HV060 Didaktika HV pro SŠ 1
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Milena Tomanová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- HV060/01: Po 13:00–14:50 učebna 43, M. Tomanová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět navazuje na vědomosti získané v semináři didaktiky pro ZŠ a ukazuje, jak lze základní složky hudební výchovy (činnosti rytmické, intonační, instrumentální, poslechové, pohybové) uplatnit ve výuce na střední škole. Cílem je naučit studenty funkčně propojovat hudební produkci, recepci a reflexi, které mají společně s dalšími aktivitami vést k pochopení hudebního sdělení.
- Výstupy z učení
- Student dovede pracovat s hudebně vyjadřovacími prostředky. Orientuje se v problematice poslechových činností se zaměřením na mládež ve věku 15-18 let. Vytvoří si portfólio metodických materiálů vhodných pro výuku hudební výchovy na střední škole.
- Osnova
- Postavení, cíle a specifika hudební výchovy na střední škole. Vyučovací hodina, plán učiva, kurikulární dokumenty. Dějiny artificiální a nonartificiální hudby. Metodika poslechu, propojení s činnostmi vokálními, instrumentálními a pohybovými. Projektová výuka v hudební výchově.
- Literatura
- doporučená literatura
- SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy 2 na druhém stupni základní školy : učebnice pro posluchače pedagogických fakult. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 349 s. info
- neurčeno
- KRÁLOVÁ, Eva a Miloš KODEJŠKA. Theory and practice of music education in schools: Visegrad doctoral forum, Prague 2013. Prague: Charles University in Prague, Faculty of Education, 2014. ISBN 978-80-7290-725-0.
- SULLIVAN, Florence R. Creativity, technology and learning: theory for classroom practice. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2017. ISBN 978-1-138-78883-1.
- Váňová, Hana. Průvodce učitele tvořivou intonací. PedF UK Praha. 2004
- Tichá, Alena. Pěvecká výchova - práce na celém člověku. Hudební výchova č. 4, 1994/95
- KUČEROVÁ, Judita a Hana HAVELKOVÁ. An EU-Project “Promoting Creativity and Entrepreneurship by Means of Music, Performance and Cultural Cooperation” (Musik kreativ+). Presentation of the Czech Concept. Online. In Girdrzijauskienė, Rūta & Sakadolskienė, Emilija (eds.). Looking for the unexpected. Creativity and innovation in music education. 1. vyd. Vilnius: Klaipéda University, 2016, s. 128-135. ISBN 978-9955-18-924-4. URL info
- SEDLÁČEK, Marek. Topical Issues of Contemporary Music Education. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 123 s. ISBN 978-80-210-6102-6. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-6102-2012. Čítárna Munispace URL info
- Dějiny hudby v obrazech a obrázcích. Edited by Bohumír Hanžlík, Illustrated by Jolana Fenclová. Vyd. 1. Čelákovice: Klub přátel ZUŠ Jana Zacha, 2009, 204 s. ISBN 9788025448243. info
- KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005, 48 s. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6. info
- HERDEN, JAROSLAV. Hudba jako řeč. 1994. ISBN 80-7183-126-3. info
- HERDEN, Jaroslav, Eva JENČKOVÁ a Jiří KOLÁŘ. Hudba pro děti : vysokoškolská učebnice : studium učitelství pro 1. stupeň základní školy [Herden, 1992]. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1992, 194 s., [8. ISBN 80-7066-522-X. info
- SEDLÁK, František. Psychologie hudebních schopností a dovedností. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1989, 258 s. ISBN 80-7058-073-9. info
- SEDLÁK, František. Nové cesty hudební výchovy na základní škole. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 282 s. URL info
- Výukové metody
- Teoretická příprava. Rozvíjení praktických dovedností, práce s poslechovou skladbou, pohybový a taneční prvek, písně a další aktivity vhodné pro mládež 15-18 let.
