Ze2RC_PBK2 Pedogeografie a biogeografie

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
12 hodin konzultací. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Aleš Ruda, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Předpoklady
K efektivní účasti ve výuce předmětu musejí studenti zvládnout základy geologie, hydrologie a klimatologie, aby byli schopni posoudit pozaďové charakteristiky přírodního prostředí formující půdní a vegetační kryt.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o geografických aspektech studia půdního pokryvu a bioty. Zdůraznit indikační roli půdy a bioty o ostatních složkách prostředí a praktické využití těchto poznatků. Prezentovat obě disciplíny atraktivně pro pochopení ze strany žáků ZŠ.
Osnova
  • Obsah předmětu:
  • 1. Pedogeografie v systému geografických věd. Objekt a předmět pedogeografie. Pomocné disciplíny.
  • 2. Půda jako systém. Základní vlastnosti.
  • 3. Součásti půdy.
  • 4. Půdotvorné procesy.
  • 5. Klasifikace a regionalizace půd ČR.
  • 6. Geografické aspekty prostorové diferenciace půdního pokryvu.
  • 7. Biogeografie v systému geografických věd. Příbuzné disciplíny.
  • 8. Pojem společenstvo, ekotop, geobiocenóza.
  • 9. Ekoelementy vegetace.
  • 10. Růstové formy, pojem formace.
  • 11. Biogeografické členění ČR.
  • 12. Pedogeografie a biogeografie v geografickém kurikulu ZŠ a RVP.
Literatura
  • BUZEK, Ladislav a Miroslav HAVRLANT. Základy geomorfologie a biogeografie. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta. 291 s. 1977. info
  • HENDRYCH, Radovan. Fytogeografie. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 220 stran. 1984. info
  • ŠARAPATKA, Bořivoj, Pavel DLAPA a Zoltán BEDRNA. Kvalita a degradace půdy. Olomouc: Univerzita Palackého, Olomouc. 246 s. ISBN 80-244-0584-9. 2002. info
  • JŮVA, Karel, Jan RÝZNAR a Antonín STRAŇÁK. Meliorace půdy. Vyd. 1. Praha: Státní zemědělské nakladatelství. 244 s. 1960. info
  • OPATRNÝ, Evžen. Zoogeografie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. 190 s. ISBN 8024400111. 1999. info
  • TOMÁŠEK, Milan. Půdy České republiky. 4. vyd. Praha: Česká geologická služba. 67 s. ISBN 9788070756881. 2007. info
  • BUCHAR, Jan. Zoogeografie. Illustrated by B. Holubec. 1. vyd. Praha: SPN. 199 s. : i. 1983. info
  • HYNEK, Alois. Pedogeografie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 320 s. 1984. URL info
  • HAVRLANT, Miroslav. Biogeografie Československa. Vyd. 1. V Ostravě: Pedagogická fakulta v Ostravě. 117 s. 1979. info
  • JŮVA, Karel, Antonín HRABAL a Václav TLAPÁK. Ochrana půdy, vegetace, vod a ovzduší. Vyd. 1. Praha: Státní zemědělské nakladatelství. 180 s. 1977. info
  • TOMÁŠEK, Milan. Půdy České republiky. 3. vyd. Praha: Česká geologická služba. 67 s., [41. ISBN 80-7075-607-1. 2003. info
Metody hodnocení
Výuka je vedena formou přednášek. K úspěšnému zakončení je zapotřebí složit zkoušku. Pokud je písemná zkouška absolvována úspěšně, ústní není zapotřebí. Podmínkou připuštění ke zkoušce obecně je udělený zápočet ze semináře.
Navazující předměty
Informace učitele
DORST, Jean. Ohrožená příroda. Praha: Orbis, 1974, 406 s.
TOMÁŠEK, Milan. Půdy České republiky, Praha: ČGÚ, 2000, 68 s.
REJFEK, J., et al. Bonitace čs. zemědělských půd a směry jejich využití. Praha: Mze ČR, 1990, 238 s.
BEDNAREK, Renata, PRUSINKIEWICZ, Zbigniew. Geografia gleb. Warszawa: PWN, 1999, 288 s.
DOBROVOLSKIJ, Gleb, URUSEVSKAJA, Inga. Geografija počv. Moskva: MGU, 1984, 415 s.
NĚMEČEK, Jan, SMOLÍKOVÁ, Libuše, KUTÍLEK, Miroslav. Pedologie a paleopedologie. Praha: Academia, 1990, 552 s.
PELÍŠEK, Josef. Výšková půdní pásmitost střední Evropy. Praha: Academia, 1966, 368 s.
PELÍŠEK, Josef. Lesnické půdoznalství. Praha: SZN, 1964, 568 s.
HORNÍK, Stanislav, et al. Základy fyzické geografie. Praha: SPN, 1982, 400 s.
HOLÝ, Miloš. Protierozní ochrana. Praha: SNTL, 1978, 283 s.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.