SC4MK_MRVP Metodika řešení výchovných problémů a mezních situací

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/0/1. 15 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Soňa Cpinová (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Předpoklady
! NOWANY ( SC4MK_MIVC Management a řízení VČ instit. , SC4MK_PMV Projektování v multik. výchově , SC4MK_KTUR Koncepce TUR )
Předmět je součástí kombinovaného magsiterského studia oboru Sociální pedagogika. Předpokladem pro jeho ukončení je splnění úkolů vymezených sylabem předmětu a úspěšným složením zkoušky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Jiné omezení: Předmět je povinnou součástí profilace Sociální prevence a resocializace
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se zabývá systémem péče o děti s výchovným problémem. Seznamuje studenty s charakteristikou výchovných problémů. Pracuje se s kazuistikami dětí s výchovným problémem.
Osnova
  • Systém péče o děti s výchovným problémem. Státní a nestátní instituce. Co je výchovný problém? Děti s disharmonickým vývojem osobnosti. Práce s dětmi experimentujícimi s OPL. Kazuististý seminář.
Literatura
  • Děti a mládež v obtížných životních situacích : nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajích profesí. Edited by Richard Jedlička. Vyd. 1. Praha: Themis, 2004, 478 s. ISBN 8073120380. info
  • LABÁTH, Vladimír a Alena AMBRÓZOVÁ. Riziková mládež :možnosti potenciálnych zmien. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001, 157 s. ISBN 80-85850-66-4. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese :variabilita a patologie lidské psychiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 444 s. ISBN 80-7178-214-9. info
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese :psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-150-9. info
Výukové metody
Výuka je koncipována formou přednášek; ve vybraných tématech se očekává intenzivnější samostudium studenta. Cílem je proniknout do problematiky v teoretické i praktické rovině a úspěšně složit zkoušku formou kolokvia. Důležitým aspektem propojení s praxí je zpracování odborné semetrální práce.
Metody hodnocení
Studium je ukončeno kolokviem a odevzdáním seminární práce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je povinnou součástí profilace Sociální prevence a resocializace.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.