- Metody hodnocení
- Požadavky k zápočtu: a) minimálně 80% aktivní účast v semináři; b) zpracování metodického listu k poslechové skladbě; c) praktický výstup v reálné výuce nebo v semináři.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
HV060 Didaktika HV pro SŠ 1
Pedagogická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Milena Tomanová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- HV060/01: Po 13:00–14:50 učebna 43, M. Tomanová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět navazuje na vědomosti získané v semináři didaktiky pro ZŠ a ukazuje, jak lze základní složky hudební výchovy (činnosti rytmické, intonační, instrumentální, poslechové, pohybové) uplatnit ve výuce na střední škole. Cílem je naučit studenty funkčně propojovat hudební produkci, recepci a reflexi, které mají společně s dalšími aktivitami vést k pochopení hudebního sdělení.
- Výstupy z učení
- Student dovede pracovat s hudebně vyjadřovacími prostředky. Orientuje se v problematice poslechových činností se zaměřením na mládež ve věku 15-18 let. Vytvoří si portfólio metodických materiálů vhodných pro výuku hudební výchovy na střední škole.
- Osnova
- Postavení, cíle a specifika hudební výchovy na střední škole. Vyučovací hodina, plán učiva, kurikulární dokumenty. Dějiny artificiální a nonartificiální hudby. Metodika poslechu, propojení s činnostmi vokálními, instrumentálními a pohybovými. Projektová výuka v hudební výchově.
- Literatura
- doporučená literatura
- SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy 2 na druhém stupni základní školy : učebnice pro posluchače pedagogických fakult. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 349 s. info
- neurčeno
- KRÁLOVÁ, Eva a Miloš KODEJŠKA. Theory and practice of music education in schools: Visegrad doctoral forum, Prague 2013. Prague: Charles University in Prague, Faculty of Education, 2014. ISBN 978-80-7290-725-0.
- SULLIVAN, Florence R. Creativity, technology and learning: theory for classroom practice. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2017. ISBN 978-1-138-78883-1.
- Váňová, Hana. Průvodce učitele tvořivou intonací. PedF UK Praha. 2004
- Tichá, Alena. Pěvecká výchova - práce na celém člověku. Hudební výchova č. 4, 1994/95
- KUČEROVÁ, Judita a Hana HAVELKOVÁ. An EU-Project “Promoting Creativity and Entrepreneurship by Means of Music, Performance and Cultural Cooperation” (Musik kreativ+). Presentation of the Czech Concept. Online. In Girdrzijauskienė, Rūta & Sakadolskienė, Emilija (eds.). Looking for the unexpected. Creativity and innovation in music education. 1. vyd. Vilnius: Klaipéda University, 2016, s. 128-135. ISBN 978-9955-18-924-4. URL info
- SEDLÁČEK, Marek. Topical Issues of Contemporary Music Education. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 123 s. ISBN 978-80-210-6102-6. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-6102-2012. Čítárna Munispace URL info
- Dějiny hudby v obrazech a obrázcích. Edited by Bohumír Hanžlík, Illustrated by Jolana Fenclová. Vyd. 1. Čelákovice: Klub přátel ZUŠ Jana Zacha, 2009, 204 s. ISBN 9788025448243. info
- KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005, 48 s. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6. info
- HERDEN, JAROSLAV. Hudba jako řeč. 1994. ISBN 80-7183-126-3. info
- HERDEN, Jaroslav, Eva JENČKOVÁ a Jiří KOLÁŘ. Hudba pro děti : vysokoškolská učebnice : studium učitelství pro 1. stupeň základní školy [Herden, 1992]. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1992, 194 s., [8. ISBN 80-7066-522-X. info
- SEDLÁK, František. Psychologie hudebních schopností a dovedností. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1989, 258 s. ISBN 80-7058-073-9. info
- SEDLÁK, František. Nové cesty hudební výchovy na základní škole. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 282 s. URL info
- Výukové metody
- Teoretická příprava. Rozvíjení praktických dovedností, práce s poslechovou skladbou, pohybový a taneční prvek, písně a další aktivity vhodné pro mládež 15-18 let.
- Metody hodnocení
- Požadavky k zápočtu: a) minimálně 80% aktivní účast v semináři; b) zpracování metodického listu k poslechové skladbě; c) 20 písní vhodných pro výuku na střední škole (z toho 4 využitelné při probírání různých etap dějin hudby, 6 lidových, 10 umělých nebo populárních).
