SP2551 Souběžné postižení více vadami 1

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/3/0. 3 bloky pro kombinované studium. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Soňa Papšová (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SP2003
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je uvést studenty do problematiky osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami v oblasti vzdělávání, intervence a poradenství.
Výstupy z učení
Student se orientuje v oblasti terminologie a charakteristiky osob s kombinovaným postižením, umí uplatnit poradenské teorie v praxi.
Osnova
  • 1. Terminologická východiska: vymezení pojmu těžké postižení, etiologie. 2. Charakteristika osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 3. Diagnostika dítěte od tří do šesti let. Školní zralost. 4. Komunikace osob s těžkým zdravotním postižením (symptomatické poruchy řeči u dětí s MO, obecná charakteristika, prostředky komunikace, podpora komunikace, alternativní a augmentativní komunikace). 5. Podpora dítěte s kombinovaným postižením. 6. Poradenství pro rodiny s dětmi s těžkým či kombinovaným postižením (legislativa, cíle, síť poradenských zařízení, zásady poradenské intervence). 7. Speciálně pedagogická diagnostika v předškolním věku, předškolní vzdělávání, školní zralost. 8. Dítě s těžkým zrakovým postižením, zrakové postižení jako kombinované postižení. 9. Autismus - základní charakteristika, terminologické změny, specifika obtíží a podpory 10. Kasuistika, analýza vybraných kasuistik.
Literatura
    povinná literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 2. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 186 s. ISBN 978-80-210-6221-4. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Otázky speciálně pedagogického poradenství. 2. vyd. Brno: MSD, spol. s.r.o., 2004, 261 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86633-23-3. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko- psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Tišnov.: SURSUM, 2006, 300 s. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Dagmar OPATŘILOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Specifika školní zralosti u dětí s tělesným postižením a možnosti speciálně pedagogické diagnostiky. In Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. Školní zralost a dítě s SVP: vzdělávání a diagnostika. první. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o., Praha 2019, 2019, s. 61-128. Školní zralost 4. ISBN 978-80-7496-421-3. info
    doporučená literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Elportál. ISBN 978-80-210-6769-1. url html epub info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7611-2. URL info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 159 s. Odborná kniha. ISBN 978-80-210-5536-0. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. info
Výukové metody
Seminář, příklady dobré praxe, analýza případové studie.
Metody hodnocení
Seminární práce. Ústní zkouška.
Navazující předměty
Informace učitele
Požadavky na seminární práci budou upřesněny v průběhu kurzu. Odborná literatura je doplňována průběžně vzhledem ke sledovaným okruhům.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.