MSBK_TMH Hra v životě dítětě 1 - Teorie a metodika her

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBK_TMH/OS01: Pá 22. 2. 7:30–9:10 učebna 20, Pá 19. 4. 13:55–15:35 učebna 36, Pá 10. 5. 13:55–15:35 učebna 32, Pá 24. 5. 9:20–11:00 učebna 35, Z. Syslová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět a vysvětlit význam hry pro rozvoj dětí předškolního věku;
použít informace o hře k plánování jeho dalšího rozvoje;
vytvořit zásobník her;
předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí týkající se plánování řízených činností na základě znalostí zákonitostí a charakteristických znaků hry;
interpretovat teorie hry;
Osnova
  • Vymezení pojmu hra.
  • Teorie hry.
  • Význam a funkce hry.
  • Zákonitosti hry.
  • Charakteristické znaky hry.
  • Využití hry pro pedagogickou diagnostiku.
  • Hračka.
  • Ukázky her (cíl, cílová skupina, potřeby (pomůcky), metodika, postup realizace, využití, možné výstupy).
Literatura
  • KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Hry v mateřské škole v teorii a praxi : význam hry, role pedagoga, cíl hry, soubor her. Vyd. 1. Praha: Grada. 184 s. ISBN 8024708523. 2005. info
  • NĚMEC, Jiří. Od prožívání k požitkářství. 1. vyd. Brno: Paido. 111 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-006-9. 2002. info
  • DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte :[tělesná výchova ve vzdělávacím programu mateřské školy]. Vyd. 1. Praha: Portál. 137 s. ISBN 80-7178-693-4. 2002. info
  • BRIERLEY, John. 7 prvních let života rozhoduje :[nové poznatky o vývoji mozku a výchova dítěte]. 1. vyd. Praha: Portál. 111 s. ISBN 80-7178-109-6. 1996. info
  • CAIATI, Maria, Angelika MÜLLER a Světlana DELAČ. Volná hra :zkušenosti a náměty. Vyd. 1. Praha: Portál. 106 s. ISBN 80-7178-011-1. 1995. info
  • OPRAVILOVÁ, Eva. Dítě si hraje a poznává svět : metodika rozvíjení poznání dětí v mateřské škole. 1. vyd. Praha: SPN. 179 s. : i. 1988. info
  • JIRÁSEK, Jaroslav, Eva VANČUROVÁ a Miluše HAVLÍNOVÁ. Hrajeme si doopravdy. 1. vyd. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství. 114 s. 1983. info
  • SEVEROVÁ, Marie. Hry v raném dětství. Praha: Academia. 211 s. : i. 1982. info
  • MIŠURCOVÁ, Věra, Jiří FIŠER a Viktor FIXL. Hra a hračka v životě dítěte. 1. vydání. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství. 143 stran. 1980. URL info
  • MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Encyklopedie her : 1000 her v tělocvičně, na hřišti, na louce, ve městě, v terénu, v místnosti. Vyd. 1. Praha: Olympia. 242 s. 1973. URL info
  • HUIZINGA, J. Homo ludens : o původu kultury ve hře. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta. 226 s. 1971. info
Výukové metody
Praktická výuka, presentace, diskuse, samostudium
Metody hodnocení
Seminární práce: studenti si vyberou jednu ze svých hraček, která byla v jejich ranném dětství nejoblíbenější a zamyslí se nad jejím smyslem. Jaký význam má hračka v raném dětství pro utváření sebepojetí dítěte? Na základě vlastní reflexe napíší stručné zamyšlení (esej) v rozsahu max. 2 stran textu. Součástí textu je i popis, historický a etnografický význam a dále charakteristika osobní vazby nebo postoje k ní.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.