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
HV060 Didaktika HV pro SŠ 1
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Milena Tomanová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- HV060/01: Po 14:00–15:50 učebna 21, kromě Po 24. 10., M. Tomanová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět navazuje na vědomosti získané v semináři didaktiky pro ZŠ a ukazuje, jak lze základní složky hudební výchovy (činnosti rytmické, intonační, instrumentální, poslechové, pohybové) uplatnit ve výuce na střední škole. Cílem je naučit studenty funkčně propojovat hudební produkci, recepci a reflexi, které mají společně s dalšími aktivitami vést k pochopení hudebního sdělení.
- Výstupy z učení
- Student dovede pracovat s hudebně vyjadřovacími prostředky. Orientuje se v problematice poslechových činností se zaměřením na mládež ve věku 15-18 let. Vytvoří si portfólio metodických materiálů vhodných pro výuku hudební výchovy na střední škole.
- Osnova
- Postavení, cíle a specifika hudební výchovy na střední škole. Vyučovací hodina, plán učiva, kurikulární dokumenty. Dějiny artificiální a nonartificiální hudby. Metodika poslechu, propojení s činnostmi vokálními, instrumentálními a pohybovými. Projektová výuka v hudební výchově.
- Literatura
- doporučená literatura
- SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy 2 na druhém stupni základní školy : učebnice pro posluchače pedagogických fakult. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 349 s. info
- neurčeno
- KRÁLOVÁ, Eva a Miloš KODEJŠKA. Theory and practice of music education in schools: Visegrad doctoral forum, Prague 2013. Prague: Charles University in Prague, Faculty of Education, 2014. ISBN 978-80-7290-725-0.
- SULLIVAN, Florence R. Creativity, technology and learning: theory for classroom practice. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2017. ISBN 978-1-138-78883-1.
- Váňová, Hana. Průvodce učitele tvořivou intonací. PedF UK Praha. 2004
- Tichá, Alena. Pěvecká výchova - práce na celém člověku. Hudební výchova č. 4, 1994/95
- KUČEROVÁ, Judita a Hana HAVELKOVÁ. An EU-Project “Promoting Creativity and Entrepreneurship by Means of Music, Performance and Cultural Cooperation” (Musik kreativ+). Presentation of the Czech Concept. Online. In Girdrzijauskienė, Rūta & Sakadolskienė, Emilija (eds.). Looking for the unexpected. Creativity and innovation in music education. 1. vyd. Vilnius: Klaipéda University, 2016, s. 128-135. ISBN 978-9955-18-924-4. URL info
- SEDLÁČEK, Marek. Topical Issues of Contemporary Music Education. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 123 s. ISBN 978-80-210-6102-6. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-6102-2012. Čítárna Munispace URL info
- Dějiny hudby v obrazech a obrázcích. Edited by Bohumír Hanžlík, Illustrated by Jolana Fenclová. Vyd. 1. Čelákovice: Klub přátel ZUŠ Jana Zacha, 2009, 204 s. ISBN 9788025448243. info
- KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005, 48 s. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6. info
- HERDEN, JAROSLAV. Hudba jako řeč. 1994. ISBN 80-7183-126-3. info
- HERDEN, Jaroslav, Eva JENČKOVÁ a Jiří KOLÁŘ. Hudba pro děti : vysokoškolská učebnice : studium učitelství pro 1. stupeň základní školy [Herden, 1992]. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1992, 194 s., [8. ISBN 80-7066-522-X. info
- SEDLÁK, František. Psychologie hudebních schopností a dovedností. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1989, 258 s. ISBN 80-7058-073-9. info
- SEDLÁK, František. Nové cesty hudební výchovy na základní škole. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 282 s. URL info
- Výukové metody
- Teoretická příprava. Rozvíjení praktických dovedností, práce s poslechovou skladbou, pohybový a taneční prvek, písně a další aktivity vhodné pro mládež 15-18 let.
- Metody hodnocení
- Požadavky k zápočtu: a) minimálně 80% aktivní účast v semináři; b) zpracování metodického listu k poslechové skladbě; c) 20 písní vhodných pro výuku na střední škole (z toho 4 využitelné při probírání různých etap dějin hudby, 6 lidových, 10 umělých nebo populárních).
