SPp404 Obor: Surdopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Petra Kaválková (cvičící)
Mgr. Marína Štibrányiová (cvičící)
Garance
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPp404/01: Po 15:00–18:50 učebna 52, kromě Po 24. 10., P. Kaválková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen definovat specifika péče o osoby se sluchovým postižením od narození do konce života. Bude se umět orientovat v možnostech diagnostiky sluchových vad; bude umět vyjmenovat typické odchylky ve vývoji řeči u osob se sluchovým postižením; bude umět odůvodnit potíže při čtení s porozuměním u těchto osob a znát zvláštnosti jejich písemného projevu; bude se orientovat v možnostech kompenzace sluchových vad a bude umět vyjmenovat kompenzační pomůcky využívané osobami se sluchovým postižením. Zároveň si osvojí jednoruční i dvouruční prstovou abecedu, Lormovu abecedu a základy českého znakového jazyka na jednoduché konverzační úrovní v základních oblastech. Požadavky budou upřesněny na začátku semestru.
Výstupy z učení
- student zná specifika péče o osoby se sluchovým postižením od narození do konce života;
- student má teoretické a praktické dovednosti v oblasti edukace dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením;
- student dokáže charakterizovat jednotlivé komunikační systémy osob se sluchovým postižením, osvojí si základy některých těchto komunikačních systémů;
- student specifikuje kdo je osoba s duálním smyslovým postižením, charakterizuje specifika výchovy a vzdělávání osob s hluchoslepotou.
Osnova
  • - Úvod do surdopedie
  • - Historie péče o jedince se sluchovým postižením
  • - Sluch
  • - Metody vyšetření sluchu
  • - Řeč, hlas, artikulace jedinců se sluchovým postižením
  • - Komunikace osob se sluchovým postižením
  • - Sluchová protetika
  • - Raná péče – zajištění včasné intervence
  • - Možnosti vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením
  • - Komunita Neslyšících
  • - Profesní uplatnění osob se sluchovým postižením
  • - Tlumočnické služby pro osoby se sluchovým postižením
  • - Hluchoslepota
Literatura
    doporučená literatura
  • Zákon o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob. Předpis č. 423/2008 Sb., Úplné znění zákona č. 155/1998 Sb., o znakové řeči a o změně dalších zákonů, jak vyplývá ze změn provedených zákonem č. 384/2008 Sb.
  • JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 191 stran. ISBN 9788026209447. info
  • KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikační systémy sluchově postižených. 1. vydání. Praha: Beakra, 2014, 375 stran. ISBN 9788090386327. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Uvedení do surdopedie. In Pipeková, J. et. al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přepracované a rozšířené. Brno: Paido, 2010, s. 141-156, 15 s. 376 - Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob. ISBN 978-80-7315-198-0. info
  • ŠKODOVÁ, Eva, Ivan JEDLIČKA a KOL. Klinická logopedie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007, 615 s. ISBN 978-80-7367-340-6. info
  • LEJSKA, Mojmír. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003, 156 s. ISBN 8073150387. info
  • HRUBÝ, Jaroslav. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 1999, 395 s. ISBN 8072160966. info
  • HRUBÝ, Jaroslav. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. vyd. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 1998, 321 s. ISBN 8072160753. info
    neurčeno
  • STRNADOVÁ, Věra. Jaké je to neslyšet : doplňková četba pro studenty speciální pedagogiky. Illustrated by Z. Košátková. 1. vyd. Praha, 1995, 165 s. info
Výukové metody
Studium odborných textů a dalších poskytnutých materiálů, diskuse, příklady z praxe, studium a rozbor případových studií. Zpracování průběžných praktických úkolů.
Metody hodnocení
Plnění průběžných úkolů, závěrečný test a ústní zkouška.
Informace učitele
www.detskysluch.cz
www.cktzj.com


www.ruce.cz


www.ticho.cz


www.pevnost.com


www.lorm.cz


www.teiresias.muni.cz


Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/SPp404