SP4MK_S4a1 Specializace 4a1 Logopedie a surdopedie 1

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/0/3.3. 40 hodin. 16 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 15. 3. 7:30–14:40 učebna 5, Pá 29. 3. 7:30–14:40 učebna 5, Pá 19. 4. 7:30–14:40 učebna 5, Pá 3. 5. 7:30–14:40 učebna 5, Pá 17. 5. 7:30–14:40 učebna 5
Předpoklady
absolvování specializace logopedie a specializace surdopedie v rámci bakalářského studia; bakalářská státní závěrečná zkouška z logopedie a surdopedie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 37 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci kurzu se bude student orientovat: v možnostech péče o osoby s narušenou komunikační schopností a inkluzivního vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením; osvojí si poznatky o etilogii, symptomatologii,klasifikaci, diagnostice a terapii jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti. Vymezení základních pojmů oboru surdopedie, poruchy sluchu, klasifikace sluchových vad, prevence, historický vývoj péče o sluchově postižené, anatomie a fyziologie sluchového ústrojí, etiologie sluchových vad.
Osnova
  • Logopedie, koncepce oboru logopedie, mezioborová spolupráce; proces lidské komunikace,verbální, neverbální komunikace; ontogeneze dětské řeči, psychologické a společenské faktory vývoje řeči; přístroje a pomůcky užívané v logopedické praxi; pojetí, klasifikace, sypmtomatologie, diagnostika a terapie jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti; přístroje a pomůcky užívané v logopedické praxi;inkluzivní vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením; vymezení základních pojmů oboru surdopedie, poruchy sluchu, klasifikace sluchových vad, prevence, historický vývoj péče o sluchově postižené, anatomie a fyziologie sluchového ústrojí, etiologie sluchových vad
Literatura
  • MACUROVÁ, Alena. Dějiny výzkumu znakového jazyka u nás a v zahraničí. Vyd. 1. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. 77 s. ISBN 9788087153055. 2008. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Jiřina KLENKOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-136-2. 2007. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Jiřina KLENKOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-136-2. 2007. info
  • CSÉFALVAY, Zsolt. Terapie afázie : teorie a případové studie. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál. 175 s. ISBN 9788073673161. 2007. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing. 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. 2006. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Uvedení do surdopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené vydání. Brno: Masarykova univerzita. s. 127-141. ISBN 80-7315-120-0. 2006. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Uvedení do surdopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené vydání. Brno: Masarykova univerzita. s. 127-141. ISBN 80-7315-120-0. 2006. info
  • LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál. 386 s. ISBN 8071789615. 2005. info
  • LANGER, Jiří, Václav PTÁČEK a Karel DVOŘÁK. Znaková zásoba českého znakového jazyka k rozšiřujícímu studiu surdopedie se zaměřením na znakový jazyk : výukový CD-ROM. 2. vyd. V Olomouci: Univerzita Palackého. 2 CD-ROM +. ISBN 8024411148. 2005. info
  • LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál. 359 s. ISBN 80-7178-801-5. 2003. info
  • Klinická logopedie. Edited by Eva Škodová - Ivan Jedlička. 1. vyd. Praha: Portál. 612 s., ob. ISBN 80-7178-546-6. 2003. info
  • MACUROVÁ, Alena, Andrea HUDÁKOVÁ a Markéta OTHOVÁ. Rozumíme česky : učebnice pro neslyšící. Vyd. 1. Praha: DIVUS. 168 s. ISBN 8086792145. 2003. info
  • POLOMISOVÁ, Markéta. Problematika afázie. Edited by Evžen Řehulka. 103 s. 1999. info
  • MIMROVÁ, Milada. Afázie :soubor cvičných textů pro reedukaci afázie. Praha: Triton. ca 50 s. ISBN 80-85875-81-0. 1998. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie. Brno: Paido. 93 s. ISBN 8085931621. 1998. info
  • BULOVÁ, Alena. Surdopedie. In Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido. s. 81-97. ISBN 80-85931-65-6. 1998. info
  • KULIŠŤÁK, Petr. Afázie. Vyd. 1. V Praze: Triton. 229 s. ISBN 80-85875-38-1. 1997. info
  • PULDA, Miloš. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně. 143 s. ISBN 8021004762. 1992. info
  • PULDA, Miloš. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně. 143 s. ISBN 8021004762. 1992. info
  • LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN. 278 s. ISBN 80-08-00447-9. 1990. info
Výukové metody
konzultace, diskuse ve třídě, domácí příprava
Metody hodnocení
závěrečný písemný test (40 otázek, podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 30 správných odpovědí)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují pouze studenti, kteří absolvovali v bakalářském studiu SZZ ze specializace logopedie a surdopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.