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
HV060 Didaktika HV pro SŠ 1
Pedagogická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Milena Tomanová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- HV060/01: Po 20. 9. až Po 13. 12. Po 10:00–11:50 učebna 21, M. Tomanová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět navazuje na vědomosti získané v semináři didaktiky pro ZŠ a ukazuje, jak lze základní složky hudební výchovy (činnosti rytmické, intonační, instrumentální, poslechové, pohybové) uplatnit ve výuce na střední škole. Cílem je naučit studenty funkčně propojovat hudební produkci, recepci a reflexi, které mají společně s dalšími aktivitami vést k pochopení hudebního sdělení.
- Výstupy z učení
- Student dovede pracovat s hudebně vyjadřovacími prostředky. Orientuje se v problematice poslechových činností se zaměřením na mládež ve věku 15-18 let. Vytvoří si portfólio metodických materiálů vhodných pro výuku hudební výchovy na střední škole.
- Osnova
- Postavení, cíle a specifika hudební výchovy na střední škole. Vyučovací hodina, plán učiva, kurikulární dokumenty. Dějiny artificiální a nonartificiální hudby. Metodika poslechu, propojení s činnostmi vokálními, instrumentálními a pohybovými. Projektová výuka v hudební výchově.
- Literatura
- doporučená literatura
- SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy 2 na druhém stupni základní školy : učebnice pro posluchače pedagogických fakult. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 349 s. info
- neurčeno
- Tichá, Alena. Pěvecká výchova - práce na celém člověku. Hudební výchova č. 4, 1994/95
- SULLIVAN, Florence R. Creativity, technology and learning: theory for classroom practice. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2017. ISBN 978-1-138-78883-1.
- KRÁLOVÁ, Eva a Miloš KODEJŠKA. Theory and practice of music education in schools: Visegrad doctoral forum, Prague 2013. Prague: Charles University in Prague, Faculty of Education, 2014. ISBN 978-80-7290-725-0.
- Váňová, Hana. Průvodce učitele tvořivou intonací. PedF UK Praha. 2004
- KUČEROVÁ, Judita a Hana HAVELKOVÁ. An EU-Project “Promoting Creativity and Entrepreneurship by Means of Music, Performance and Cultural Cooperation” (Musik kreativ+). Presentation of the Czech Concept. Online. In Girdrzijauskienė, Rūta & Sakadolskienė, Emilija (eds.). Looking for the unexpected. Creativity and innovation in music education. 1. vyd. Vilnius: Klaipéda University, 2016, s. 128-135. ISBN 978-9955-18-924-4. URL info
- SEDLÁČEK, Marek. Topical Issues of Contemporary Music Education. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 123 s. ISBN 978-80-210-6102-6. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-6102-2012. Čítárna Munispace URL info
- Dějiny hudby v obrazech a obrázcích. Edited by Bohumír Hanžlík, Illustrated by Jolana Fenclová. Vyd. 1. Čelákovice: Klub přátel ZUŠ Jana Zacha, 2009, 204 s. ISBN 9788025448243. info
- KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005, 48 s. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6. info
- HERDEN, JAROSLAV. Hudba jako řeč. 1994. ISBN 80-7183-126-3. info
- HERDEN, Jaroslav, Eva JENČKOVÁ a Jiří KOLÁŘ. Hudba pro děti : vysokoškolská učebnice : studium učitelství pro 1. stupeň základní školy [Herden, 1992]. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1992, 194 s., [8. ISBN 80-7066-522-X. info
- SEDLÁK, František. Psychologie hudebních schopností a dovedností. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1989, 258 s. ISBN 80-7058-073-9. info
- SEDLÁK, František. Nové cesty hudební výchovy na základní škole. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 282 s. URL info
- Výukové metody
- Teoretická příprava. Rozvíjení praktických dovedností, práce s poslechovou skladbou, pohybový a taneční prvek, písně a další aktivity vhodné pro mládež 15-18 let.
