SZ_RTSP Respective Topics of Social Pedagogy

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/0/1. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Nýdrlová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Markéta Sedláková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky - Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky - Pedagogická fakulta
Předpoklady
The course is for any foreign students at MU.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
The aim of the course is to bring up topics that support the practical basis of how to work with phenomena around us, when observing the world as social educators.
Osnova
  • IMPORTANT INFORMATION FOR PARTICIPANTS: The subject will be taught under the condition that enrol into it at least three students. Teaching will take place in three blocks. THE CONTENT OF THE LECTURES: 1) Social Education as a discipline (Basic view; social aspects of education; etc.) 2) Social Education and the changes in epistemology of education discipline (Philosophical Inspiration for Research in the Field of Social Education) 3) Social Education and modern methods of qualitative research (Discourse analysis and visual research) 4) Social Education and personal development (Effective team communication) 5) Social Education and psychology. Social pedagogy and research in this field exceed the dimensions defined by educational institutions. They are also projected into school- and non-school-related issues and into broader cultural-social contexts (environments) both within and without social groups and society as a whole.
Literatura
    doporučená literatura
  • Social pedagogy and working with children and young people : where care and education meet. Edited by Claire Cameron - Peter Moss. First published. London: Jessica Kingsley Publishers, 2011. 221 stran. ISBN 9781849051194. info
  • DEWEY, John. Experience and education. 1st Touchstone ed. New York: Touchstone Book, 1997. 91 s. ISBN 9780684838281. info
    neurčeno
  • STEPHENS, Paul. Social pedagogy : heart and head. 1. Ed. Bremen: EHV, 2013. vii, 157. ISBN 9783867418300. info
  • FAIRCLOUGH, Norman. Critical discourse analysis : the critical study of language. 2nd ed. Harlow: Longman, 2010. 591 s. ISBN 9781405858229. info
  • The diversity of social pedagogy in Europe. Edited by Jacob Kornbeck - Niels Rosendal Jensen. 1. Aufl. Bremen: Europäischer Hochschulsverlag, 2009. 237 s. ISBN 9783941482340. info
Výukové metody
Lectures and class discussion, the final reflection
Metody hodnocení
Attendance and active participation
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2499
IMPORTANT INFORMATION FOR PARTICIPANTS: The subject will be taught under the condition that enrol into it at least three students. Teaching will take place in three-hours blocks.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017.