IHVp12 Didaktika hudební výchovy 3

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IHVp12/01: Út 15:00–15:50 učebna 21, D. Taylor
IHVp12/02: Út 13:00–13:50 učebna 21, D. Taylor
Předpoklady
IHVp11 Didaktika hudební výchovy 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou činností percepčních – sluchových a poslechových. Pozornost je věnována osvojení si základních hudebně-vyjadřovacích prostředků, které napomáhají porozumět hudebnímu sdělení, hudební formě a výběru vhodných skladeb pro danou věkovou skupinu. Dále budou studenti seznámeni s hudebně-pohybovými a tvořivými činnostmi a jejich aplikaci v praxi.
Výstupy z učení
Student: se orientuje v problematice elementárních tvořívých činností; rozeznává druhy improvizace a umí je aplikovat v praxi, stejně tak i prvky elementárního komponování. Osvojí si činnosti hudebně-poslechové, které dovede v praxi propojit při práci s písní a poslechovou skladbou; orientuje se v základních hudebně-vyjadřovacích prostředcích a dovede je využívat při práci s písní, v propojení se složkou pohybovou a taneční, hrou na tělo a hudební nástroje či s poslechovou skladbou.
Osnova
  • 1. Improvizace – rytmická, melodická a pohybem na hudbu. 2. Percepční činnosti: činnosti sluchové a poslechové. 3. Výrazové prostředky hudby: rytmus, tempo, dynamika, melodie, barva a harmonie. 4. Zhudebněné příběhy. 5. Hudebně-pohybové činnosti – oblast pohybová a taneční. 6. Hudebněnaukové činnosti. 7. Stavba hudebního vyučování pro žáky I. stupně ZŠ. 8. Zpracování přípravy pro druhé vzdělávací období zaměřené na rozvoj hudebních dovedností žáků s využitím činností vokálních, rytmických, instrumentálních, poslechových a hudebně-pohybových v propojení s dalšími výukovými okruhy (český jazyk, literární a dramatická výchova, výtvarná výchova apod.).
Literatura
    povinná literatura
  • TAYLOR, Daniela, Božena KÜFHABEROVÁ, Jiřina JIŘIČKOVÁ a Iva ŠPINLEROVÁ. Hravá hudební výchova 3 : pracovní sešit pro 3. ročník ZŠ. Illustrated by Vendula Hegerová - Valerie Brůnová. 2. vydání. Praha: Taktik, 2023, 44 stran. ISBN 9788075635143. info
  • TAYLOR, Daniela, Jiřina JIŘIČKOVÁ, Božena KÜFHABEROVÁ, Iva JIRUŠKOVÁ a Hana STADLEROVÁ. Hravá hudební výchova 5. Metodická příručka pro vyučující hudební výchovy 5. ročníku ZŠ. 1. vydání. Praha: Taktik International s.r.o., 2023, 164 s. ISBN 978-80-7563-672-0. URL info
  • TAYLOR, Daniela, Jiřina JIŘIČKOVÁ, Božena KÜFHABEROVÁ a Iva JIRUŠKOVÁ. Hravá hudební výchova 5. Pracovní sešit pro 5. ročník ZŠ. 1. vydání. Praha: Taktik International s.r.o., 2023, 56 s. ISBN 978-80-7563-656-0. info
  • TAYLOR, Daniela, Jiřina JIŘIČKOVÁ, Božena KÜFHABEROVÁ a Iva JIRUŠKOVÁ. Hravá hudební výchova 5. Učebnice pro 5. ročník ZŠ. 1. vydání. Praha: Taktik International s.r.o., 2023, 108 s. ISBN 978-80-7563-655-3. URL info
  • TAYLOR, Daniela, Božena KÜFHABEROVÁ, Jiřina JIŘIČKOVÁ, Iva JIRUŠKOVÁ a Hana STADLEROVÁ. Hravá hudební výchova 4. Metodická příručka pro vyučující hudební výchovy 4. ročníku ZŠ. 1. vydání. Praha: Taktik International s.r.o., 2022, 148 s. ISBN 978-80-7563-494-8. URL info
  • TAYLOR, Daniela, Božena KÜFHABEROVÁ, Jiřina JIŘIČKOVÁ a Iva JIRUŠKOVÁ. Hravá hudební výchova 4. Pracovní sešit pro 4. ročník ZŠ. 1. vydání. Praha: Taktik International s.r.o., 2022, 48 s. ISBN 978-80-7563-487-0. info
  • TAYLOR, Daniela, Božena KÜFHABEROVÁ, Jiřina JIŘIČKOVÁ a Iva JIRUŠKOVÁ. Hravá hudební výchova 4. Učebnice pro 4. ročník ZŠ. 1. vydání. Praha: Taktik International s.r.o., 2022, 96 s. ISBN 978-80-7563-486-3. info