- Metody hodnocení
- Požadavky k zápočtu: a) minimálně 80% aktivní účast v semináři; b) zpracování metodického listu k poslechové skladbě; c) 20 písní vhodných pro výuku na střední škole (z toho 4 využitelné při probírání různých etap dějin hudby, 6 lidových, 10 umělých nebo populárních).
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
HV060 Didaktika HV pro SŠ 1
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Milena Tomanová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- HV060/01: Po 13:00–14:50 učebna 21, M. Tomanová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět navazuje na vědomosti získané v semináři didaktiky pro ZŠ a ukazuje, jak lze základní složky hudební výchovy (činnosti rytmické, intonační, instrumentální, poslechové, pohybové) uplatnit ve výuce na střední škole. Cílem je naučit studenty funkčně propojovat hudební produkci, recepci a reflexi, které mají společně s dalšími aktivitami vést k pochopení hudebního sdělení.
- Výstupy z učení
- Student dovede pracovat s hudebně vyjadřovacími prostředky. Orientuje se v problematice poslechových činností se zaměřením na mládež ve věku 15-18 let. Vytvoří si portfólio metodických materiálů vhodných pro výuku hudební výchovy na střední škole.
- Osnova
- Postavení, cíle a specifika hudební výchovy na střední škole. Vyučovací hodina, plán učiva, kurikulární dokumenty. Dějiny artificiální a nonartificiální hudby. Metodika poslechu, propojení s činnostmi vokálními, instrumentálními a pohybovými. Projektová výuka v hudební výchově.
- Literatura
- KRÁLOVÁ, Eva a Miloš KODEJŠKA. Theory and practice of music education in schools: Visegrad doctoral forum, Prague 2013. Prague: Charles University in Prague, Faculty of Education, 2014. ISBN 978-80-7290-725-0.
- Tichá, Alena. Pěvecká výchova - práce na celém člověku. Hudební výchova č. 4, 1994/95
- Váňová, Hana. Průvodce učitele tvořivou intonací. PedF UK Praha. 2004
- SULLIVAN, Florence R. Creativity, technology and learning: theory for classroom practice. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2017. ISBN 978-1-138-78883-1.
- KUČEROVÁ, Judita a Hana HAVELKOVÁ. An EU-Project “Promoting Creativity and Entrepreneurship by Means of Music, Performance and Cultural Cooperation” (Musik kreativ+). Presentation of the Czech Concept. Online. In Girdrzijauskienė, Rūta & Sakadolskienė, Emilija (eds.). Looking for the unexpected. Creativity and innovation in music education. 1. vyd. Vilnius: Klaipéda University, 2016, s. 128-135. ISBN 978-9955-18-924-4. URL info
- SEDLÁČEK, Marek. Topical Issues of Contemporary Music Education. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 123 s. ISBN 978-80-210-6102-6. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-6102-2012. Čítárna Munispace URL info
- Dějiny hudby v obrazech a obrázcích. Edited by Bohumír Hanžlík, Illustrated by Jolana Fenclová. Vyd. 1. Čelákovice: Klub přátel ZUŠ Jana Zacha, 2009, 204 s. ISBN 9788025448243. info
- KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005, 48 s. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6. info
- HERDEN, JAROSLAV. Hudba jako řeč. 1994. ISBN 80-7183-126-3. info
- HERDEN, Jaroslav, Eva JENČKOVÁ a Jiří KOLÁŘ. Hudba pro děti : vysokoškolská učebnice : studium učitelství pro 1. stupeň základní školy [Herden, 1992]. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1992, 194 s., [8. ISBN 80-7066-522-X. info
- SEDLÁK, František. Psychologie hudebních schopností a dovedností. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1989, 258 s. ISBN 80-7058-073-9. info
- SEDLÁK, František. Nové cesty hudební výchovy na základní škole. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 282 s. URL info
- SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy 2 na druhém stupni základní školy : učebnice pro posluchače pedagogických fakult. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 349 s. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava. Rozvíjení praktických dovedností - hra na nástroje Orffova instrumentáře, vytváření partitur, práce s poslechovou skladbou, pohybový a taneční prvek, písně a další aktivity vhodné pro mládež 15-18 let.
