HV056 Didaktika HV pro ZŠ 2
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Milena Tomanová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- HV050 Didaktika HV pro ZŠ 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Obsah předmětu je zaměřený na osvojení si základních postupů při realizaci činností poslechových a hudebně-pohybových. K pochopení hudebního sdělení napomáhají hudebně-vyjadřovací prostředky, které si studenti osvojují v propojení s písní, tanečním a pohybovým prvkem a poslechem vybraných skladeb.
- Výstupy z učení
- Student:
- se orientuje v problematice elementárních tvořivých činností;
rozeznává druhy improvizace a umí je aplikovat v praxi, stejně tak i prvky elementárního komponování;
- orientuje se v problematice činností hudebně-pohybových; dovede v praxi aplikovat pohybové a taneční hry; má osvojenou metodickou řadu při nácviku tanečních prvků a dovede je využít při práci s písní a elementární klavírní skladbou; dovede uplatnit pohybový prvek v propojení s říkadlem, básní, při práci s literárním textem;
- osvojí si činnosti hudebně-poslechové, které dovede v praxi propojit při práci s písní a poslechovou skladbou; orientuje se v základních hudebně-vyjadřovacích prostředcích a dovede je využívat při práci s písní, v propojení se složkou taneční, hrou na nástroje i s poslechovou skladbou. - Osnova
- 1. Hudebně-pohybové činnosti: pohybově-výrazové prostředky – elementární pohybový a taneční prvek (lidový tanec, polka, menuet, mazurka, valčík, historické tance – v propojení s písní a poslechovou skladbou).
- 2. Improvizace – rytmická, melodická a pohybem na hudbu.
- 3. Percepční činnosti – činnosti poslechové: cíle poslechu, hudebně-vyjadřovací prostředky – řeč hudby, rozdělení poslechu, metodický postup poslechu – propojení s činnostmi vokálními, instrumentálními a hudebně-pohybovými.
- 4. Hudebněnaukové činnosti vztahující se k vokálním a poslechovým činnostem.
- Literatura
- doporučená literatura
- HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
- ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 4. Praha: Portál, 2011.
- KOPECKÝ,J. – SYNEK, J. – ZOUHAR, V. Hudební hry jinak. Tvořivé hry a modelové projekty elementárního komponování. Brno, JAMU, 2014.
- HERDEN, J. - JENČKOVÁ, E. – KOLÁŘ, J. Hudba pro děti. Praha, 1992.
- KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005. 48 s. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6.
- KURKOVÁ, L. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha: SPN, 1981.
- EBEN, Petr – HURNÍK, Ilja. Česká Orffova škola I – V. SUPRAPHON, Praha, 1969 – 1998, 485 s.
- KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha, 2000.
- JENČKOVÁ, Eva. Hudba v současné škole : [základní řada]. 6, Hudba a pohyb.ŞD.Ş1. Hradec Králové: Jaroslav Jenček - Orlice, 1997. 55 s.
- TAYLOR, D. Metodika hry na ozvučné trubice BOOMWHACKERY. Brno, MSD, 2019. ISBN 978-80-7392-299-3.
- VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Praha: Comenium musicum, 1987.
- Výukové metody
- Praktická průprava: zpěv, doprovod na elementární hudební nástroje, hra na tělo, elementární pohybové prvky a taneční kroky, dirigování. Hra na klavír/housle. Student se orientuje v problematice poslechových činností; má osvojenou metodickou řadu při nácviku a využití tanečních prvků v praxi. Zpracování přípravy pro předmět hudební výchova. Práce na učitelském portfoliu k předmětu HV.
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení:
Typ výuky: seminář
Podmínky ke zkoušce:
a) U zkoušky studenti prokáží teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Didaktika hudební výchovy pro ZŠ 1 a 2. Zkouška se skládá z ústní části – teorie Didaktiky HV 1 a 2 a praktické části (zpěv, dirigování, hra na klavír/ housle, zobcovou flétnu, aj.): 6 lidových písní (z toho 2 dvojhlasé či vícehlasé), 2 umělé /populární písně, kánon, spirituál/pracovní píseň a 4 písně k dějinám hudby (pro II. stupeň): zpěv, hra na klavír/housle; transpozice 2 jednohlasých lidových písní do vedlejších tónin v rozmezí velké tercie; dirigování; b) K 2 písním vypracovat metodický postup – doplňkový doprovod (rytmický, instrumentální či pohybový).
c) Ručně vyrobený hudební nástroj z recyklovatelných, zbytkových a přírodních materiálů.
