Bi2MP_HNRP Systém a evoluce nižších rostlin a hub pro základní vzdělávání

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Hrouda, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Bohuslav Uher, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Předpoklady
Znalost základů systému a evoluce sinic, řas a hub.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět rozšiřuje znalosti systému a fylogeneze sinic, řas, hub a houbových organismů a lišejníků. Dplňuje a rozšiřuje do hloubky znalosti o stavbě jejich stélky, rozmnožování, životních cyklech. Věnuje se detailněji jednotlivý skupinám těchto organismů, jejich zástupcům. Důraz je kladen na jejich ekologii a význam. Výuka je vedena s důrazem na prohloubení znalostí a pochopení souvislostí mezi organismy a jejich upotřební ve výuce na základní škole.
Osnova
  • Předmět je koncipován jako rozšiřující studium sinic, řas a hub, navazující na předmět Základy systému a fylogeneze nižších rostlin a hub Bi2BP_BHNP 1. Cyanobacteria (syn. Cyanophyta) – sinice (cyanobakterie). Charakteristika, diferenciace stélky, buněčné struktury, specifické struktury sinic, význam se zaměřením na toxicitu vodního květu, zástupci. 2. Myxomycota – hlenky: Charakteristika, životní cyklus a výživa, výskyt, zástupci. 3. Plasmodiophoromycota – nádorovky: Výživa, životní cyklus, výskyt, ekologie, zástupci 4. Euglenophyta – krásnoočka (eugleny): Charakteristika, podrobnější stavba buňky, výskyt, systém, zástupci. 5. Dinophyta – obrněnky: Charakteristika, symbiózy obrněnek, výskyt v přírodě, geologické stáří, systém. 6. Cryptophyta – skrytěnky: Charakteristika, ekologie, systém. 7. Oomycota – oomycety: Stélka, živ. cyklus, rozmnožování, ekologie, výskyt, význam. Systém a zástupci. 8. Heterokontophyta (syn. Chromophyta): Charakteristika, systém, stavba buněk zástupců jednotlivých tříd, jejich ekologie a význam. 9. Haptophyta (syn. Prymnesiophyta). Základní charakteristika. 10. Chytridiomycota, tř. Chytridiomycetes: Stélka, rozmnožování, výskyt a ekologie, zástupci. 11. Zygomycota – houby spájivé, tř. Zygomycetes: Stélka, rozmnožování, systém a zástupci. 12. Ascomycota – houby vřeckovýtrusné: Charakteristika, stélka, výskyt a význam, systém, zástupci jednotlivých tříd, jejich ekologie a význam. 13. Basidiomycota – houby stopkovýtrusné: Charakteristika, stélka, výskyt a význam, systém, zástupci jednotlivých tříd, jejich ekologie a význam. 14. Rhodophyta – ruduchy. Charakteristika, stavba stélky, rozmnožování a rodozměna, ekologie, výskyt v přírodě, geologické stáří, hospodářský význam, systém a zástupci. 15. Chlorophyta – zelené řasy. Základní charakteristika, chloroplasty, fotosyntetické pigmenty, zásobní látky, jádro, mitóza, cytokinéza, bičíky, buněčná stěna, rozmnožování, systém.Zástupci jednotlivých tříd, jejich ekologie a význam. 16. Charophyta (parožnatky.Charakteristika, stélka, výskyt a význam, systém, zástupci jednotlivých tříd, jejich ekologie a význam.
Literatura
  • KALINA, Tomáš a Jiří VÁŇA. Sinice, řasy, houby, mechorosty a podobné organismy v současné biologii. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005, 606 s. ISBN 9788024610368. info
  • KALINA, Tomáš. Systém a vývoj sinic a řas. Praha: Karolinum, 1994, 165 s. ISBN 80-7066-854-7. info
  • VÁŇA, Jiří. Systém a vývoj hub a houbových organismů. 2. vydání. Praha: Karolinum, 1998, 164 stran. ISBN 8071846031. info
Metody hodnocení
Zkouška formou písemného testu. Podmínkou připuštění ke zkoušce je zápočet z předmětu Bi2MP_HNRL.
Informace učitele
V průběhu navazujícího magisterského studia oboru Učitelství přírodopisu pro ZŠ jsou vypsány čtyři povinně volitelné předměty: Zoologie bezobratlých pro základní vzdělávání (přednáška + cvičení), Zoologie strunatců pro základní vzdělávání (přednáška + cvičení), Systém a fylogeneze nižších rostlin a hub pro základní vzdělávání (přednáška + cvičení), Systém vyšších rostlin pro základní vzdělávání (přednáška + cvičení). Studenti jsou povinni vybrat si alespoň dva z nich. Pokud si vyberou (nad rámec dvou předmětů) další předmět navíc, zavazují se k jeho splnění. Další literatura a odkazy: (Determinační literatura viz sylabus cvičení = předmět Bi2MP_HNRL) Kremer B. P. et Muhle H. (1998): Lišejníky, mechorosty, kapraďorosty. - Ikar Praha Peciar V. et al. (1984): Základy systému a evolúcie výtrusných rastlín. - SPN Bratislava. http://www.sinicearasy.cz http://www.sinice.cz http://botany.natur.cuni.cz/algo/ http://www.butbn.cas.cz/ccala/ccala.htm http://www.sci.muni.cz/botany/studium/nr-rasy.htm http://botany.upol.cz/atlasy/system/index.html
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.