- Metody hodnocení
- Požadavky k zápočtu: a) minimálně 80% aktivní účast v semináři; b) zpracování metodického listu k poslechové skladbě; c) 20 písní vhodných pro výuku na střední škole (z toho 4 využitelné při probírání různých etap dějin hudby, 6 lidových, 10 umělých nebo populárních).
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
HV060 Didaktika HV pro SŠ 1
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Milena Tomanová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- HV060/01: Po 11:00–12:50 učebna 21, M. Tomanová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět navazuje na vědomosti získané v semináři didaktiky pro ZŠ a ukazuje, jak lze základní složky hudební výchovy (činnosti rytmické, intonační, instrumentální, poslechové, pohybové) uplatnit ve výuce na střední škole. Cílem je naučit studenty funkčně propojovat hudební produkci, recepci a reflexi, které mají společně s dalšími aktivitami vést k pochopení hudebního sdělení.
- Výstupy z učení
- Student dovede pracovat s hudebně vyjadřovacími prostředky. Orientuje se v problematice poslechových činností se zaměřením na mládež ve věku 15-18 let. Vytvoří si portfólio metodických materiálů vhodných pro výuku hudební výchovy na střední škole.
- Osnova
- Postavení, cíle a specifika hudební výchovy na střední škole. Vyučovací hodina, plán učiva, kurikulární dokumenty. Dějiny artificiální a nonartificiální hudby. Metodika poslechu, propojení s činnostmi vokálními, instrumentálními a pohybovými. Projektová výuka v hudební výchově.
- Literatura
- Tichá, Alena. Pěvecká výchova - práce na celém člověku. Hudební výchova č. 4, 1994/95
- Váňová, Hana. Průvodce učitele tvořivou intonací. PedF UK Praha. 2004
- SULLIVAN, Florence R. Creativity, technology and learning: theory for classroom practice. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2017. ISBN 978-1-138-78883-1.
- KRÁLOVÁ, Eva a Miloš KODEJŠKA. Theory and practice of music education in schools: Visegrad doctoral forum, Prague 2013. Prague: Charles University in Prague, Faculty of Education, 2014. ISBN 978-80-7290-725-0.
- KUČEROVÁ, Judita a Hana HAVELKOVÁ. An EU-Project “Promoting Creativity and Entrepreneurship by Means of Music, Performance and Cultural Cooperation” (Musik kreativ+). Presentation of the Czech Concept. Online. In Girdrzijauskienė, Rūta & Sakadolskienė, Emilija (eds.). Looking for the unexpected. Creativity and innovation in music education. 1. vyd. Vilnius: Klaipéda University, 2016, s. 128-135. ISBN 978-9955-18-924-4. URL info
- SEDLÁČEK, Marek. Topical Issues of Contemporary Music Education. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 123 s. ISBN 978-80-210-6102-6. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-6102-2012. Čítárna Munispace URL info
- Dějiny hudby v obrazech a obrázcích. Edited by Bohumír Hanžlík, Illustrated by Jolana Fenclová. Vyd. 1. Čelákovice: Klub přátel ZUŠ Jana Zacha, 2009, 204 s. ISBN 9788025448243. info
- KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005, 48 s. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6. info
- HERDEN, JAROSLAV. Hudba jako řeč. 1994. ISBN 80-7183-126-3. info
- HERDEN, Jaroslav, Eva JENČKOVÁ a Jiří KOLÁŘ. Hudba pro děti : vysokoškolská učebnice : studium učitelství pro 1. stupeň základní školy [Herden, 1992]. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1992, 194 s., [8. ISBN 80-7066-522-X. info
- SEDLÁK, František. Psychologie hudebních schopností a dovedností. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1989, 258 s. ISBN 80-7058-073-9. info
- SEDLÁK, František. Nové cesty hudební výchovy na základní škole. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 282 s. URL info
- SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy 2 na druhém stupni základní školy : učebnice pro posluchače pedagogických fakult. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 349 s. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava. Rozvíjení praktických dovedností - hra na nástroje Orffova instrumentáře, vytváření partitur, práce s poslechovou skladbou, pohybový a taneční prvek, písně a další aktivity vhodné pro mládež 15-18 let.