d) Vypracování Power Pointové prezentace na zadané období z dějin hudby i s doporučenou poslechovou aktivitou – pracovní list.
e) Vypracované učitelské portfolio k předmětu HV.
f) Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích. - Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
HV056 Didaktika HV pro ZŠ 2
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- HV056/01: St 10:00–11:50 učebna 21, D. Taylor
- Předpoklady
- HV050 Didaktika HV pro ZŠ 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Obsah předmětu je zaměřený na osvojení si základních postupů při realizaci činností poslechových a hudebně-pohybových. K pochopení hudebního sdělení napomáhají hudebně-vyjadřovací prostředky, které si studenti osvojují v propojení s písní, tanečním a pohybovým prvkem a poslechem vybraných skladeb.
- Výstupy z učení
- Student:
- se orientuje v problematice elementárních tvořivých činností;
rozeznává druhy improvizace a umí je aplikovat v praxi, stejně tak i prvky elementárního komponování;
- orientuje se v problematice činností hudebně-pohybových; dovede v praxi aplikovat pohybové a taneční hry; má osvojenou metodickou řadu při nácviku tanečních prvků a dovede je využít při práci s písní a elementární klavírní skladbou; dovede uplatnit pohybový prvek v propojení s říkadlem, básní, při práci s literárním textem;
- osvojí si činnosti hudebně-poslechové, které dovede v praxi propojit při práci s písní a poslechovou skladbou; orientuje se v základních hudebně-vyjadřovacích prostředcích a dovede je využívat při práci s písní, v propojení se složkou taneční, hrou na nástroje i s poslechovou skladbou. - Osnova
- 1. Hudebně-pohybové činnosti: pohybově-výrazové prostředky – elementární pohybový a taneční prvek (lidový tanec, polka, menuet, mazurka, valčík, historické tance – v propojení s písní a poslechovou skladbou).
- 2. Improvizace – rytmická, melodická a pohybem na hudbu.
- 3. Percepční činnosti – činnosti poslechové: cíle poslechu, hudebně-vyjadřovací prostředky – řeč hudby, rozdělení poslechu, metodický postup poslechu – propojení s činnostmi vokálními, instrumentálními a hudebně-pohybovými.
- 4. Hudebněnaukové činnosti vztahující se k vokálním a poslechovým činnostem.
- Literatura
- doporučená literatura
- HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
- ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 4. Praha: Portál, 2011.
- KOPECKÝ,J. – SYNEK, J. – ZOUHAR, V. Hudební hry jinak. Tvořivé hry a modelové projekty elementárního komponování. Brno, JAMU, 2014.
- HERDEN, J. - JENČKOVÁ, E. – KOLÁŘ, J. Hudba pro děti. Praha, 1992.
- KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005. 48 s. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6.
- KURKOVÁ, L. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha: SPN, 1981.
- EBEN, Petr – HURNÍK, Ilja. Česká Orffova škola I – V. SUPRAPHON, Praha, 1969 – 1998, 485 s.
- KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha, 2000.
- JENČKOVÁ, Eva. Hudba v současné škole : [základní řada]. 6, Hudba a pohyb.ŞD.Ş1. Hradec Králové: Jaroslav Jenček - Orlice, 1997. 55 s.
- TAYLOR, D. Metodika hry na ozvučné trubice BOOMWHACKERY. Brno, MSD, 2019. ISBN 978-80-7392-299-3.
- VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Praha: Comenium musicum, 1987.
- Výukové metody
- Praktická průprava: zpěv, doprovod na elementární hudební nástroje, hra na tělo, elementární pohybové prvky a taneční kroky, dirigování. Hra na klavír/housle. Student se orientuje v problematice poslechových činností; má osvojenou metodickou řadu při nácviku a využití tanečních prvků v praxi. Zpracování přípravy pro předmět hudební výchova. Práce na učitelském portfoliu k předmětu HV.
