MSBK_RMP1 Rozvoj matematických představ 1

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/0/1. 12 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Eva Nováková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBK_RMP1/01: Pá 13. 10. 11:10–13:45 učebna 32, Pá 3. 11. 13:55–16:30 učebna 1, Pá 1. 12. 14:50–17:25 učebna 1, Pá 8. 12. 11:10–13:45 učebna 32, E. Nováková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student rozumět základním pojmům a teoretickému matematickému základu, který je potřebný pro pochopení pojmu přirozeného čísla. Tyto znalosti bude schopen aplikovat při plnění cílů stanovených Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání v oblasti rozvoje poznávacích schopností v matematice.
Osnova
  • Základní pojmy z výrokové logiky a teorie množin, jejich vztah a využití v běžné komunikaci. Binární relace, vlastnosti relací a jejich využití ke třídění, porovnávání, uspořádání. Zobrazení, typy zobrazení. Využití při rozvíjení předčíselných představ. Binární algebraické operace a jejich vlastnosti. Vytváření pojmu přirozeného čísla. Přirozená čísla, zavedení a základní vlastnosti. Operace s přirozenými čísly. Přirozená čísla na 1. stupni základní školy. Řešení úloh.
Literatura
    povinná literatura
  • KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Online. Praha: Raabe, 2010. 206 s. ISBN 9788086307961. [citováno 2024-04-24] info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Rozvoj matematických pojmů a představ u dětí předškolního věku. Online. Elportál. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISSN 1802-128X. [citováno 2024-04-24] URL info
    doporučená literatura
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Online. Brno: Paido . edice pedagogické literatury, 2007. 96 s. Dotisk 1. vydání. ISBN 80-85931-89-3. [citováno 2024-04-24] info
  • HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika :konstruktivistické přístupy k vyučování. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 187 s. ISBN 80-7178-581-4. [citováno 2024-04-24] info
  • Predškolská a elementárna pedagogika. Online. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 455 s. ISBN 80-7178-585-7. [citováno 2024-04-24] info
  • HEJNÝ, Milan a Naďa STEHLÍKOVÁ. Číselné představy dětí. Online. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 1999. 123 s. ISBN 80-86039-98-6. [citováno 2024-04-24] info
    neurčeno
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Kapitoly z didaktiky matematiky (slovní úlohy, projekty). Online. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002. 84 s. ISBN 80-210-3022-4. [citováno 2024-04-24] info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Texty k didaktice matematiky pro studium učitelství 1. stupně základní školy.. Online. Vyd. 1. Brno: UJEP Brno, 1987. 97 s. [citováno 2024-04-24] info
  • DRÁBEK, Jaroslav a Václav VIKTORA. Základy elementární aritmetiky : pro učitelství 1. stupně ZŠ a. Online. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985. 223 s. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
teoretická příprava, řešení úloh ilustrujících probíraná témata.
Metody hodnocení
Plnění úkolů zadávaných na konzultacích. Závěrečný písemný test. K úspěšnému zvládnutí je třeba dosáhnout alespoň 60% bodů z maximálního počtu bodů.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/MSBK_RMP1