SV4BP_DSA Divadlo v sociální akci

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Veronika Nýdrlová, Ph.D. (přednášející)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dagmar Krišová (cvičící)
Garance
MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Studium odborné literatury. Záznam a prezentace příkladu dobré praxe.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je vypsán pouze pro studenty dokončující starou akreditaci Sop a VČ. Sociální pedagogové se ve své praxi setkávají s nejrůznějšími skupinami sociálně znevýhodněných lidí hledajících změnu. Tento společenský jev je v zahraničí nejčastěji označován termínem sociální změna. Z hlediska profese sociálního pedagoga je důležité porozumět tomuto společenskému jevu a umět se na něm podílet. Sociálních změn lze dosáhnout skrze sociální akce. A právě divadlo může být silným nástrojem, který skrze skupinový proces a poznání k sociální akci vybízí.
Výstupy z učení
Student bude umět: - popsat na zvoleném příkladu proces sociální změny; - interpretovat proces sociální změny v kontextu sociální pedagogiky jako vědního oboru; - zhodnotit přínos probíraných autorů zabývajících se procesy sociálních změn ve společnosti v souvislosti s oborem sociální pedagogiky a její současné praxe; - definovat pojem aplikované drama a divadlo; -popsat různé formy divadel vedoucích k sociální akci; - vysvětlit vlastní postoje a návrhy řešení k divadelně vzdělávacím aktivitám sociálně znevýhodněných skupin.
Osnova
  • Sociální změna v kontextu sociální pedagogiky. Sociální změna a sociální akce z pohledu vybraných autorů. Aplikované drama. vybrané formy divadel vedoucích k sociální akci. Prezentace příkladů dobré praxe. Skupinový návrh divadelně vzdělávacích aktivit.
Literatura
    povinná literatura
  • SLAVÍK, Jan, Vladimír CHRZ a Stanislav ŠTECH. Tvorba jako způsob poznávání. Online. Vydání první. Praha: Karolinum, 2013. 538 stran. ISBN 9788024623351. [citováno 2024-04-23] URL info
  • NICHOLSON, Helen. Applied drama : the gift of theatre. Online. New York: Palgrave Macmillan, 2005. viii, 196. ISBN 1403916462. [citováno 2024-04-23] info
  • THOMPSON, James. Applied theatre : bewilderment and beyond. Online. Oxford: Peter Lang, 2003. 220 s. ISBN 9783039115389. [citováno 2024-04-23] info
  • MILLING, Jane a Graham LEY. Modern theories of performance : from Stanislavski to Boal. Online. Houndmills: Palgrave, 2001. viii, 198. ISBN 0333775414. [citováno 2024-04-23] info
  • FREIRE, Paulo. Pedagogy of the oppressed. Online. Translated by Myra Bergman Ramos. London: Penguin Books, 1996. 164 s. ISBN 014025403X. [citováno 2024-04-23] info
    doporučená literatura
  • FRITZ, Birgit. InExActArt : the autopoietic theatre of Augusto Boal : a handbook of theatre of the oppressed practice. Online. Translated by Lana Sendzimir - Ralph Yarrow. Stuttgart: ibidem-Verlag, 2012. 315 s. ISBN 9783838204239. [citováno 2024-04-23] info
  • Research methods in theatre and performance. Online. Edited by Baz Kershaw - Helen Nicholson. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2011. vi, 248 p. ISBN 9780748646081. [citováno 2024-04-23] info
  • KUPPERS, Petra. Community performance : an introduction. Online. New York: Routledge, 2007. xii, 238. ISBN 9780415392297. [citováno 2024-04-23] info
  • A Boal companion : dialogues on theatre and cultural politics. Online. Edited by Mady Schutzman - Jan Cohen-Cruz. London: Routledge, 2006. ix, 208. ISBN 0415322944. [citováno 2024-04-23] info
  • THOMPSON, James. Digging up stories : applied theatre, performance and war. Online. New York: Manchester University Press, 2005. x, 262. ISBN 0719073154. [citováno 2024-04-23] info
  • Theatre and empowerment : community drama on the world stage. Online. Edited by Richard Boon - Jane Plastow. New York: Cambridge University Press, 2004. xi, 267. ISBN 0521817293. [citováno 2024-04-23] info
  • TAYLOR, Philip. Applied theatre : creating transformative encounters in the community. Online. Edited by Tom Barone. Portsmouth: Heinemann, 2003. xxx, 137. ISBN 0325005354. [citováno 2024-04-23] info
  • VAN ERVEN, Eugène. Community theatre : global perspectives. Online. New York: Routledge, 2001. xiii, 269. ISBN 0415190312. [citováno 2024-04-23] info
  • CLIFFORD, Sara a Anna HERRMANN. Making a leap - theatre of empowerment : a practical handbook for drama and theatre work with young people. Online. Edited by Alec Davison. Philadelphia: Jessica Kingsley, 1999. 254 s. ISBN 1853026328. [citováno 2024-04-23] info
  • ROHD, Michael. Theatre for community, conflict & dialogue : the Hope is Vital training manual. Online. Edited by Doug Paterson. Portsmouth: Heinemann, 1998. xxi, 150. ISBN 0325000026. [citováno 2024-04-23] info
  • STERNBERG, Patricia. Theatre for conflict resolution : in the classroom and beyond. Online. Portsmouth: Heinemann, 1998. xvi, 173. ISBN 0325000883. [citováno 2024-04-23] info
  • BOAL, Augusto. Theatre of the oppressed. Online. Translated by Charles A. Leal McBride - Maria-Odilia Leal McBride. New York: Theatre Communications Group, 1985. xiv, 197. ISBN 9780930452490. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
přednáška, cvičení, náslech, skupinová práce
Metody hodnocení
kolokvium, zpětná vazba
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je součástí profilace Dramatická výchova.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SV4BP_DSA