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení:
Typ výuky: seminář
Podmínky ke zkoušce:
a) U zkoušky studenti prokáží teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Didaktika hudební výchovy pro ZŠ 1 a 2. Zkouška se skládá z ústní části – teorie Didaktiky HV 1 a 2 a praktické části (zpěv, dirigování, hra na klavír/ housle, zobcovou flétnu, aj.): 6 lidových písní (z toho 2 dvojhlasé či vícehlasé), 2 umělé /populární písně, kánon, spirituál/pracovní píseň a 4 písně k dějinám hudby (pro II. stupeň): zpěv, hra na klavír/housle; transpozice 2 jednohlasých lidových písní do vedlejších tónin v rozmezí velké tercie; dirigování; b) K 2 písním vypracovat metodický postup – doplňkový doprovod (rytmický, instrumentální či pohybový).
c) Ručně vyrobený hudební nástroj z recyklovatelných, zbytkových a přírodních materiálů.
d) Vypracování Power Pointové prezentace na zadané období z dějin hudby i s doporučenou poslechovou aktivitou – pracovní list.
e) Vypracované učitelské portfolio k předmětu HV.
f) Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích. - Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
HV056 Didaktika HV pro ZŠ 2
Pedagogická fakultajaro 2023
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- HV056/01: St 9:00–10:50 učebna 21, D. Taylor
- Předpoklady
- HV050 Didaktika HV pro ZŠ 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Obsah předmětu je zaměřený na osvojení si základních postupů při realizaci činností poslechových a hudebně-pohybových. K pochopení hudebního sdělení napomáhají hudebně-vyjadřovací prostředky, které si studenti osvojují v propojení s písní, tanečním a pohybovým prvkem a poslechem vybraných skladeb.
- Výstupy z učení
- Student:
- se orientuje v problematice elementárních tvořivých činností;
rozeznává druhy improvizace a umí je aplikovat v praxi, stejně tak i prvky elementárního komponování;
- orientuje se v problematice činností hudebně-pohybových; dovede v praxi aplikovat pohybové a taneční hry; má osvojenou metodickou řadu při nácviku tanečních prvků a dovede je využít při práci s písní a elementární klavírní skladbou; dovede uplatnit pohybový prvek v propojení s říkadlem, básní, při práci s literárním textem;
- osvojí si činnosti hudebně-poslechové, které dovede v praxi propojit při práci s písní a poslechovou skladbou; orientuje se v základních hudebně-vyjadřovacích prostředcích a dovede je využívat při práci s písní, v propojení se složkou taneční, hrou na nástroje i s poslechovou skladbou. - Osnova
- 1. Hudebně-pohybové činnosti: pohybově-výrazové prostředky – elementární pohybový a taneční prvek (lidový tanec, polka, menuet, mazurka, valčík, historické tance – v propojení s písní a poslechovou skladbou).
- 2. Improvizace – rytmická, melodická a pohybem na hudbu.
- 3. Percepční činnosti – činnosti poslechové: cíle poslechu, hudebně-vyjadřovací prostředky – řeč hudby, rozdělení poslechu, metodický postup poslechu – propojení s činnostmi vokálními, instrumentálními a hudebně-pohybovými.
- 4. Hudebněnaukové činnosti vztahující se k vokálním a poslechovým činnostem.
- Literatura
- doporučená literatura
- HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
- ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 4. Praha: Portál, 2011.
- KOPECKÝ,J. – SYNEK, J. – ZOUHAR, V. Hudební hry jinak. Tvořivé hry a modelové projekty elementárního komponování. Brno, JAMU, 2014.
- HERDEN, J. - JENČKOVÁ, E. – KOLÁŘ, J. Hudba pro děti. Praha, 1992.
- KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005. 48 s. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6.
- KURKOVÁ, L. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha: SPN, 1981.
- EBEN, Petr – HURNÍK, Ilja. Česká Orffova škola I – V. SUPRAPHON, Praha, 1969 – 1998, 485 s.
- KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha, 2000.
- JENČKOVÁ, Eva. Hudba v současné škole : [základní řada]. 6, Hudba a pohyb.ŞD.Ş1. Hradec Králové: Jaroslav Jenček - Orlice, 1997. 55 s.
- TAYLOR, D. Metodika hry na ozvučné trubice BOOMWHACKERY. Brno, MSD, 2019. ISBN 978-80-7392-299-3.
- VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Praha: Comenium musicum, 1987.
- Výukové metody
- Praktická průprava: zpěv, doprovod na elementární hudební nástroje, hra na tělo, elementární pohybové prvky a taneční kroky, dirigování. Hra na klavír/housle. Student se orientuje v problematice poslechových činností; má osvojenou metodickou řadu při nácviku a využití tanečních prvků v praxi. Zpracování přípravy pro předmět hudební výchova. Práce na učitelském portfoliu k předmětu HV.
