SPp508 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence jedinců s poruchami chování 1

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPp508/01: Po 18. 2. 14:00–17:50 učebna 5, Po 25. 2. 14:00–17:50 učebna 5, Po 4. 3. 14:00–17:50 učebna 5, Po 11. 3. 14:00–17:50 učebna 5, Po 18. 3. 14:00–17:50 učebna 5, Po 25. 3. 14:00–17:50 učebna 5, Po 1. 4. 14:00–17:50 učebna 5, Po 8. 4. 14:00–17:50 učebna 5, Po 15. 4. 14:00–17:50 učebna 5, Po 6. 5. 14:00–17:50 učebna 5, V. Vojtová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozšířit kompetence studentů pro informované přístupy ke vzdělávání dětí a žáků v riziku poruchy chování se zaměřením na školní prostředí. Studenti budou vedeni k aplikaci postupů pro podporu, posilování a provázení cílové skupiny dětí v edukačních procesech na systémové úrovni školy a třídy. Studenti se naučí diagnostikovat specifické edukační potřeby cílové skupiny žáků, nastavit cíle intervence, zpracovávat intervenční smlouvy.
Osnova
  • 1.Etopedie v kontextu inkluzní teorie a praxe a přístupu ke vzdělávání a vzdělanosti cílové skupiny. 2. Specifické edukační potřeby dětí s PCH/Typologie osobnosti/Vývojová specifika jako základ diagnostiky 3. Edukační potřeby cílové skupiny jako zdroj intervenční práce speciálního pedagoga. 4. Porucha chování jako dynamický fenomén – vertikální, horizontální úroveň 5. Sociální vyloučení a rizika pro vývoj chování, Neúspěch v učení jako riziko. Chudoba jako riziko. 6. Intervence 3P v prostředí školní třídy 7. Systémové prvky a procesy pro podporu iluzivního prostředí školy ve vztahu k žákům v riziku poruchy chování, riziko vyloučení ze vzdělávání. 8. Resilienční prostředí a procesy, copingové strategie. 9. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání cílové skupiny žáků. 10. Projektová práce – strategie postupu. 11. Ústavní výchova 12. Osm přístupů k chování - integrativní přístup.
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press. 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. 2010. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Translated by Karel Balcar. Vyd. 3. Praha: Portál. 383 s. ISBN 9788073677251. 2010. info
  • HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál. 228 s. ISBN 8071788880. 2004. info
    doporučená literatura
  • VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Intervence pro inkluzi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 256 s. ISBN 978-80-210-6645-8. 2013. info
  • BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. Praha: Triton. 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0. 2011. info
  • BENDL, Stanislav. Školní kázeň v teorii a praxi : učebnice pro studenty učitelství. 1. vydání. Praha: Triton. 202 stran. ISBN 9788073874322. 2011. info
  • BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004. vyd. Praha: ISV, 2004. info
Výukové metody
Semináře, diskuze, projekt, stáž, nekontaktní výuka, samostudium.
Metody hodnocení
Seminární práce, projekt a jeho prezentace, závěrečná práce. Závěrečné hodnocení: 40:20:40
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti etopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SPp508