PDR_KKM2 Quantitative and Qualitative Research Methods 2

Faculty of Education
Spring 2020
Extent and Intensity
0/0/10. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Institute for Research in School Education - Faculty of Education
Contact Person: Gabriela Hložková
Supplier department: Institute for Research in School Education - Faculty of Education
Prerequisites (in Czech)
PDR_KKM1 Research Methods 1
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Fields of study the course is directly associated with
Course objectives
The aim is to improve the skills in project planning and implementation of educational research, including the evaluation and interpretation of results. The emphasis is on methods and techniques in both quantitative and qualitative research.
Learning outcomes
To demonstrate knowledge of individual research methods and techniques in a discussion (examples of use, advantages and disadvantages). To enclose the research project (defended at the exam The Basics of Scientific Methodology), which presents the dissertation basis, with a detailed description of research methods or techniques. To prove the ability of elementary skills in the use of selected software for quantitative data processing
Syllabus
  • Topics The starting points and methods in qualitative research. Quantitative methods and educational phenomena investigation. Observation: Questionnaire (survey, interwiev, debate:. Project metods: Content analysis: personal documents, school documents analysis, technical text analysis. Semantic methods Methods of social relations measurement:. Q-methodology Tests: Experiment: The basics of statistical processes and quantitative data processing
Literature
    required literature
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha : Portál, 2005.
  • HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha : Portál, 2004.
  • KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování. Praha : Academia, 1972.
  • KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research (Orig.). Vyd. 1. Praha : Academia, 1972.
  • MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2003.
  • MAŇÁK, J.; ŠVEC, V.; ŠVEC, Š. Slovník pedagogické metodologie. Brno : Paido, 2005.
  • MORGAN, D. L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice : Albert, 2001.
  • PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998.
  • STRAUSS, A.; CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice : Albert, 1999.
    recommended literature
  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 1993.
  • GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000.
  • CHRÁSKA, M. K současným trendům pedagogického výzkumu ve světě. Olomouc : UP, 1995.
  • CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. Olomouc : UP, 2003.
  • MARŠÁLOVÁ, L. Metodologia a metody psychologického výzkumu. 1. vyd. Bratislava : SPN, 1990.
  • PLICHTOVÁ, J. Metódy socialnej psychológie zblízka. Kvalitatívné a kvantitatívné skúmanie sociálných reprezentacií. Bratislava : Média, 2002.
  • SILVERMAN, D. Jako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava : IKAR, 2005.
  • ŠVEC, Š. a kol. Metodológia vied o výchove. Bratislava : IRIS, 1998.
Teaching methods
lectures, discussion
Assessment methods
written test and oral exam;
defending of dissertation project
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Teacher's information
http://moodlinka.ped.muni.cz/mod/resource/view.php?id=8832
The course is also listed under the following terms Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Autumn 2018, Spring 2019, Autumn 2019.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2020/PDR_KKM2