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení:
Typ výuky: seminář
Podmínky ke zkoušce:
a) U zkoušky studenti prokáží teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Didaktika hudební výchovy pro ZŠ 1 a 2. Zkouška se skládá z ústní části – teorie Didaktiky HV 1 a 2 a praktické části (zpěv, dirigování, hra na klavír/ housle, zobcovou flétnu, aj.): 6 lidových písní (z toho 2 dvojhlasé či vícehlasé), 2 umělé /populární písně, kánon, spirituál/pracovní píseň a 4 písně k dějinám hudby (pro II. stupeň): zpěv, hra na klavír/housle; transpozice 2 jednohlasých lidových písní do vedlejších tónin v rozmezí velké tercie; dirigování; b) K 2 písním vypracovat metodický postup – doplňkový doprovod (rytmický, instrumentální či pohybový).
c) Ručně vyrobený hudební nástroj z recyklovatelných, zbytkových a přírodních materiálů.
d) Vypracování Power Pointové prezentace na zadané období z dějin hudby i s doporučenou poslechovou aktivitou – pracovní list.
e) Vypracované učitelské portfolio k předmětu HV.
f) Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích. - Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
HV056 Didaktika HV pro ZŠ 2
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- HV056/01: Út 11:00–12:50 učebna 21, Út 11:00–12:50 učebna 21, D. Taylor
- Předpoklady
- HV050 Didaktika HV pro ZŠ 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Obsah předmětu je zaměřený na osvojení si základních postupů při realizaci činností poslechových a hudebně-pohybových. K pochopení hudebního sdělení napomáhají hudebně-vyjadřovací prostředky, které si studenti osvojují v propojení s písní, tanečním a pohybovým prvkem a poslechem vybraných skladeb.
- Výstupy z učení
- Student:
- se orientuje v problematice elementárních tvořivých činností;
rozeznává druhy improvizace a umí je aplikovat v praxi, stejně tak i prvky elementárního komponování;
- orientuje se v problematice činností hudebně-pohybových; dovede v praxi aplikovat pohybové a taneční hry; má osvojenou metodickou řadu při nácviku tanečních prvků a dovede je využít při práci s písní a elementární klavírní skladbou; dovede uplatnit pohybový prvek v propojení s říkadlem, básní, při práci s literárním textem;
- osvojí si činnosti hudebně-poslechové, které dovede v praxi propojit při práci s písní a poslechovou skladbou; orientuje se v základních hudebně-vyjadřovacích prostředcích a dovede je využívat při práci s písní, v propojení se složkou taneční, hrou na nástroje i s poslechovou skladbou. - Osnova
- 1. Hudebně-pohybové činnosti: pohybově-výrazové prostředky – elementární pohybový a taneční prvek (lidový tanec, polka, menuet, mazurka, valčík, historické tance – v propojení s písní a poslechovou skladbou).
- 2. Improvizace – rytmická, melodická a pohybem na hudbu.
- 3. Percepční činnosti – činnosti poslechové: cíle poslechu, hudebně-vyjadřovací prostředky – řeč hudby, rozdělení poslechu, metodický postup poslechu – propojení s činnostmi vokálními, instrumentálními a hudebně-pohybovými.
- 4. Hudebněnaukové činnosti vztahující se k vokálním a poslechovým činnostem.
- Literatura
- doporučená literatura
- EBEN, Petr – HURNÍK, Ilja. Česká Orffova škola I – V. SUPRAPHON, Praha, 1969 – 1998, 485 s.
- KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005. 48 s. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6.
- JENČKOVÁ, Eva. Hudba v současné škole : [základní řada]. 6, Hudba a pohyb.ŞD.Ş1. Hradec Králové: Jaroslav Jenček - Orlice, 1997. 55 s.
- TAYLOR, D. Metodika hry na ozvučné trubice BOOMWHACKERY. Brno, MSD, 2019. ISBN 978-80-7392-299-3.
- KURKOVÁ, L. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha: SPN, 1981.
- ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 4. Praha: Portál, 2011.
- KOPECKÝ,J. – SYNEK, J. – ZOUHAR, V. Hudební hry jinak. Tvořivé hry a modelové projekty elementárního komponování. Brno, JAMU, 2014.
- HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
- KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha, 2000.
- VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Praha: Comenium musicum, 1987.
- HERDEN, J. - JENČKOVÁ, E. – KOLÁŘ, J. Hudba pro děti. Praha, 1992.
- Výukové metody
- Praktická průprava: zpěv, doprovod na elementární hudební nástroje, hra na tělo, elementární pohybové prvky a taneční kroky, dirigování. Hra na klavír/housle. Student se orientuje v problematice poslechových činností; má osvojenou metodickou řadu při nácviku a využití tanečních prvků v praxi. Zpracování přípravy pro předmět hudební výchova. Práce na učitelském portfoliu k předmětu HV.
