postoje.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- Poznatky o vlivu lidstva na zemský systém a rizicích tohoto působení.
- Příčiny a vzájemné vztahy globálních problémů
- Diskutovat o (ne)udržitelném rozvoji lidstva v širších souvislostech
Osnova
  • 1. Svět jako adaptivní komplexní systém
  • 2. Perspektivy budoucnosti lidstva
  • 3. Kolapsy komplexních společností (různorodé příčiny kolapsů, katabolický kolaps)
  • 4. Využívání energie společností (energetické zdroje, koncept „ropného zlomu“), energetická návratnost
  • 5. Koncept „přiměřených technologií” (E. F. Schumacher)
  • 6. Neudržitelnost hospodářského růstu, (vztah energie a ekonomiky, co jsou peníze, měnový systém)
  • 7. Věda a společnost v kontextu UR (vědecké revoluce, občanská angažovanost vědců, objektivita vědy a médií)
  • 8. Omezenost vnímání světa (kognitivní zkreslení)
  • 9. Klasifikace environmentálních rizik
  • 10. Adaptace na lokální úrovni, meze adaptace, zranitelnost, odolnost
  • 11. Existenciální riziko (riziko vyhynutí lidstva)
  • 12. Bartlettovy zákony udržitelnosti
Literatura
    doporučená literatura
  • AČ, Alexander, Tomáš MILÉŘ a Boris RYCHNOVSKÝ. Vybrané kapitoly z ekologie a environmentální vědy. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova Univerzita, 2013. 156 s. ISBN 978-80-210-6434-8. [citováno 2024-04-24] info
  • TAINTER, Joseph A. Kolapsy složitých společností. Online. Translated by Stanislav Pavlíček. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2009. 319 s. ISBN 9788073632489. [citováno 2024-04-24] info
  • CÍLEK, Václav. Nejistý plamen:průvodce ropným světem. Online. Praha: Dokořán, 2007. 192 s. ISBN 978-80-7363-122-2. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
Přednášky
Metody hodnocení
V závěrečné diskusi ve skupině student prokáže, že se v dané problematice dobře orientuje.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.

FC8004 Neudržitelný rozvoj lidstva 2

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/0/1. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC8004/Kombi01: So 30. 3. 8:00–9:50 učebna 5, So 6. 4. 18:00–19:50 učebna 3, T. Miléř
FC8004/Prez01: Út 19:00–19:50 učebna 3, T. Miléř
Předpoklady
Zájem o globální environmentální problémy; kritické myšlení a schopnost uvažovat v širších souvislostech. Předmět NUR2 volně navazuje na NUR1, ale mohou si jej zapsat i studeni, kteří NUR1 neabsolvovali.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět má za cíl seznámit studenty s konceptem (ne)udržitelného rozvoje lidstva a jeho alternativami v environmentálních, energetických, ekonomických a etických souvislostech. Student si má osvojit vědomosti o globálních problémech na vysokoškolské úrovni. Důraz je kladen na vědecký přístup k poznávání komplexního systému světa, práci s kvalitními zdroji informací a rozvoj kritického myšlení. V skupinové diskuzi je rozvíjena schopnost vyjadřovat vlastní názory a postoje.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- Poznatky o vlivu lidstva na zemský systém a rizicích tohoto působení.
- Příčiny a vzájemné vztahy globálních problémů
- Diskutovat o (ne)udržitelném rozvoji lidstva v širších souvislostech
Osnova
  • 1. Svět jako adaptivní komplexní systém
  • 2. Perspektivy budoucnosti lidstva
  • 3. Kolapsy komplexních společností (různorodé příčiny kolapsů, katabolický kolaps)
  • 4. Využívání energie společností (energetické zdroje, koncept „ropného zlomu“), energetická návratnost
  • 5. Koncept „přiměřených technologií” (E. F. Schumacher)
  • 6. Neudržitelnost hospodářského růstu, (vztah energie a ekonomiky, co jsou peníze, měnový systém)
  • 7. Věda a společnost v kontextu UR (vědecké revoluce, občanská angažovanost vědců, objektivita vědy a médií)
  • 8. Omezenost vnímání světa (kognitivní zkreslení)
  • 9. Klasifikace environmentálních rizik
  • 10. Adaptace na lokální úrovni, meze adaptace, zranitelnost, odolnost
  • 11. Existenciální riziko (riziko vyhynutí lidstva)
  • 12. Bartlettovy zákony udržitelnosti
Literatura
    doporučená literatura
  • AČ, Alexander, Tomáš MILÉŘ a Boris RYCHNOVSKÝ. Vybrané kapitoly z ekologie a environmentální vědy. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova Univerzita, 2013. 156 s. ISBN 978-80-210-6434-8. [citováno 2024-04-24] info
  • TAINTER, Joseph A. Kolapsy složitých společností. Online. Translated by Stanislav Pavlíček. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2009. 319 s. ISBN 9788073632489. [citováno 2024-04-24] info
  • CÍLEK, Václav. Nejistý plamen:průvodce ropným světem. Online. Praha: Dokořán, 2007. 192 s. ISBN 978-80-7363-122-2. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
Přednášky
Metody hodnocení
V závěrečné diskusi ve skupině student prokáže, že se v dané problematice dobře orientuje.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.

