Ze0158 Socioekonomická geografie ČR

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Hana Svobodová, Ph.D. (cvičící)
Garance
RNDr. Hana Svobodová, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předpokládá se znalost základních pojmů ze socioekonomické geografie a fyzické-geografie ČR. V semináři je nutná znalost základních metod geografického výzkumu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání přehledu o základních regionálně geografických poznatcích o České republice. Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět základním složkám socio-ekonomické (SE) geografie ČR a vysvětlit mezi nimi vazby, použít vhodná data k analýze jednotlivých SE složek, vysvětlit lokalizační faktory aktivit v kontextu historických i současných událostí.
Předmět dále poskytuje možnost procvičení základních geografických poznatků o rozmístění sociálně a ekonomicko-geografických objektů a jevů v České republice.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen využít relevantní data pro analýzu socioekonomické situace v dané oblasti, vysvětlit lokalizační faktory minulých i současných aktivit v krajině, interpretovat socioekonomické jevy v krajině a využit je pro vlastní přípravu výuky na ZŠ.
Osnova
  • 1. Základní geografické charakteristiky ČR. Administrativní členění ČR.
  • 2. Obyvatelstvo ČR – dynamické a strukturální charakteristiky obyvatelstva. Sídelní struktura.
  • 3. Trh práce ČR.
  • 4. Regionálně geografické aspekty primárního sektoru – zemědělství, lesnictví a rybolovu.
  • 5. Specifika hospodářského vývoje ČR. Základní aspekty průmyslu ČR.
  • 6. Geografické aspekty cestovního ruchu v ČR.
  • 7. Dopravní geografie ČR v obecném a odvětvovém přehledu.
  • 8. Geografie obchodu a služeb jako samostatná disciplína.
  • 9. Regionální politika a regionální rozvoj v ČR.
  • 10. Socio-ekonomická specifika krajů ČR.
  • 11. Oborově-didaktická část: Obsahová analýza učebnic ve vztahu k předmětu, seznámení se se školní praxí vztahující se k tomuto předmětu, příprava modelové výuky vybraného tématu z Geografie ČR.
Literatura
  • Data: Český statistický úřad, Ministerstvo práce a sociálních věcí, Český úřad zeměměrický a katastrální,...
  • ŠVERMOVÁ, Pavla. Geografie České republiky. Vyd. 1. V Liberci: Technická univerzita v Liberci, 2010, 190 s. ISBN 9788073726331. info
Výukové metody
Teoretická příprava formou přednášky, diskuze odhalující znalosti studentů vedoucí k vlastnímu vypracování osnovy probíraného tématu. Vlastní práce studentů s daty, hodnocení problémů.
Série cvičení (sběr dat, vyhodnocení a zpracování dat, interpretace jevů), které vedou k postupné analýze jednotlivých okruhů socio-ekonomické geografie ČR. Práce v terénu.
Metody hodnocení
Aktivní účast na seminářích (max. 2 neomluvené absence), včasné odevzdání zadaných cvičení do odevzdávárny na IS. Komentované zadání cvičení probíhá ústně na semináři. Písemná/ústní zkouška. Písemná zkouška obsahuje obvykle 12 otevřených otázek hodnocených 12 body. K úspěšnému zvládnutí je třeba získat min. 7 bodů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.