  • TAYLOR, Daniela. HRAVÁ HUDEBNÍ VÝCHOVA ANEB NECHME DĚTI TVOŘIT. Online. In VALACHOVÁ, Daniela, KOVÁČOVÁ, Barbora. Expresivita vo výchove IV. 1. vydání. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2021, s. 133-147. ISBN 978-80-223-5265-9. URL info
  • TAYLOR, Daniela, Božena KÜFHABEROVÁ, Jiřina JIŘIČKOVÁ a Iva ŠPINLEROVÁ. Hravá hudební výchova 3 : učebnice pro 3. ročník ZŠ. 1. vydání. Praha: Taktik, 2021, 96 stran. ISBN 9788075632524. info
  • TAYLOR, Daniela, Božena KÜFHABEROVÁ, Jiřina JIŘIČKOVÁ a Iva ŠPINLEROVÁ. Hravá hudební výchova 3. Metodická příručka pro vyučující hudební výchovy 3. ročníku ZŠ. 1. vydání. Praha: Taktik International s.r.o., 2021, 140 s. ISBN 978-80-7563-255-5. URL info
    doporučená literatura
  • TICHÁ, Alena a Milena RAKOVÁ. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími : od narození do 8 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 166 s. ISBN 9788073671006.
  • HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
  • JURKOVIČ, P. Od výkřiku k písničce.Praha, Portál, 2012.
  • RAKOVÁ, M – ŠTÍPLOVÁ, L. – TICHÁ, A. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími: Pro děti od 3 do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2016.
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, Alena TICHÁ a Věra BUREŠOVÁ. Písničky a jejich dramatizace : [zpěvník pro děti předškolního a školního věku]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 154 s. : i. ISBN 80-7178-477-X.
  • TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat. Praha. Portál, 2005, 148 s. VÁŇOVÁ, Hana. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha. SPN, 1984, 121 s. HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč. Scientia Praha, 1998, 89 s.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. – BUREŠOVÁ, V. Písničky a jejich dramatizace. Praha, Portál, 2000.
  • HERDEN, J. My pozor dáme a posloucháme. Praha, 1994. HERDEN, J. My pozor dáme a nejen posloucháme. Praha: Scientia, 1997.
  • NOVOTNÁ, Hana. Aktuální trendy v hudební výchově na 1. stupni ZŠ: hudebně pohybová výchova. 2022. info
  • TAYLOR, Daniela. Hravá hudební výchova aneb poslechové činnosti i v online prostředí pro žáky 1. stupně ZŠ. In Musica Viva in Schola XXX. 2021. info
  • Hravá hudební výchova 3 : CD 1, 2 a 3 : k učebnici a pracovnímu sešitu pro 3. ročník ZŠ. Edited by Tomáš Küfhaber - Kateřina Dobiášová. 1. vydání. Praha: Taktik, 2021, 3 CD. info
  • Cvičíme pro radost. Illustrated by Eva Kulhánková - Patricie Koubská. Vydání druhé. Praha: Portál, 2011, 140 stran. ISBN 9788073679293. info
  • KULHÁNKOVÁ, Eva. Hudebně pohybová výchova : metodická příručka pro hudební výchovu ve škole. Illustrated by Patricie Koubská. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 135 s. ISBN 9788073672744. info
  • KOLÁŘOVÁ, Hana. Dětské lidové tance a hry Znojemska a okolí a jejich využití ve školní tělesné výchově v 1.-3. ročníku základní školy. Edited by Marie Blahutková. 2000, 76 s. info
  • KRAPKOVÁ, Hana a Jana ŠOPKOVÁ. Lidové tance : vybrané lidové tance pro základní a střední školy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1999, 52 s. ISBN 8024400537. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hudebně pohybová výchova v 1. - 5. ročníku ZŠ. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 68 s. ISBN 80-210-0636-6. info
  • VISKUPOVÁ, Božena. Hudebně pohybová výchova a zpěv : metodická příručka pro nepovinný předmět v 5.-8. ročníku základní školy. Edited by Heda Šimoneková. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 189 s. ISBN 800419284X. URL info
