SPp031 Teaching heterogeneous class - practical course

Faculty of Education
Spring 2024

The course is not taught in Spring 2024

Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Taught in person.
Teacher(s)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Markéta Olbertová (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Prerequisites
The final state examination in the field of Special Education and associated fields is prerequisite for the course application.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 7 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
The aim of the course is to equip student with strategies in the education of pupils in a heterogeneous class, focusing on the development of functional literacy. After completing the course the student will be able to apply the intervention and approaches to pupils with special educational needs and establish effective cooperation with parents.
Learning outcomes
After the course, student will be able to:
• Deal with challenging situations in the education and communicate with parents.
• Set the rules in the classroom and work with the climate class.
• Use Differentiated Approach to teaching and assessment of students in heterogeneous classroom.
• Cooperate with an Assistant teacher and draw from the cooperation with school counselling centre.
• Use a variety of strategies and processes to develop the literacy of the students, support the project learning/teaching and use the appropriate approaches to alternative education.
Syllabus
  • 1. Classroom rules. Working with the climate in a heterogeneous class.
  • 2. Staff support in the heterogeneous classroom. Cooperation of the teacher and teacher assistant, their role in education.
  • 3. Challenging situation in the education and solution strategies, communication with legal representatives. The role of school counselling centre.
  • 4. Project teaching in a heterogeneous class. The development of the literacy and key competencies. Learning strategies.
  • 5. Literacy and SLD, approaches in education.
  • 6. Alternative approaches and joint education.
  • 7. Individualization and differentiation in education with regard to the maximum development of the pupil.
  • 8. Teaching, learning outcomes evaluation, assessment of pupils in a heterogeneous class
Literature
    required literature
  • Classroom management strategies : gaining and maintaining students' cooperation (Orig.) : Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce [Cangelosi, 1994] : Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
  • STARÝ, Karel and Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 174 stran. ISBN 9788026210016. info
  • MERTIN, Václav and Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizova. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 398 stran. ISBN 9788075520142. info
  • MIKOVÁ, Šárka and Jiřina MAJEROVÁ. Typologie osobnosti u dětí : využití ve výchově a vzdělávání. Vydání druhé. Praha: Portál, 2015, 220 stran. ISBN 9788026208747. info
  • SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování : spolupráce žáků ve skupinách. Vydání druhé. Praha: Portál, 2013, 150 stran. ISBN 9788026204046. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Jiří Foltýn. Šesté, rozšířené a př. Praha: Portál, 2013, 562 stran. ISBN 9788026203674. info
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 289 s. ISBN 8073671182. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vydání první. Praha: Portál, 1997, 383 stran. ISBN 8071780634. info
    recommended literature
  • Ženatová, Z. (2018). Vztahy a nástrahy ve školní třídě. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. ISBN 978-80-7496-391-9
  • GINNIS, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele : strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. Illustrated by Les Evans. První vydání. [Praha]: Edulab, 2017, xxiii, 365. ISBN 9788090608269. info
  • ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
  • KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2., rozš. a aktualiz. Praha: Portál, 2010, 151 s. ISBN 9788073677121. info
  • HANSEN ČECHOVÁ, Barbara. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 117 s. ISBN 9788073673888. info
  • ČÁP, Jan and Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
Teaching methods
Interactive lecture, discussion in the context of own teaching practice
Assessment methods
Active participation in the course (80 %)
Submission of assigned task (seminar thesis/ essay)
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: every week.

  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2024/SPp031