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení:
Typ výuky: seminář
Podmínky ke zkoušce:
a) U zkoušky studenti prokáží teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Didaktika hudební výchovy pro ZŠ 1 a 2. Zkouška se skládá z ústní části – teorie Didaktiky HV 1 a 2 a praktické části (zpěv, dirigování, hra na klavír/ housle, zobcovou flétnu, aj.).
b) 6 lidových písní (z toho 2 dvojhlasé či vícehlasých), 1 kánon, 1 spirituál/pracovní píseň, 2 umělé /populární písně a 4 písně k dějinám hudby (pro II. stupeň): zpěv, hra na klavír/housle – transpozice lidových písní do vedlejších tónin v rozmezí velké tercie, dirigování, doplňkový doprovod k písním (rytmický, instrumentální či pohybový).
c) Hra na flétnu – 5 lidových písní (C, G, D, F dur).
d) Vypracování přípravy na zadané téma.
e) Vypracované učitelské portfolio k předmětu HV.
f) Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích. - Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
HV056 Didaktika HV pro ZŠ 2
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- HV056/01: St 10:00–11:50 učebna 21, D. Taylor
- Předpoklady
- HV050 Didaktika HV pro ZŠ 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Obsah předmětu je zaměřený na osvojení si základních postupů při realizaci činností poslechových a hudebně-pohybových. K pochopení hudebního sdělení napomáhají hudebně-vyjadřovací prostředky, které si studenti osvojují v propojení s písní, tanečním a pohybovým prvkem a poslechem vybraných skladeb.
- Výstupy z učení
- Student:
- se orientuje v problematice elementárních tvořivých činností;
rozeznává druhy improvizace a umí je aplikovat v praxi, stejně tak i prvky elementárního komponování;
- orientuje se v problematice činností hudebně-pohybových; dovede v praxi aplikovat pohybové a taneční hry; má osvojenou metodickou řadu při nácviku tanečních prvků a dovede je využít při práci s písní a elementární klavírní skladbou; dovede uplatnit pohybový prvek v propojení s říkadlem, básní, při práci s literárním textem;
- osvojí si činnosti hudebně-poslechové, které dovede v praxi propojit při práci s písní a poslechovou skladbou; orientuje se v základních hudebně-vyjadřovacích prostředcích a dovede je využívat při práci s písní, v propojení se složkou taneční, hrou na nástroje i s poslechovou skladbou. - Osnova
- 1. Hudebně-pohybové činnosti: pohybově-výrazové prostředky – elementární pohybový a taneční prvek (lidový tanec, polka, menuet, mazurka, valčík, historické tance – v propojení s písní a poslechovou skladbou).
- 2. Improvizace – rytmická, melodická a pohybem na hudbu.
- 3. Percepční činnosti – činnosti poslechové: cíle poslechu, hudebně-vyjadřovací prostředky – řeč hudby, rozdělení poslechu, metodický postup poslechu – propojení s činnostmi vokálními, instrumentálními a hudebně-pohybovými.
- 4. Hudebněnaukové činnosti: Power pointové prezentace hudebních období s poslechem hudebních ukázek; zpracování pracovního listu k poslechové aktivitě.
- Literatura
- doporučená literatura
- KURKOVÁ, L. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha: SPN, 1981.
- TAYLOR, D. Metodika hry na ozvučné trubice BOOMWHACKERY. Brno, MSD, 2019. ISBN 978-80-7392-299-3.
- EBEN, Petr – HURNÍK, Ilja. Česká Orffova škola I – V. SUPRAPHON, Praha, 1969 – 1998, 485 s.
- KOPECKÝ,J. – SYNEK, J. – ZOUHAR, V. Hudební hry jinak. Tvořivé hry a modelové projekty elementárního komponování. Brno, JAMU, 2014.
- VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Praha: Comenium musicum, 1987.
- KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha, 2000.
- ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 4. Praha: Portál, 2011.
- KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005. 48 s. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6.
- HERDEN, J. - JENČKOVÁ, E. – KOLÁŘ, J. Hudba pro děti. Praha, 1992.
- HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
- JENČKOVÁ, Eva. Hudba v současné škole : [základní řada]. 6, Hudba a pohyb.ŞD.Ş1. Hradec Králové: Jaroslav Jenček - Orlice, 1997. 55 s.
