SP7BP_ZSP5 Základy speciální pedagogiky Etopedie

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Petra Segeťová (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Michaela Šedá, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP7BP_ZSP5/01: Čt 13:55–14:40 učebna 35, M. Šedá, V. Vojtová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 11 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s konceptem inkluzivních přístupů k edukaci jedinců v riziku poruch chování a s poruchami chování. Po úspěšném absolvování by studenti měli být schopni analyzovat dopad nálepkování do přístupů dětí v riziku a s poruchami chování ke vzdělávání. Studenti se seznámí se základní klasifikací poruch chování. Očekávané výstupy: - student má osvojené přístupy k edukaci jedinců v riziku a s poruchami chování; - zná základní klasifikaci poruch chování.
Osnova
  • Hlavní témata (osnova):
  • - Porucha chování a její dynamika.
  • - Definice poruchy chování v kontextu perspektivy kvality života.
  • - Porucha chování jako speciální vzdělávací potřeba.
  • - Porucha chování ve výuce a učení.
  • - Vyrovnávací příležitosti v podmínkách školy a učení.
  • - Individuální podpora, posilování a provázení dítěte v riziku.
  • - Etopedie v systému speciální pedagogiky.
  • - Etopedie v kontextu inkluzivních trendů v pedagogice.
  • - Systém školských zařízení institucionální výchovy a preventivně výchovné péče.
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 136 s. ISBN 9788021045736. 2008. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury. 127 s. ISBN 9788073151669. 2008. info
    neurčeno
  • VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7. 2012. info
  • HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál. 286 s. ISBN 9788073676285. 2009. info
  • HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál. 228 s. ISBN 8071788880. 2004. info
  • ELLIOTT, Julian a Maurice PLACE. Dítě v nesnázích : prevence, příčiny, terapie. Translated by Jaroslava Kubátová - Jiří Štěpo. Vydání 1. Praha: Grada Publishing. 206 stran. ISBN 8024701820. 2002. info
  • PELIKÁN, Jiří. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum. 159 s. ISBN 9788024603452. 2002. info
  • PELIKÁN, Jiří. Výchova pro život. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství. 108 s. ISBN 80-85866-23-4. 1997. info
Výukové metody
Teoretická příprava. Seminář. Samostudium.
Metody hodnocení
Písemná zkouška, seminární práce. Poměr 60%:40%.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/SP7BP_ZSP5