SZ7MP_SP3P Speciální pedagogika 3 - Základy edukace jedinců s poruchami chování

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 18:30–19:15 učebna 50
Předpoklady
Předmět je součástí společného základu prezenčního magisterského studia pedagogických oborů. Předpokladem pro jeho zapsání je státní bakalářská zkouška v pedagogických studijních oborech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 168 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je naučit studenty základním copingovým strategiím výuky se zaměřením na žáky s problémy (poruchami) v chování. Koncept předmětu vychází z inkluzivních přístupů ve vzdělávání. Studenti se naučí základním strategiím prevence a intervence při výuce ve třídě s těmito žáky.
Osnova
  • Základní strategie výuky žáků s problémy (poruchami) chování
  • Porucha chování v kontextu jejího vývoje, v kontextu vzdělávání - resilience ve školním prostoru, výuka a učení jako procesy prevence a intervence problémového chování
  • Metody a techniky zvládání problémového chování žáků - základy diagnostiky, základy intervence.
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 136 s. ISBN 9788021045736. info
  • LABÁTH, Vladimír a Alena AMBRÓZOVÁ. Riziková mládež :možnosti potenciálnych zmien. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001, 157 s. ISBN 80-85850-66-4. info
Výukové metody
Výuka je koncipována formou přednášek; ve vybraných tématech se očekává intenzivnější samostudium studenta. Cílem je proniknout do problematiky výuky a učení žáků s problémy (poruchami) chování.
Metody hodnocení
Seminární práce ve formě eseje ze doporučených zdrojů. Intervenční projekt.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nezapisují studenti oboru Speciální pedagogika.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.