- Výukové metody
- Praktická průprava: zpěv, doprovod na elementární hudební nástroje, hra na tělo, elementární pohybové prvky a taneční kroky, dirigování. Hra na klavír/housle. Student se orientuje v problematice poslechových činností; má osvojenou metodickou řadu při nácviku a využití tanečních prvků v praxi. Zpracování Power Pointové prezentace k dějinám hudby s pracovním listem k poslechové aktivitě. Práce na učitelském portfoliu k předmětu HV.
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení:
Typ výuky: seminář
Podmínky ke zkoušce:
a) U zkoušky studenti prokáží teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Didaktika hudební výchovy pro ZŠ 1 a 2. Zkouška se skládá z ústní části – teorie Didaktiky HV 1 a 2 a praktické části (zpěv, dirigování, hra na klavír/ housle, zobcovou flétnu, aj.).
b) 6 lidových písní (z toho 2 dvojhlasé či vícehlasé) , 2 kánony, 2 pracovní písně či spirituály, 6 umělých, populárních písní a 8 písní k dějinám hudby (pro II. stupeň): zpěv, hra na klavír/housle – transpozice lidových písní do vedlejších tónin v rozmezí velké tercie, dirigování, doplňkový doprovod k písním (rytmický, instrumentální či pohybový).
c) Hra na flétnu – 10 lidových písní (C, G, D, F dur).
d) Vypracování Power Pointové prezentace na vybrané historické období s pracovním listem k poslechové aktivitě.
e) Vypracované učitelské portfolio k předmětu HV.
f) Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích. - Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
HV056 Didaktika HV pro ZŠ 2
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- HV056/01: Čt 12:00–13:50 učebna 21, D. Taylor
- Předpoklady
- HV050 Didaktika HV pro ZŠ 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Obsah předmětu je zaměřený na osvojení si základních postupů při realizaci činností poslechových a hudebně-pohybových. K pochopení hudebního sdělení napomáhají hudebně-vyjadřovací prostředky, které si studenti osvojují v propojení s písní, tanečním a pohybovým prvkem a poslechem vybraných skladeb.
- Výstupy z učení
- Student:
- se orientuje v problematice elementárních tvořivých činností;
rozeznává druhy improvizace a umí je aplikovat v praxi, stejně tak i prvky elementárního komponování;
- orientuje se v problematice činností hudebně-pohybových; dovede v praxi aplikovat pohybové a taneční hry; má osvojenou metodickou řadu při nácviku tanečních prvků a dovede je využít při práci s písní a elementární klavírní skladbou; dovede uplatnit pohybový prvek v propojení s říkadlem, básní, při práci s literárním textem;
- osvojí si činnosti hudebně-poslechové, které dovede v praxi propojit při práci s písní a poslechovou skladbou; orientuje se v základních hudebně-vyjadřovacích prostředcích a dovede je využívat při práci s písní, v propojení se složkou taneční, hrou na nástroje i s poslechovou skladbou. - Osnova
- 1. Hudebně-pohybové činnosti: pohybově-výrazové prostředky – elementární pohybový a taneční prvek (lidový tanec, polka, menuet, mazurka, valčík, historické tance – v propojení s písní a poslechovou skladbou).
- 2. Improvizace – rytmická, melodická a pohybem na hudbu.
- 3. Percepční činnosti – činnosti poslechové: cíle poslechu, hudebně-vyjadřovací prostředky – řeč hudby, rozdělení poslechu, metodický postup poslechu – propojení s činnostmi vokálními, instrumentálními a hudebně-pohybovými.
- 4. Hudebněnaukové činnosti vztahující se k vokálním a poslechovým činnostem.
- Literatura
- doporučená literatura
- EBEN, Petr – HURNÍK, Ilja. Česká Orffova škola I – V. SUPRAPHON, Praha, 1969 – 1998, 485 s.
- HERDEN, J. - JENČKOVÁ, E. – KOLÁŘ, J. Hudba pro děti. Praha, 1992.
- KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha, 2000.
- KURKOVÁ, L. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha: SPN, 1981.
- ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 4. Praha: Portál, 2011.
- KOPECKÝ,J. – SYNEK, J. – ZOUHAR, V. Hudební hry jinak. Tvořivé hry a modelové projekty elementárního komponování. Brno, JAMU, 2014.
- HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
- TAYLOR, D. Metodika hry na ozvučné trubice BOOMWHACKERY. Brno, MSD, 2019. ISBN 978-80-7392-299-3.
- VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Praha: Comenium musicum, 1987.
- KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005. 48 s. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6.
- JENČKOVÁ, Eva. Hudba v současné škole : [základní řada]. 6, Hudba a pohyb.ŞD.Ş1. Hradec Králové: Jaroslav Jenček - Orlice, 1997. 55 s.
