PdF:SO176 Tvorba divadelní inscenace - Informace o předmětu
SO176 Tvorba divadelní inscenace s neprofesionální skupinou
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 5 dnů. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- MgA. Denisa Tchelidze (přednášející), MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (zástupce)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SO_DV Projekty DV
Výuka probíhá formou 5-ti denní dílny (3 + 2 dny).
Studující denního a kombinovaného studia absolvují dílnu společně. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-SOCP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studující s amatérskou divadelní scénou a s postupem tvorby divadelního představení s neprofesionální skupinou.
- Výstupy z učení
- Studující bude umět:
Orientovat se v amaterských přehlídkách divadel.
Analyzovat a reflektovat divadelní představení neprofesionálních skupin.
Adaptovat libovolný text do podoby divadelního scénáře.
Vytvořit divadelní inscenaci s neprofesionální skupinou. - Osnova
- Studující sami projdou tvorbou divadelního představení, která bude rozdělena do několika fází. První fáze nese název Sladění a jde o nezbytná cvičení vedoucí k vyladění skupiny, tak, aby spolu mohli pracovat. Druhá fáze nese název Téma a příběh. Cvičení a techniky směřují v této fázi k nalezení nosného tématu nebo předlohy, kterou zpracujeme do bodového scénáře. Třetí fáze Pomoc amatérskému herci se zabývá divadelními prostředky, které pomáhají amatérskému herci podat přesvědčivý výkon. Čtvrtá fáze, Zkoušení, se věnuje fixaci divadelního tvaru. Pátou fází je pak Představení a jeho reflexe. Výstupem předmětu je představení pro veřejnost. Cílem je, aby si studující svou práci ověřili na jevišti.
- Literatura
- doporučená literatura
- HOŘÍNEK, Zdeněk. Úvod do praktické dramaturgie. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2009, 122 s. ISBN 9788086928593. info
- MARTINEC, Václav. Herecké techniky a zdroje herecké tvorby : příručka pro adepty a studenty herectví. Edited by Jan Dvořák. 1. vyd. Praha: Pražská scéna, 2003, 191 s. ISBN 8070681713. info
- CÍSAŘ, Jan a František ŠTĚPÁNEK. Základy činoherní režie. Vyd. 1. Praha: Horizont, 1984, 136 s. info
- Výukové metody
- cvičení, diskuse, pozorování
- Metody hodnocení
- kolokvium, 80 % účast
- Náhradní absolvování
- V případě studijního zahraničního pobytu je možné předmět absolvovat náhradní formou. Studující, kteří jsou v~daném semestru na studijním pobytu na Erasmu si předmět mohou splnit po dohodě s~garantkou předmětu. CARRIÉRE, J.C. Vyprávět příběh. Praha: Limonádový Joe s.r.o., 2014 Studující prostuduje odbornou literaturu doporučenou v~sylabu předmětu. Zhlédne záznam dvou inscenací hraných neprofesionály a analyzuje je. Vybírá text vhodný k~inscenaci, podrobí ho dramaturgickému rozboru. Tvoří režijně-dramaturgickou koncepci inscenace. Svou práci průběžné konzultuje s~vyučující předmětu.
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2025/SO176/index.qwarp
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je součástí profilace Dramatická výchova.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SO176