IVp125 Podpora dospělých osob se smyslovým postižením

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s cílovou skupinou osob se smyslovým postižením a rehabilitačními postupy práce s touto skupinou.
Výstupy z učení
Student se orientuje v příčinách vzniku a rozvoje smyslového postižení;
bude znát možnosti rehabilitace osob se smyslovým postižením;
je schopen kontaktovat klienta s organizacemi sociální rehabilitace;
umí správně komunikovat s osobami se smyslovým postižením, odborně je provázet, doporučit vhodnou kompenzační pomůcku a kontrolovat práci s ní;
je schopen provádět reedukaci zraku a rozvoj kompenzačních mechanismů.
Osnova
  • Vymezení smyslového postižení se zaměřením na nejčastější příčiny zrakového a sluchového postižení.
  • Vliv smyslového postižení na kvalitu života dospělých a seniorů.
  • Vliv smyslového postižení na osobnost člověka. Postižení jako náročná životní situace. Akceptace postižení.
  • Rehabilitace osob se smyslovým postižením (sociální, pracovní, zraková).
  • Reedukace zraku, zraková terapie, terapie nedoslýchavosti.
  • Poradenství a intervence u dospělých a seniorů se smyslovým postižením.
  • Speciální pomůcky pro osoby se smyslovým postižením a jejich využití.
  • Zásady správné komunikace s osobami se smyslovým postižením, komunikační systémy.
  • Základy českého znakového jazyka, zvětšený černotisk, čtení a psaní Braillova písma.
  • Zásady bezpečného provázení dospělých a seniorů s těžkým zrakovým postižením.
  • Samostatný pohyb a orientace v prostoru osob slabozrakých a nevidomých. Identifikace a odstraňování bariér.
Literatura
    povinná literatura
  • PANČOCHA, Karel, Lucie PROCHÁZKOVÁ a Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 272 s. ISBN 978-80-210-6306-8. info
  • VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
    doporučená literatura
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha. Praha: Portál, 2012. 159 s. 376 - Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob. ISBN 978-80-262-0084-0. info
  • WIENER, Pavel. Prostorová orientace zrakově postižených. 3., upr. vyd. Praha: [Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS], 2006. 168 s. ISBN 8023967754. info
Výukové metody
workshop
Metody hodnocení
Ústní zkouška, testování naučených dovedností
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/IVp125