- Výukové metody
- Praktická průprava: zpěv, doprovod na elementární hudební nástroje, hra na tělo, elementární pohybové prvky a taneční kroky, dirigování. Hra na klavír/housle. Student se orientuje v problematice poslechových činností; má osvojenou metodickou řadu při nácviku a využití tanečních prvků v praxi. Zpracování přípravy pro předmět hudební výchova. Práce na učitelském portfoliu k předmětu HV.
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení:
Typ výuky: seminář
Podmínky ke zkoušce:
a) U zkoušky studenti prokáží teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Didaktika hudební výchovy pro ZŠ 1 a 2. Zkouška se skládá z ústní části – teorie Didaktiky HV 1 a 2 a praktické části (zpěv, dirigování, hra na klavír/ housle, zobcovou flétnu, aj.).
b) 20 lidových písní (z toho 10 dvojhlasých či vícehlasých) , 12 umělých /populárních písní a 8 písní k dějinám hudby (pro II. stupeň): zpěv, hra na klavír/housle – transpozice lidových písní do vedlejších tónin v rozmezí velké tercie, dirigování, doplňkový doprovod k písním (rytmický, instrumentální či pohybový).
c) Hra na flétnu – 10 lidových písní (C, G, D, F dur).
d) Vypracování přípravy na zadané téma.
e) Vypracované učitelské portfolio k předmětu HV.
f) Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích. - Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
HV056 Didaktika HV pro ZŠ 2
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- HV056/01: St 13:00–14:50 učebna 21, D. Taylor
- Předpoklady
- HV050 Didaktika HV pro ZŠ 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství hudební výchovy pro základní a střední školy (program PdF, N-MA)
- Učitelství hudební výchovy pro základní a střední školy (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Obsah předmětu je zaměřený na osvojení si základních postupů při realizaci činností poslechových a hudebně-pohybových. K pochopení hudebního sdělení napomáhají hudebně-vyjadřovací prostředky, které si studenti osvojují v propojení s písní, tanečním a pohybovým prvkem a poslechem vybraných skladeb.
- Osnova
- 1. Hudebně-pohybové činnosti: pohybově výrazové prostředky – elementární pohybový a taneční prvek (lidový tanec, polka, menuet, mazurka, valčík, historické tance – v propojení s písní a poslechovou skladbou). 2. Improvizace – rytmická, melodická a pohybem na hudbu. 3. Percepční činnosti – činnosti poslechové: cíle poslechu, hudebně-vyjadřovací prostředky - řeč hudby, rozdělení poslechu, metodický postup poslechu – propojení s činnostmi vokálními, instrumentálními a hudebně-pohybovými. 4. Hudebně-naukové činnosti vztahující se k vokální a poslechovým činnostem.
- Literatura
- doporučená literatura
- KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005. 48 s. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6.
- EBEN, Petr – HURNÍK, Ilja. Česká Orffova škola I – V. SUPRAPHON, Praha, 1969 – 1998, 485 s.
- JENČKOVÁ, Eva. Hudba v současné škole : [základní řada]. 6, Hudba a pohyb.ŞD.Ş1. Hradec Králové: Jaroslav Jenček - Orlice, 1997. 55 s.
- KURKOVÁ, L. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha: SPN, 1981.
- VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Praha: Comenium musicum, 1987.
- ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 4. Praha: Portál, 2011.
- KOPECKÝ,J. – SYNEK, J. – ZOUHAR, V. Hudební hry jinak. Tvořivé hry a modelové projekty elementárního komponování. Brno, JAMU, 2014.
- HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
- HERDEN, J. - JENČKOVÁ, E. – KOLÁŘ, J. Hudba pro děti. Praha, 1992.
- KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha, 2000.
- Výukové metody
- Praktická průprava: zpěv, doprovod na elementární hudební nástroje, hra na tělo, elementární pohybové prvky a taneční kroky, dirigování. Hra na klavír/housle. Student se orientuje v problematice poslechových činností; má osvojenou metodickou řadu při nácviku a využití tanečních prvků v praxi. Zpracování přípravy pro předmět hudební výchova. Práce na učitelském portfoliu k předmětu HV.
