SZ7BP_PsDV Psychologie duševního vývoje

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Otto Čačka (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jana Magerová, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Mgr. Ing. Irena Ocetková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Mgr. Lubomír Reiter (náhr. zkoušející)
doc. PhDr. Ivan Šmahel, CSc. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. PhDr. Otto Čačka
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Renata Buganová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ7BP_PsDV/01: Po 13:25–14:10 učebna 50, O. Čačka
SZ7BP_PsDV/02: Po 14:20–15:05 učebna 50, O. Čačka
SZ7BP_PsDV/03: Po 15:15–16:00 učebna 50, O. Čačka
SZ7BP_PsDV/04: Po 16:10–16:55 učebna 50, O. Čačka
Předpoklady
SZ7BP_UvPs Úvod do psychologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 27 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět vede k osvojení znalostí činitelů i zákonů duševního vývoje, včetně pochopení dynamiky změn specifických charakteristik i celku duševního dění v jednotlivých vývojových stádiích. V každém stádiu postihuje nejen kvality racionálně-kognitivních procesů a imaginativně-emotivních funkcí, ale i dopad dílčích faktorů (akcelerátorů, stresorů atp.) v subjekt-objektové interakci, možné adaptační potíže, poruchy a nemoci, a poukazuje na možné chyby i principy optimalizace výchovného působení.
Osnova
  • 1. Koncepce a činitelé vývoje, zákony vývojových změn Interakční teorie (Bewers, Magnuson), psychické ekvilibrium a humanistický model vývoje. Švancarovy hypotézy, faktory situace (stimulátory, stresory aj.), deprivace a supersaturace. 2. Stručná charakteristika změn duševního dění v jednotlivých vývojových stádiích Periodizace vývoje, celková charakteristika jednotlivých vývojových stádií, vymezení vývojových úkolů, obecná struktura látky a doporučená literatura. 3. Faktory a úskalí akcelerace vývojových změn v nejranějších vývojových stádiích Novorozenec (rozvoj čivosti, vnímání, projevy emocí, dopad charakteru interakce). Kojenec (činitelé vnímání tvarů a prostoru, vývojové charakteristiky paměti a myšlení, city, separační úzkost). Batole (Charakter poznávacích procesů, sebeuvědomování a prožívání, vzdor). 3. Specifické znaky duševních projevů dětí v předškolním vývojovém stádiu Specifické charakteristiky jednotlivých poznávacích procesů. Funkce imaginace a imaginativních aktivit. Stimulační a inhibiční výchova. Výchovné obtíže. Školní zralost. 4. Kvality rozumově-poznávacích procesů dětství a prepuberty Změny čivosti a vnímání (rozdílové prahy, analýza, syntéza, systematičnost). Pozornost a paměť (záměrnost, porozumění, pořádání). Myšlení (názorné operace, zobecňování). 5. Změny imaginativně-emotivních funkcí v průběhu dětství a prepuberty Stádia sebezažívání (formování sebepojetí a sebevědomí). Charakteristiky prožívání (exprese, projekce, morálka). Volní procesy (posuny motivace, volní jednání, autoregulace, zájmy). 6. Vnějších vlivy a jejich dopad na duševní vývoj v dětství a prepubertě Rodina (dopad rodinné atmosféry a stylů výchovy, sourozenci). Škola (změny sociálních vztahů, sexuálné role, osobnost učitele). Mimoškolní vlivy (změny i význam her a zájmů). 7. Adaptační potíže, poruchy a neurotické příznaky v dětství a prepubertě Typy adaptačních potíží v dětství a prepubertě (druhy a dynamika). Organicky podmíněné poruchy učení, řeči a chování. Neurotické příznaky (druhy, příčiny a možnosti odstraňování). 8. Styly výchovy a jejich dopad na formování osobnosti dítěte Výchovné vlivy stimulační a inhibiční. Charakteristika a dopad rozmazlování, výchovy typu „laissez faire“a autokratické. Nežádoucí vztahy vrstevníků (parazitický, symbiotický aj.) 9. Celková charakteristika jednotlivých stádií dospívání, vývojové úkoly Puberta (Změny fyziologické, psychické a sociální. Disharmonie a labilita. Faktory dovršení výkonnosti.). Adolescence (Změny kontaktu s realitou. Úrovně sebepojetí a sebeformování). 10. Úroveň racionálně-kognitivních procesů dospívajících Završení čivosti. Rozdíly charakteru vnímání, pozornosti, paměti, myšlení a tvořivosti u pubescentů a adolescentů (kognitivní styl, abstrakce, divergentní myšlení, „verbalizmus“). 11. Proces rozvoje imaginativně-emotivních funkcí v průběhu dospívání Proměny emocionality (labilita, negativizmus, extrémní stanoviska, formování struktur cílů a hodnot) a volních procesů (impulzivita, aspirace, sebeovládání, plánovitost a nepudové projekty). Rozvoj Jáství (kognitivní, afektivní a konativní složky a jejich organizace) 12. Nejvýznamnější faktory subjekt-objektové interakce v dospívání Faktory rozvoje společenského citu (rodina, vrstevníci, partnerské vztahy). Potřeba výkonu a seberealizace (úroveň sebeaktualizačních tendencí, volba povolání a profesionální příprava). 13. Možné duševní poruchy a nemoci dospívajících Stupně zátěže, možnosti jejich zvládání a význam pro dušení vývoj. Variabilita charakteru projevů dospívajících. Typy maladaptace. Duševní nemoci (druhy, původ a možnosti terapie). 14. Zásady účiného jednání s dospívajícími a aspekty dospělosti Negativní důsledky „nezasahování“ či autoritativní přísnosti. Znaky optimálního přístupu. Dospělost jako „proces“ (znaky kultivované a zralé osobnosti, autonomie a seberegulace).
Literatura
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Online. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006. 368 stran. ISBN 9788024712840. [citováno 2024-04-23] URL info
  • ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Online. první. Brno: DOPLNĚK, 2000. 377 s. ISBN 80-7239-060-0. [citováno 2024-04-23] info
  • HOSKOVEC, Jiří, Jiří ŠTIKAR a Jaromír JANOUŠEK. Psychologický výkladový atlas. Online. Praha: Karolinum, 1993. 281 s. ISBN 80-7066-716-8. [citováno 2024-04-23] info
Metody hodnocení
test - při nesplnění požadavků ústní zkouška
Informace učitele
http://www.volny.cz/cacka
Okruhy ke zkoušce: Předmět vývojové psychologie, zákony vývojových změn, duševní vývoj v raném dětství, vývojové změny v dětství a prepubertě, charakteristika psychiky v pubertě a adolescenci, rozdíly charakteru subjekt-objektové interakce v jednotlivých stádiích, duševní poruchy a nemoci, dopad různých stylů výchovy a principy optimalizace výchovného působení.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Dvousemestrální zkouška zahrnuje i obsah předmětu Úvod do psychologie SZ7BP_UvPs (z 1. semestru)
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.