  • KURKOVÁ, Libuše a Petr EBEN. Hudebně pohybová výchova šestiletých až osmiletých dětí. 5. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 58 stran. info
  • DRDÁCKÝ, František. Lidové tance. 1. vyd. Praha: Olympia, 1983, 220 s. URL info
  • KOS, Bohumil. Lidové tance ve školní tělesné výchově. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976, 260 s. info
  • JELÍNKOVÁ, Zdenka. Lidové tance a taneční hry na Brněnsku : metodický materiál pro potřeby vedoucích a instruktorů souborů lidových písní a tanců. Brno: Městské kulturní středisko S.K. Neumanna, 1974, 89 stran. info
  • VISKUPOVÁ, Božena. Hudba a pohyb : hudebně pohybová výchova. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1972, 164 s. info
    neurčeno
  • ŠMAHELOVÁ, Lea. Dětské lidové tance a hry Znojemska a okolí a jejich využití ve školní tělesné výchově ve 4.-5. ročníku ZŠ. Edited by Marie Blahutková. 2000, 83 s. info
Výukové metody
Praktická průprava: zpěv – jednohlasá, vícehlasá píseň, kánon – doprovod na dětské hudební nástroje; dirigování (kánon). Hra na klavír a zobcovou flétnu. Zpracování projektu s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí na I. stupni ZŠ. Vytvoření učitelského portfolia k předmětu HV.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Ukončení: zkouška a) U zkoušky prokáží studenti teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Didaktika hudební výchovy 1–3. Závěrečná zkouška se skládá z ústní části – teorie Didaktiky HV a praktické části (zpěv, dirigování, hra na klavír, zobcovou flétnu aj.). b) zpěv, hra na klavír, dirigování 15 písní určených pro 4. a 5. ročník (z toho 1 kánon – dirigování kánonu); ke 2 písním zpracovat vlastní metodický postup tanečního doprovodu. c) Hra na flétnu – 3 lidové písně (C, G, D, F dur). d) Zpracování přípravy pro vyučovací jednotku HV s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností žáků druhého vzdělávacího období ZŠ (ve dvojici). e) Vypracované učitelské portfolio k předmětu HV. f) Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích.
Náhradní absolvování
V případě zahraničního výjezdu je možné předmět absolvovat v~náhradní podobě, viz níže. Studenti, kteří se účastní v~daném semestru studijního pobytu v~rámci Erasmus Plus budou mít za úkol následující: Pravidelně si kontrolovat učební materiály v~systému IS, kde bude vyučující postupně přidávat různé podpůrné studijní materiály. Na začátku semestru bude vložen seznam písní, které si mají studenti prakticky osvojit (hrou na klavír a zpěv) a také podmínky předmětu a zkoušky. Prezenční docházka se studentů na zahraničním výjezdu netýká, ale ostatní zadané výstupy/úkoly ano. Místo povinné docházky si vypracují celkem čtyři podrobné písemné přípravy (vždy na 45 minut – jedna vyučovací jednotka) hudební výchovy, a to dvě přípravy budou určeny pro 4. ročník a další dvě přípravy pro 5. ročník ZŠ. U~každého ročníku bude jedna příprava se zaměřením na poslechové činnosti a druhá na hudebně-pohybové činnosti. K~přípravám studenti doloží veškeré použité zdroje, pracovní listy, kopie notací písní, básní apod. Vypracované přípravy nahrají studenti do odevzdávárny daného předmětu a informují o~tom i vyučující, a to nejpozději do konce podzimního semestru (cca poloviny prosince).
Informace učitele
Jako studijní opora budou průběžně přidávány studijní materiály do složky Učební materiály předmětu IHVk12 v ISu.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/IHVp12/um/
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/IHVp12