- Metody hodnocení
- Požadavky k zápočtu: a) minimálně 80% aktivní účast v semináři; b) zpracování metodického listu k poslechové skladbě; c) 20 písní vhodných pro výuku na střední škole (z toho 4 využitelné při probírání různých etap dějin hudby, 6 lidových, 10 umělých nebo populárních).
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
HV060 Didaktika HV pro SŠ 1
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Blanka Knopová, CSc. (přednášející)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Milena Tomanová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- HV060/01: Po 9:00–10:50 učebna 21, M. Tomanová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství hudební výchovy pro základní a střední školy (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Předmět navazuje na vědomosti získané v semináři didaktiky pro ZŠ a ukazuje, jak lze základní složky hudební výchovy (činnosti rytmické, intonační, instrumentální, poslechové, pohybové) uplatnit ve výuce na střední škole. Cílem je naučit studenty funkčně propojovat hudební produkci, recepci a reflexi, které mají společně s dalšími aktivitami vést k pochopení hudebního sdělení.
- Výstupy z učení
- Student dovede pracovat s hudebně vyjadřovacími prostředky. Orientuje se v problematice poslechových činností se zaměřením na mládež ve věku 15-18 let. Vytvoří si portfólio metodických materiálů vhodných pro výuku hudební výchovy na střední škole.
- Osnova
- Postavení, cíle a specifika hudební výchovy na střední škole. Vyučovací hodina, plán učiva, kurikulární dokumenty. Dějiny artificiální a nonartificiální hudby. Metodika poslechu, propojení s činnostmi vokálními, instrumentálními a pohybovými. Projektová výuka v hudební výchově.
- Literatura
- KRÁLOVÁ, Eva a Miloš KODEJŠKA. Theory and practice of music education in schools: Visegrad doctoral forum, Prague 2013. Prague: Charles University in Prague, Faculty of Education, 2014. ISBN 978-80-7290-725-0.
- Váňová, Hana. Průvodce učitele tvořivou intonací. PedF UK Praha. 2004
- SULLIVAN, Florence R. Creativity, technology and learning: theory for classroom practice. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2017. ISBN 978-1-138-78883-1.
- Tichá, Alena. Pěvecká výchova - práce na celém člověku. Hudební výchova č. 4, 1994/95
- KUČEROVÁ, Judita a Hana HAVELKOVÁ. An EU-Project “Promoting Creativity and Entrepreneurship by Means of Music, Performance and Cultural Cooperation” (Musik kreativ+). Presentation of the Czech Concept. Online. In Girdrzijauskienė, Rūta & Sakadolskienė, Emilija (eds.). Looking for the unexpected. Creativity and innovation in music education. 1. vyd. Vilnius: Klaipéda University, 2016, s. 128-135. ISBN 978-9955-18-924-4. URL info
- SEDLÁČEK, Marek. Topical Issues of Contemporary Music Education. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 123 s. ISBN 978-80-210-6102-6. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-6102-2012. Čítárna Munispace URL info
- Dějiny hudby v obrazech a obrázcích. Edited by Bohumír Hanžlík, Illustrated by Jolana Fenclová. Vyd. 1. Čelákovice: Klub přátel ZUŠ Jana Zacha, 2009, 204 s. ISBN 9788025448243. info
- KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005, 48 s. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6. info
- HERDEN, JAROSLAV. Hudba jako řeč. 1994. ISBN 80-7183-126-3. info
- HERDEN, Jaroslav, Eva JENČKOVÁ a Jiří KOLÁŘ. Hudba pro děti : vysokoškolská učebnice : studium učitelství pro 1. stupeň základní školy [Herden, 1992]. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1992, 194 s., [8. ISBN 80-7066-522-X. info
- SEDLÁK, František. Psychologie hudebních schopností a dovedností. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1989, 258 s. ISBN 80-7058-073-9. info
- SEDLÁK, František. Nové cesty hudební výchovy na základní škole. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 282 s. URL info
- SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy 2 na druhém stupni základní školy : učebnice pro posluchače pedagogických fakult. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 349 s. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava. Rozvíjení praktických dovedností - hra na nástroje Orffova instrumentáře, vytváření partitur, práce s poslechovou skladbou, pohybový a taneční prvek, písně a další aktivity vhodné pro mládež 15-18 let.