FC8004 Neudržitelný rozvoj lidstva 2

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/0/1. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC8004/Kombi01: So 3. 3. 7:30–9:10 učebna 60, So 10. 3. 13:00–14:40 učebna 32, T. Miléř
FC8004/Prez01: každé liché pondělí 13:55–15:35 učebna 38, T. Miléř
Předpoklady
Zájem o globální environmentální problémy; kritické myšlení a schopnost uvažovat v širších souvislostech. Předmět NUR2 volně navazuje na NUR1, ale mohou si jej zapsat i studeni, kteří NUR1 neabsolvovali.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět má za cíl seznámit studenty s konceptem (ne)udržitelného rozvoje lidstva a jeho alternativami v environmentálních, energetických, ekonomických a etických souvislostech. Student si má osvojit vědomosti o globálních problémech na vysokoškolské úrovni. Důraz je kladen na vědecký přístup k poznávání komplexního systému světa, práci s kvalitními zdroji informací a rozvoj kritického myšlení. V skupinové diskuzi je rozvíjena schopnost vyjadřovat vlastní názory a postoje.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- Poznatky o vlivu lidstva na zemský systém a rizicích tohoto působení.
- Příčiny a vzájemné vztahy globálních problémů
- Diskutovat o (ne)udržitelném rozvoji lidstva v širších souvislostech
Osnova
  • 1. Svět jako adaptivní komplexní systém
  • 2. Perspektivy budoucnosti lidstva
  • 3. Kolapsy komplexních společností (různorodé příčiny kolapsů, katabolický kolaps)
  • 4. Využívání energie společností (energetické zdroje, koncept „ropného zlomu“), energetická návratnost
  • 5. Koncept „přiměřených technologií” (E. F. Schumacher)
  • 6. Neudržitelnost hospodářského růstu, (vztah energie a ekonomiky, co jsou peníze, měnový systém)
  • 7. Věda a společnost v kontextu UR (vědecké revoluce, občanská angažovanost vědců, objektivita vědy a médií)
  • 8. Omezenost vnímání světa (kognitivní zkreslení)
  • 9. Klasifikace environmentálních rizik
  • 10. Adaptace na lokální úrovni, meze adaptace, zranitelnost, odolnost
  • 11. Existenciální riziko (riziko vyhynutí lidstva)
  • 12. Bartlettovy zákony udržitelnosti
Literatura
    doporučená literatura
  • AČ, Alexander, Tomáš MILÉŘ a Boris RYCHNOVSKÝ. Vybrané kapitoly z ekologie a environmentální vědy. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova Univerzita, 2013. 156 s. ISBN 978-80-210-6434-8. [citováno 2024-04-24] info
  • TAINTER, Joseph A. Kolapsy složitých společností. Online. Translated by Stanislav Pavlíček. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2009. 319 s. ISBN 9788073632489. [citováno 2024-04-24] info
  • CÍLEK, Václav. Nejistý plamen:průvodce ropným světem. Online. Praha: Dokořán, 2007. 192 s. ISBN 978-80-7363-122-2. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
Přednášky
Metody hodnocení
V závěrečné diskusi ve skupině student prokáže, že se v dané problematice dobře orientuje.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.

FC8004 Neudržitelný rozvoj lidstva 2

Pedagogická fakulta
jaro 2017

Předmět se v období jaro 2017 nevypisuje.

Rozsah
0/0/1. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Zájem o globální environmentální problémy; kritické myšlení a schopnost uvažovat v širších souvislostech. Předmět NUR2 volně navazuje na NUR1, ale mohou si jej zapsat i studeni, kteří NUR1 neabsolvovali.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět má za cíl seznámit studenty s konceptem (ne)udržitelného rozvoje lidstva a jeho alternativami v environmentálních, energetických, ekonomických a etických souvislostech. Student si má osvojit vědomosti o globálních problémech na vysokoškolské úrovni. Důraz je kladen na vědecký přístup k poznávání komplexního systému světa, práci s kvalitními zdroji informací a rozvoj kritického myšlení. V skupinové diskuzi je rozvíjena schopnost vyjadřovat vlastní názory a postoje.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- Poznatky o vlivu lidstva na zemský systém a rizicích tohoto působení.
- Příčiny a vzájemné vztahy globálních problémů
- Diskutovat o (ne)udržitelném rozvoji lidstva v širších souvislostech
Osnova
  • 1. Svět jako adaptivní komplexní systém
  • 2. Perspektivy budoucnosti lidstva
  • 3. Kolapsy komplexních společností (různorodé příčiny kolapsů, katabolický kolaps)
  • 4. Využívání energie společností (energetické zdroje, koncept „ropného zlomu“), energetická návratnost
  • 5. Koncept „přiměřených technologií” (E. F. Schumacher)
  • 6. Neudržitelnost hospodářského růstu, (vztah energie a ekonomiky, co jsou peníze, měnový systém)
  • 7. Věda a společnost v kontextu UR (vědecké revoluce, občanská angažovanost vědců, objektivita vědy a médií)
  • 8. Omezenost vnímání světa (kognitivní zkreslení)
  • 9. Klasifikace environmentálních rizik
  • 10. Adaptace na lokální úrovni, meze adaptace, zranitelnost, odolnost
  • 11. Existenciální riziko (riziko vyhynutí lidstva)
  • 12. Bartlettovy zákony udržitelnosti
Literatura
    doporučená literatura
  • AČ, Alexander, Tomáš MILÉŘ a Boris RYCHNOVSKÝ. Vybrané kapitoly z ekologie a environmentální vědy. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova Univerzita, 2013. 156 s. ISBN 978-80-210-6434-8. [citováno 2024-04-24] info
  • TAINTER, Joseph A. Kolapsy složitých společností. Online. Translated by Stanislav Pavlíček. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2009. 319 s. ISBN 9788073632489. [citováno 2024-04-24] info
  • CÍLEK, Václav. Nejistý plamen:průvodce ropným světem. Online. Praha: Dokořán, 2007. 192 s. ISBN 978-80-7363-122-2. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
Přednášky
Metody hodnocení
V závěrečné diskusi ve skupině student prokáže, že se v dané problematice dobře orientuje.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.