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení: Typ výuky: seminář Podmínky k zápočtu: a) U zápočtu prokáží studenti teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Didaktika hudební výchovy pro ZŠ 2. Zápočet se skládá z ústní části – teorie Didaktiky HV 2 a praktické části (zpěv, dirigování, hra na klavír/ housle, zobcovou flétnu, aj.). b) 20 lidových písní (z toho 10 dvojhlasých či vícehlasých) , 12 umělých /populárních písní a 8 písní k dějinám hudby (pro II. stupeň): zpěv, hra na klavír/housle – transpozice lidových písní do vedlejších tónin v rozmezí velké tercie, dirigování, doplňkový doprovod k písním (rytmický, instrumentální či pohybový). c) Hra na flétnu – 10 lidových písní (C, G, D, F dur). d) Vypracování přípravy na zadané téma. e) Vypracované učitelské portfolio k předmětu HV. f) Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
hv056 Didaktika HV pro ZŠ 2
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- hv056/01: St 11:10–12:50 učebna 21, D. Taylor
- Předpoklady
- HV050 Didaktika HV pro ZŠ 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství hudební výchovy pro základní a střední školy (program PdF, N-MA)
- Učitelství hudební výchovy pro základní a střední školy (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Obsah předmětu je zaměřený na osvojení si základních postupů při realizaci činností poslechových a hudebně pohybových. K pochopení hudebního sdělení napomáhají hudebně vyjadřovací prostředky, které si studenti osvojují v propojení s písní, tanečním a pohybovým prvkem a poslechem vybraných skladeb.
- Osnova
- 1. Hudebně pohybové činnosti: pohybově výrazové prostředky – elementární pohybový a taneční prvek (lidový tanec, polka, menuet, mazurka, valčík, historické tance – v propojení s písní a poslechovou skladbou). 2. Improvizace – rytmická, melodická a pohybem na hudbu. 3. Percepční činnosti – činnosti poslechové: cíle poslechu, hudebně vyjadřovací prostředky - řeč hudby, rozdělení poslechu, metodický postup poslechu – propojení s činnostmi vokálními, instrumentálními a hudebně pohybovými. 4. Hudebně naukové činnosti vztahující se k vokální a poslechovým činnostem.
- Literatura
- doporučená literatura
- HERDEN, J. - JENČKOVÁ, E. – KOLÁŘ, J. Hudba pro děti. Praha, 1992.
- ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 4. Praha: Portál, 2011.
- KURKOVÁ, L. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha: SPN, 1981.
- JENČKOVÁ, Eva. Hudba v současné škole : [základní řada]. 6, Hudba a pohyb.ŞD.Ş1. Hradec Králové: Jaroslav Jenček - Orlice, 1997. 55 s.
- KOPECKÝ,J. – SYNEK, J. – ZOUHAR, V. Hudební hry jinak. Tvořivé hry a modelové projekty elementárního komponování. Brno, JAMU, 2014.
- HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
- KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005. 48 s. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6.
- VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Praha: Comenium musicum, 1987.
- KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha, 2000.
- EBEN, Petr – HURNÍK, Ilja. Česká Orffova škola I – V. SUPRAPHON, Praha, 1969 – 1998, 485 s.
- Výukové metody
- Praktická průprava: zpěv, doprovod na elementární hudební nástroje, hra na tělo, elementární pohybové prvky a taneční kroky, dirigování. Hra na klavír/housle. Student se orientuje v problematice poslechových činností; má osvojenou metodickou řadu při nácviku a využití tanečních prvků v praxi. Zpracování přípravy pro předmět hudební výchova. Práce na učitelském portfoliu k předmětu HV.
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení: Typ výuky: seminář Podmínky k zápočtu: a) U zápočtu prokáží studenti teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Didaktika hudební výchovy pro ZŠ 2. Zápočet se skládá z ústní části – teorie Didaktiky HV 2 a praktické části (zpěv, dirigování, hra na klavír/ housle, zobcovou flétnu, aj.). b) 20 lidových písní (z toho 10 dvojhlasých či vícehlasých) , 12 umělých /populárních písní a 8 písní k dějinám hudby (pro II. stupeň): zpěv, hra na klavír/housle – transpozice lidových písní do vedlejších tónin v rozmezí velké tercie, dirigování, doplňkový doprovod k písním (rytmický, instrumentální či pohybový). c) Hra na flétnu – 10 lidových písní (C, G, D, F dur). d) Vypracování přípravy na zadané téma. e) Vypracované učitelské portfolio k předmětu HV. f) Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
hv056 Didaktika HV pro ZŠ 2
Pedagogická fakultajaro 2017
Předmět se v období jaro 2017 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- HV050 Didaktika HV pro ZŠ 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství hudební výchovy pro základní a střední školy (program PdF, N-SS)
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)