- Metody hodnocení
- Požadavky k zápočtu: a) minimálně 80% aktivní účast v semináři; b) zpracování metodického listu k poslechové skladbě; c) 20 písní vhodných pro výuku na střední škole (z toho 4 využitelné při probírání různých etap dějin hudby, 6 lidových, 10 umělých nebo populárních); d) učitelské portfólio s minimálně pěti doplněnými metodickými aktivitami vhodnými pro SŠ.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
HV060 Didaktika HV pro SŠ 1
Pedagogická fakultapodzim 2017
Předmět se v období podzim 2017 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Blanka Knopová, CSc. (přednášející)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství hudební výchovy pro základní a střední školy (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- V souladu se současnými trendy výchovy a vzdělání je pozornost věnována netradičním metodám a formám práce zaměřeným na rozvoj hudební tvořivosti a elementárního muzicírování. Dále je důraz kladen na integrativní pojetí předmětu, které přispívá k pochopení souvislostí mezi jednotlivými druhy umění. Cílem je naučit studenty funkčně propojovat tři vzájemně provázané okruhy činností – produkce, recepce a reflexe, které společně s dalšími hudebními aktivitami vedou k pochopení hudebního sdělení.
- Osnova
- Sylabus: - činnosti poslechové v systému hudebního vzdělávání - hudebně vyjadřovací prostředky - metodika poslechu - propojení s činnostmi vokálními, instrumentálními, hudebně pohybovými - činnosti hudebně pohybové - taneční a pohybová výchova - lidový tanec, polka, menuet, mazurka, valčík, historické tance - v propojení s písní, poslechovou skladbou - činnosti instrumentální – hra a tvorba instrumentálních doprovodů, jednoduchá aranžmá - hra a tvorba jednoduchých instrumentálních kompozic (hudební věta, malá a velká písňová forma, rondo) - orientace v notovém a grafickém zápise
- Literatura
- Váňová, Hana. Průvodce učitele tvořivou intonací. PedF UK Praha. 2004
- Tichá, Alena. Pěvecká výchova - práce na celém člověku. Hudební výchova č. 4, 1994/95
- Dějiny hudby v obrazech a obrázcích. Edited by Bohumír Hanžlík, Illustrated by Jolana Fenclová. Vyd. 1. Čelákovice: Klub přátel ZUŠ Jana Zacha, 2009, 204 s. ISBN 9788025448243. info
- KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005, 48 s. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6. info
- HERDEN, JAROSLAV. Hudba jako řeč. 1994. ISBN 80-7183-126-3. info
- HERDEN, Jaroslav, Eva JENČKOVÁ a Jiří KOLÁŘ. Hudba pro děti : vysokoškolská učebnice : studium učitelství pro 1. stupeň základní školy [Herden, 1992]. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1992, 194 s., [8. ISBN 80-7066-522-X. info
- SEDLÁK, František. Psychologie hudebních schopností a dovedností. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1989, 258 s. ISBN 80-7058-073-9. info
- SEDLÁK, František. Nové cesty hudební výchovy na základní škole. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 282 s. URL info
- SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy 2 na druhém stupni základní školy : učebnice pro posluchače pedagogických fakult. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 349 s. info
- Výukové metody
- Praktická průprava: hra na nástroje Orffova instrumentáře, práce s poslechovou skladbou, hudebně vyjadřovací prostředky, pohybový a taneční prvek.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář Požadavky k zápočtu: a) minimálně 80% aktivní účast v semináři b) zpracování metodického listu k vybrané poslechové skladbě c) taneční doprovod k písni a poslechové skladbě d) doprovod k písni pomocí nástrojů Orffova instrumentáře - zpracování formou partitury
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
HV060 Didaktika HV pro SŠ 1
Pedagogická fakultapodzim 2016
Předmět se v období podzim 2016 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Blanka Knopová, CSc. (přednášející)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství hudební výchovy pro základní a střední školy (program PdF, N-SS)
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)